جمهوری آذربایجان و ارمنستان توافق دو کشور در خصوص مبنا قرار دادن نقشه‌های دوران شوروی در مذاکرات مرزی را رد کردند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
نخست وزیر ارمنستان می‌گوید که وقوع جنگ دوباره بین ایروان و باکو «بسیار محتمل» است.
کمیسیون‌های تعیین مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان امروز برای چهارمین بار تشکیل جلسه دادند.
رییس‌جمهور روسیه در رایزنی امروز خود با نخست‌وزیر ارمنستان گفت: آماده‌ایم به‌تهیه پیش‌نویس پیمان صلح میان ایروان و باکو کمک کنیم.
سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه با توجه به تحولات جاری پیش‌بینی کرد امضا توافق صلح میان باکو و ایروان به زودی صورت گیرد.
رئیس جمهوری آذربایجان گفت: امکان دستیابی به صلح بین باکو و ایروان وجود دارد، به خصوص که ارمنستان، قره باغ را به عنوان بخشی از سرزمین ما به رسمیت شناخته است.
رئیس جمهوری آذربایجان گفت: امکان دستیابی به صلح بین باکو و ایروان وجود دارد، به خصوص که ارمنستان، قره باغ را به عنوان بخشی از سرزمین ما به رسمیت شناخته است.
سخنگوی دفتر ریاست‌ جمهوری روسیه (کرملین) امروز در نشستی خبری به مذاکرات صلح میان ایروان و باکو به‌میزبانی آمریکا واکنش نشان داد.
وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد بازگشایی گذرگاه لاچین تاثیر مثبتی بر مذاکرات صلح میان ایروان و باکو دارد.
وزارت خارجه روسیه نسبت به اقدام عناصر وابسته به غرب در بدنام کردن روسیه هشدار داد.
نخست وزیر ارمنستان امروز در سخنانی در پارلمان این کشور اعلام کرد: برای رفع شکاف میان توان نظامی ایروان و باکو برنامه‌های عمده‌ای داریم.
وزیر خارجه روسیه امروز در نشست خبری مشترک با بایراموف گفت: با حضور طرف‌های خارجی در مذاکرات ایروان و باکو مخالفتی نداریم.
وزیر امور خارجه روسیه گفت که اگر جمهوری آذربایجان و ارمنستان از مذاکره و برقراری گفتمان خودداری کنند، درگیری‌ها در منطقه مورد مناقشه تشدید خواهد شد.
در نوامبر۲۰۲۰، ایروان و باکو پس از بیش از یک ماه درگیری شدید بر سر ناگورنو- قره باغ، که در داخل مرز‌های بین‌المللی به رسمیت شناخته‌شده آذربایجان قرار دارد، اما از دهه۱۹۹۰ در اختیار نیرو‌های ارمنستان بوده است، یک توافق آتش‌بس با حمایت مسکو امضا کردند. پس از یک رشته شکست در میدان نبرد، ارمنستان با واگذاری کنترل بخش‌هایی از این سرزمین موافقت کرد و متعهد شد که «ایمنی ارتباطات حمل‌ونقلی» را بین سرزمین اصلی آذربایجان و قلمرو آن کشور در نخجوان از طریق منطقه سیونیک - که این دو را از هم جدا می‌کند - «تضمین کند، البته با نگاهی به سازماندهی تردد بدون مانع شهروندان، وسایل نقلیه و بار در هر دو جهت».
رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد پاریس تمایل و قصد دارد به روند عادی سازی مناسبات جمهوری آذربایجان و ارمنستان کمک کند.
رئیس جمهور روسیه با رد ادعای همتای فرانسوی خود علیه کشورش به سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان پیشنهاد برگزاری نشست سه‌جانبه در خصوص مناقشات قره باغ را ارائه کرد.
وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد باکو و ایراوان درباره مسائل اصلی توافق صلح به توافق رسیدند.
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره تنش‌های اخیر بین باکو و ایروان را ناعادلانه توصیف کرد.
رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان درباره وضعیت مرزهای این کشور با جمهوری آذربایجان گفتگو کرد.
درگیری در مرز این دو کشور که از دهه ۱۹۸۰ میلادی بر سر سر منطقه قره باغ کوهستانی در جنگ بوده‌اند، شامگاه دوشنبه از سرگرفته شد.
یک مقام ارشد آنکارا امروز از دیدار پوتین و اردوغان در حاشیه نشست شانگهای و گفتگو میان آن ها پیرامون درگیری مرزی ایروان و باکو خبر داد.
وزیر امور خارجه آمریکا امروز در سخنانی تأکید کرد: روسیه می‌تواند در برقراری آرامش میان باکو و ایروان نقش‌آفرینی کند.
پس از وقوع دور جدید درگیری‌ها، با وجود اعلام آتش‌بس از سوی دو طرف، اکنون مساله قابل توجه این است که آینده تنش‌ها میان باکو و ایروان به چه سمتی سوق پیدا می‌کند؟ به روایت دیگر مساله این است که آیا درگیری نسبتا شدید اخیر می‌تواند عاملی برای دور جدید درگیری‌ها میان دو طرف باشد یا این‌که بحران به سمت مهار شدن پیش خواهد رفت؟
توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تنها دقایقی پس از برقراری، شکسته شد.
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت: آذربایجان مسیر جایگزینی برای متصل ساختن نخجوان آذربایجان از طریق رود ارس دارد که ارمنستان را دور می‌زند. باکو به این منظور و طبق توافق با ایران، ساخت اولین پل روی رود ارس را آغاز کرده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ