رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «امیدواریم ارمنستان در سریع‌ترین زمان ممکن از این مسیر اشتباه بازگردد و زمان و انرژی خود را برای صلح بگذارد. نمی‌توان وضعیت پس از نقض توافق امضاءشده با جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان را پذیرفت».
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
ما نباید به دلخوشی‌های کوچک دل ببندیم. اگر می‌خواهیم در قطب اقتصادی منطقه‌ای جایی داشته باشیم، باید همکاری گسترده و همگرایی منطقه‌ای ایجاد کنیم؛ همانطور که اعراب با یکدیگر کار و سرمایه گذاری می‌کنند. در حال حاضر عراقی‌ها با شورای همکاری‌های خلیج فارس و به ویژه عربستان و امارات همین رفتار را دارند و سرمایه گذاری‌های چندمیلیارد دلاری در بصره و سایر شهر‌های مهم، جذب می‌کنند. ترکیه نیز رفتاری مشابه انجام داده است. سفر اخیر اردوغان به عربستان، امارات و کشور‌های عرب منطقه با همین هدف انجام شد و پیش بینی می‌شود سرمایه گذاری‌های ده‌ها میلیارد دلاری بین ترکیه و کشور‌های منطقه شکل بگیرد. دلخوشی ما به تعدادی سفر درست نیست. این سفر‌ها به لحاظ دیپلماتیک مثبت است، اما باید دستاورد اقتصادی نیز داشته باشند. تحقق همه این اهداف به عملکرد تیم دیپلماسی دولت سیزدهم بستگی دارد.
رییس جمهور ترکیه گفت: موضع ایران موجب برآشفتن ما و آذربایجان می‌شود. در واقع ایران باید نگران باشد. امیدواریم رفتار مثبتی در زمینه این مسئله داشته باشند تا بتوانیم ترکیه، آذربایجان و ایران را متصل کنیم. حتی ممکن است خط پکن-لندن را هم باز کنیم.
رییس جمهور ترکیه گفت: موضع ایران موجب برآشفتن ما و آذربایجان می‌شود. در واقع ایران باید نگران باشد. امیدواریم رفتار مثبتی در زمینه این مسئله داشته باشند تا بتوانیم ترکیه، آذربایجان و ایران را متصل کنیم. حتی ممکن است خط پکن-لندن را هم باز کنیم.
دستمالی کارشناس مسائل ترکیه گفت: برخی از ما در ایران فکر می‌کنیم که قلیچ‌دار اوغلو، چون لاییک بود نمی‌توانست با ما همکاری کند و اردوغان، چون اسلام‌گراست بیشتر با ما راه می‌آید. در معادلات بین‌الملل نباید گول مسلمان بودن اشخاص را خورد. الان طالبان که جریان اسلامی و اصیل است به زعم برخی از آقایان بیشتر برای ما دردسر درست کرده تا آن نیمچه دولت غرب‌گرای پیشین افعانستان!
اردوغان با بیان اینکه پیروز انتخابات ترکیه، دموکراسی و همه اقشار مردم این کشور هستند، گفت: «ما اختلافات سیاسی را پشت سر می‌گذاریم و خواهان اتحاد و همبستگی هستیم. ۸۵ میلیون ترکیه‌ای امروز برنده شدند و تنها بازنده سازمان‌های تروریستی هستند».
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، پیروزی اردوغان در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری را آسان توصیف کرد و گفت: ما برنده این رقابت خواهیم بود چون تفاوت آرای اردوغان با قلیچداراوغلو بسیار واضح است.
رئیس جمهور ترکیه در اولین اظهارنظر خود پس از کشیده شدن انتخابات به دور دوم اعلام کرد که ما از انتخابات ۲۸ می با افزایش مشارکت و به امید موفقیت تاریخی پیروز بیرون خواهیم آمد.
آقای اردوغان برای ما یک تهدید بزرگ و درعین‌حال یک فرصت بزرگ است؛ چراکه در دوران تحریم‌ها ایستادگی کرد. اما کمال قلیچدار اوغلو اهل ریسک نیست و فرصت ها و تهدیداتش برای ایران کم است.
رژیم ترکیه برای سر من جایزه تعیین کرد. ما برای کار‌های بعدی آماده نیستیم. این که رژیم اردوغان از تهدید جان اعضای اپوزیسیون در کشور‌های مستقل احساس راحتی می‌کند نشانه‌ای مطمئن برای شکست غرب است. ما باید روشن سازیم که اگر او این راه را ادامه دهد از صحنه جهانی دور خواهد شد. اگر این کار را نکنیم او چه چیزی را از دست خواهد داد؟
رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: «با توجه به تاثیر ویرانگر زلزله و هوای بد، ما در روزهای اول نتوانستیم به همان روشی که می‌خواستیم در آدیامان کار کنیم. من از این بابت عذرخواهی می‌کنم.»
رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: تلاش‌هایی برای بهره‌برداری از فاجعه زلزله برای منافع سیاسی وجود دارد و ما اجازه این کار را نخواهیم داد». اردوغان افزود: امروز قانون اعلام وضعیت فوق العاده برای مدت ۳ ماه را صادر می کنیم و در پارلمان به تصویب می رسد.
اردوغان درباره اظهارات میتسوتاکیس گفت: یونان با مسلح کردن جزایر نزدیک به سرزمین اصلی ترکیه، معاهده لوزان و سایر معاهدات را نقض می‌کند اما ما اقدامات لازم را در سازمان‌های بین‌المللی در مکان و زمان مناسب انجام می‌دهیم.
رئیس‌جمهور ترکیه در این راستا با اشاره به دولت یونان افزود:‌ای یونان! ما تا زمانی که درست رفتار کنی، با تو کاری نخواهیم داشت. فقط مراقب رفتارت باش!
رئیس جمهور ترکیه امروز بدون اشاره به نقض قوانین بین المللی در تجاوز به خاک بغداد و دمشق گفت: هدف ما ایجاد یک کریدور امنیتی به عمق ۳۰ کیلومتر در مرزهای جنوبی کشورمان است.
اردوغان گفت: ترکیه به نفع تمام بشریت کار می‌کند. بحران‌هایی که در سال‌های اخیر رخ دادند به ما نشان داده‌اند که زیرساخت رفاهی که اروپا بر آن بنا شده، شکننده است.
کالین با بیان اینکه صحنه سیاسی در منطقه خلیج فارس کاملا تغییر یافته است و ما از آن استقبال می‌کنیم، گفت: ائتلاف عربستان، امارات و مصر تنها علیه قطر نبود بلکه علیه ترکیه هم بود، متاسفانه در این مرحله فرصت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بسیاری را از دست دادیم، اما وضعیت اکنون در حال تغییر است.
اردوغان بدون ذکر نام آمریکا به عنوان حامی اصلی گروه‌های مسلح کُرد در سوریه گفت: ما می دانیم که چه طرفی از تروریست‌ها حمایت می کند و به انها سلاح و پول می‌دهد.
رهبر حزب «مملکت» از احزاب مخالف دولت ترکیه، با انتشار پیامی در توییتر، تلویحا رئیس‌جمهور و حزب حاکم این کشور را عامل اصلی انفجار دیروز استانبول معرفی کرد.
رجب طیب اردوغان اعلام کرد: «نتیجه انتخابات در اسرائیل هر چه باشد، ما می‌خواهیم به تقویت روابط خود با اسرائیل بر اساس احترام متقابل، حفظ منافع و بر اساس اصل برد-برد ادامه دهیم».
رئیس جمهور ترکیه از رویکرد آمریکا و یونان انتقاد کرد و گفت: ما زره بر تن کرده ایم، هیچ واهمه‌ ای از این‌ ها نداشته و کاملاً آماده هستیم.
روسای جمهور ایران و ترکیه در دیدار با یکدیگر، ضمن مرور توافقات صورت گرفته در سفر اخیر رئیس جمهور ترکیه به تهران و برگزاری هفتمین شورای‌عالی همکاری‌های اقتصادی دو کشور، بار دیگر بر تسریع در اجرای این توافقات تاکید کردند.
اردوغان ادامه داد: جزایری وجود دارد که کنترل آن در دست یونان است و در آن پایگاه نظامی احداث کرده‌اند، اگر تهدیدات غیر قانونی آتن علیه ما ادامه پیدا کند، [ما اقدامی خواهیم کرد]؛ چرا که صبر ما نیز حد و اندازه‌ای دارد.
اردوغان تاکید کرد: دوست داشتن و علاقه‌مندی به اهل بیت در آیات قرآن کریم و احادیث صحیح نیز به ما سفارش شده است.
پوتین در دیدار با اردوغان در نشست تهران به شوخی و جدی گفت که شما به اوکراین پهپاد می‌دهید، اگر به ما هم بدهید ما می‌خواهیم بگیریم.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ