رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: اتباع افغانی مقیم ایران که به صورت قانونی در ایران زندگی می‌کنند، بدون ویزا می‌توانند از مرز شلمچه برای سفر به عراق تردد کنند، اما اتباع پاکستانی و افغانستانی غیر مقیم ایران که برای زیارت قصد سفر به عراق را دارند طبق آن چیزی که مقامات عراقی به تازگی به ما اعلام کرده اند آن‌ها نمی‌توانند از طریق خطوط زمینی از مرز ایران وارد عراق شوند و باید از مرز هوایی وارد این کشور شوند و امکان ورود زمینی به عراق از طریق مرز ایران را ندارند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
مهدیشهر- معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان سمنان گفت: ۶۰۰ نفر اتباع در دوره های سوادآموزی استان مشغول آموزش هستند که اکثر آنها تابعه کشور افغانستان محسوب می‌شوند.
استمرار ورود بی‌رویه اتباع خارجی و حضور بی‌قاعده آن‌ها تا عمق سفره ایرانیان از منظر حقوقی و تطبیق آن با حقوق شهروندان ایرانی، مخرب و حاوی خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای کشور است و امید است مجلس یازدهم به راحتی از کنار این موضوع عبور نکند و برای آینده امنیتی کشور هم که شده ورود مقتدرانه و بازدارنده‌ای داشته باشد. تغییر موازنه جمعیتی در برخی مناطق جغرافیایی کشور بخصوص در تهران به واسطه حضور بی‌ضابطه اتباع افغانستان، زنگ خطری است برای تحولات نگران‌کننده‌ای که می‌تواند تمامیت ارضی کشور، منافع و امنیت ملی را دچار خدشه جدی نماید.
معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی مرزبانی فراجا کشته‌شدن اتباع افغانستانی در مرز‌های ایران را تکذیب کرد.
در سال‌های اخیر خاورمیانه همواره کانون جنگ و تحریم بوده است، همین مسئله سبب شده این منطقه تبدیل به اصلی‌ترین منطقه پناهجوفرست شود. به گزارش مرکز رصدخانه مهاجرت ایران «کشـور‌هایی همچـون سـوریه، افغانسـتان و عـراق بـه عنـوان یکـی از کانونهـای اصلـی پناهجوفرسـتی در جهـان بوده‌انـد. همچنین اتبـاع کشـور‌های ترکیـه، ایـران، پاکسـتان نیـز در سـال‌های گذشـته بـه عنـوان کشـور‌های پناهجوفرسـت ایـن منطقـه مطـرح شـده‌اند.»
وزارت مهاجرین و عودت کنندگان امروز سه‌شنبه اعلام کرد که ۳ هزار و ۱۸۶ نفر مهاجر افغان مقیم ایران به کشور بازگشتند.
رئیس جمهور به وزارت کشور ماموریت داد تا به نتیجه رسیدن تکلیف سازمان امور مهاجرین، امور مربوط به اتباع افغانستانی در یک سامانه ثبت شده و تحت اشراف دولت مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.
برخی از اتباع افغانستانی به دلیل اینکه کارت بانکی ندارند نمی‌توانند بلیت الکترونیکی مترو تهیه کنند.
براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش مجموع کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی برای تحصیل اتباع افغانستانی در ایران کمتر از ۳،۹ درصد از هزینه کل در دو سال گذشته است.
سخنگوی وزارت امورخارجه دولت طالبان در صفحه توییتر خود نوشت: فعالیت‌های سفارت افغانستان در تهران پس از اعزام کاردار و دیپلمات‌های جدید به آن سفارت با روحیه و تعهد قاطع در امر خدمت‌رسانی به اتباع شریف دو کشور ادامه خواهد یافت.
رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور گفت: با هدف حمایت و پشتیبانی از تحصیل دانش آموزان اتباع افغانستانی در ایران، تفاهم نامه ای با صندوق توسعه قطر به ارزش حدود ۵ میلیون دلار منعقد شد.
محمد سرگزی نماینده مجلس گفت: رئیس‌جمهور به وزارت امور خارجه تکلیف کرده که هر چه سریع‌تر با اتمام حجت به افغانستان حقابه هیرمند را بگیرند. در سفر معاون اول رئیس‌جمهور به حوزه سیستان نیز به نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفته شد که به هیات حاکمه افغانستان اعلام کنند در صورتی که حقابه سیستان را ندهند تمام اتباعی را که در استان حضور دارند اخراج خواهند کرد.
از ابتدای سال‌ جاری میلادی (اوایل دی ۱۴۰۰) تاکنون ۲۰۲ مورد تاییدشده آزمایشگاهی سرخک در کشور داشتیم که حدود ۵۳درصد آن‌ها را اتباع تشکیل می‌دهند و تقریبا می‌توان گفت از این آمار ۹۵درصد مبتلایان، اتباع افغانستان بودند و چهار یا پنج مورد مبتلا به سرخک پاکستانی و یک مورد هم عراقی داشته‌ایم.
مقام طالبان در یک پیام ویدئویی گفت: "تظاهرات امور داخلی آن‌ها (ایران و پاکستان) است، مردم آن‌ها تظاهرات می‌کنند، شما زندگی خودتان را خراب نکنید. "
مهران- وزیر کشور با بیان اینکه تردد در همه مرزهای شش‌گانه به کشور عراق روان است، گفت: مشکل اتباع افغانستانی و پاکستانی در مرز شلمچه که قصد ورود به کشور عراق را داشتند، حل شد.
وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با همتای عراقی خواستار برقراری تمهیدات بیشتر برای ورود زمینی وهوایی زوار کشورمان و تسهیل ورود اتباع افغانستان و پاکستان از مرز زمینی ایران به عراق شد.
ریمدان- فرمانده انتظامی کل کشور گفت: در مرز شلمچه هنوز اجازه ورود عزیزان پاکستانی و اتباع افغانستانی توسط کشور عراق داده نشده است.
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: تا به این لحظه مشکل اتباع افغانستانی و پاکستانی برطرف نشده و توصیه می‌شود این افراد به هیچ عنوان به مرز شلمچه مراجعه نکنند.
رئیس ستاد اربعین حسینی با اشاره به مشکل تردد اتباع پاکستانی و افغانستانی در مرز عراق گفت: اتباع خارجی تا اطلاع بعدی از مراجعه به مرز شلمچه خودداری کنند.
معاون امدادونجات جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت: سحرگاه امروز چهارم شهریورماه جاری یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ حامل اتباع افغانی در محور فهرج-زاهدان واژگون شد و ۱۰ نفر در این حادثه مصدوم و ۵ نفر فوت شدند.
مدتی است که گزارش‌هایی از محدودیت‌های بانکی برای اتباع خارجی در ایران منتشر می‌شود. به‌ویژه کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی تجربیات خود را در این زمینه بیان می‌کنند. برخی می‌گویند کارت بانکی آن‌ها مسدود شده، برای عده‌ای خدمات آنلاین بانکی محدود شده و برخی حتی از سوی بانک احضار شده، موجودی حساب خود را به‌صورت نقد دریافت کرده و مجبور شده‌اند حساب خود را ببندند.
مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه گفت: یک تبعه افغانستانی به نام صمد سلیمانی در ۱۶ مرداد اقدام به قتل ۶ نفر از اتباع منطقه خودشان و ۴ تبعه ایرانی کرده است.
مسعود ستایشی گفت: از قتلی که در رفسنجان رخ داده متاسفیم و نگرانیم. در این رابطه یک تبعه افغانی بنام صمد سلیمانی در تاریخ ۱۶ مرداد سال جاری اقدام به قتل ۶ نفر از اتباع منطقه خود و ۴ نفر هم ایرانی در رفسنجان بوده اند که اقدامات انتظامی و قضایی فوری انجام شده و با اینکه فرد قصد فرار داشته، ولی او را دستگیر کردند.
رسیدگی به این پرونده از اوایل سال گذشته با گزارش سرقت از خانه‌ای در یکی از محله‌های غرب تهران آغاز شد. پس از حضور مأموران در محل ۷ سارق که سه نفر از آن‌ها افغانستانی بودند در صحنه جرم بازداشت شدند.
مقامات رسمی کشوری و استان به‌طور ضمنی بسیاری از فاقدان شناسنامه را منتسب به اتباعی از افغانستان و پاکستان می‌دانند که در سال‌های بسیار دور و به دلیل هم‌جواری مرزی و نسبت‌های خویشاوندی به ایران آمده و تشکیل زندگی داده‌اند و از این‌رو کشور ایران خود را ملزم به ارائه شناسنامه نمی‌داند؛ چون اساسا آن‌ها را ایرانی نمی‌داند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ