معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به شیوع اعتیاد در ۲.۱ درصد جمعیت دانش‌آموزان گفت: بیشترین میزان اعتیاد دانش‌آموزان، مصرف الکل است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
محمدی تاکید کرد: «در شرایط کنترل و نظارت مصرف الکل در جامعه حوزه پیشگیری را رها کرده و مقابله را مطرح کردیم و مقابله هم روشی موفق نبوده است. اینقدر که الکل و موادمخدر در دسترس همگان وجود دارد، نقل و نبات در دسترس نیست. در نظام ناکارآمد که جز هیجان و رقابت به دانش‌آموز منتقل نمی‌کند، نوجوان با هم‌سالان خود ارتباط می‌گیرد و، چون برمبنای احساس و در سن هویت و استقلال‌یابی نوجوان است برای کسب هویت مستقل تلاش می‌کند که خود را اثبات کند که به سمت الکل گرایش پیدا می‌کند.»
شایع‌ترین علت نارسایی قلبی بیماری عروق کرونر (سکته قلبی) است و سایر علل مهم نارسایی قلبی شامل فشار خون بالا، مشکلات دریچه قلبی و انواع مادرزادی نارسایی قلبی، مصرف الکل، مواد مخدر و مواد روانگردان، بارداری، عفونت ویروسی و... است.
شایع‌ترین علت نارسایی قلبی بیماری عروق کرونر (سکته قلبی) است و سایر علل مهم نارسایی قلبی شامل فشار خون بالا، مشکلات دریچه قلبی و انواع مادرزادی نارسایی قلبی، مصرف الکل، مواد مخدر و مواد روانگردان، بارداری، عفونت ویروسی و... است.
نتیجه بررسی‌ها بر تعدادی از تحقیقات دهه‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ از وضعیت مصرف مشروبات الکلی نشان می‌دهد در این ۲۰ سال، هم میزان مصرف و هم شدت مصرف مشروب در کشور رو به افزایش بوده است.
آمار‌های جهانی نشان می‌دهد که مصرف الکل سالانه ۳ میلیون نفر را در سراسر دنیا به کام مرگ می‌کشاند همچنین منجر به معلولیت و از دست رفتن سلامت میلیون‌ها نفر می‌شود.
با این حال مصرف الکل در ایران چند وجه دارد، برخی‌ها به آن اعتیاد دارند و به شکل مداوم از این نوع مشروبات استفاده می‌کنند، برای برخی از افراد و خانواده‌ها هم مصرف الکل به یک سبک زندگی تبدیل شده و در ایام خاص، جشن‌ها و مراسم و دورهمی‌ها از این نوع نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند. برخی‌ها هم فقط در حد کنجکاوی سراغش می‌روند.
سید حسن موسوی چلک می‌گوید: «به عنوان یک مددکار اجتماعی که سال‌ها در این حوزه مشغول به کار بوده‌ام، می‌گویم که فشار روی مردم زیاد است، انواع بحران‌های سیاسی و اجتماعی داریم، سیل و زلزله و حوادث غیرمترقبه داریم، فشار‌های فراوان اقتصادی و بیکاری و تورم داریم، با افزایش اختلالات روانی روبه‌رو هستیم، امید کم است و همه این عوامل مردم را به سمتی می‌کشاند که بخواهند برای فرار به سمت مشروبات الکلی بروند. این آمار‌ها و مسمومیت‌های ناشی از مصرف الکل اصلا دور از انتظار نیست.»
در دو ماهه نخست سال ١۴٠١ مجموعا ١٩ نفر در تهران به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل جان خود را از دست دادند که شش نفر به دلیل مصرف اتانول و ١٣ نفر نیز به دلیل مصرف متانول بوده است.
نجف آبادی درباره موانع قانونی کردن توزیع الکل قانونی در کشور گفت: در ایران برای حفظ شعائر مذهبی و قانون دین درمورد عدم مصرف الکل برای مسلمانان قانونی شدم الکل خوراکی در کشور شدنی نیست، ولی باید فکری بکنیم که چرا مصرف الکل در ایران حتی نسبت به کشور‌هایی که مصرف در آن‌ها آزاد است بیشتر است. ما هم پای درددل دیگران می‌نشینیم و در جریان هستیم که مصرف الکل در کشور کم نیست. مصرف الکل حتی به صورت غیر قانونی هم باید شرایطی داشته باشد موجب مرگ افراد نشود.
هرگز توصیه نمی‌شود سردرد ناشی از مسمومیت خصوصا با الکل را با مصرف پاراستامول درمان کنند. در واقع این کار ضربه مضاعفی به کبد وارد می‌کند و می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی داشته باشد.
مدیر شبکه بهداشت سردشت از شهروندان خواست از مصرف مواد دست ساز و غیر استاندارد خودداری کرده و در صورت علایم مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه کنند.
ذکریایی، متخصص فلوشیپ سم‌شناسی بالینی می‌گوید: در مسمومیت مشروب حاوی متانول، چالش اصلی ما این است که اصلا نمی‌دانیم بیمار چه چیزی مصرف کرده، چون این بیماران، ۴۸ الی ۷۲ ساعت بعد از مصرف مشروب با علایم متانول مواجه می‌شوند و در مراجعه به مرکز درمانی هم، درحالی که ممکن است مسمومیت متانول تا مرحله اسیدوز متابولیک و درگیری کلیه‌ها پیش رفته باشد، معمولا مصرف مشروب را کتمان می‌کنند.
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از افزایش ٣٠ درصدی مرگ درپی مصرف الکل در سال ١۴٠١ خبرداد و گفت: در سال ١۴٠١ متاسفانه ۶۴۴ نفر درپی مصرف الکل جان خود را از دست دادند.
علی غلامی، دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور، با هشدار نسبت به تبعات جبران‌ناپذیر مسمومیت با مشروبات الکلی حاوی متانول، ضعف‌های نظام درمانی که به آمار بالای از کار افتادگی و مرگ مصرف‌کنندگان منجر شده را مورد نقد قرار می‌دهد و می‌گوید: این مسمومیت‌ها هیچ‌گاه بر اثر مصرف اتانول نیست.
معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا اثرات منفی و تبعات اجتماعی مصرف الکل را تشریح کرد.
استفاده از مشروبات الکلی و بروز رفتار نامناسب از سوی داوران لهستانی در هواپیما باعث شد تا گروه داوری بازی آ.اک آتن و آریس تغییر کند.
محققان گزارش می‌دهند که نوشیدن الکل به طور قابل توجهی خطر مرگ زودهنگام را افزایش می‌دهد.
مرد جوان به نام مستعار خشایار در یک رستوران واقع در غرب تهران به کام مرگ فرورفته بود و روز گذشته خانواده‌اش برای پیگیری روال قانونی پرونده به دادسرای جنایی تهران مراجعه کردند.
محققان از هوش مصنوعی (AI) برای یافتن ارتباطی بین تغییر شکل صورت کودکان و میزان الکلی که مادران آن‌ها قبل از باردار شدن و در دوران بارداری مصرف می‌کردند، استفاده کرده‌اند.
طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، هیچ سطح ایمن و غیرمضری برای نوشیدن الکل وجود ندارد و کمترین میزان ورود الکل به خون سلامت بشر را به خطر می‌اندازد و می‌توان گفت که تنها ننوشیدن الکل راه جلوگیری از اثرات مخرب آن است.
فارس نوشت : او از اهالی شهرستان قروه در استان کردستان است و بعد از فوت به زادگاهش منتقل و در همان‌جا به خاک سپرده شده است.
رشت- سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به مراجعه ۱۸ مورد مسمومیت ناشی از مصرف الکل به مراکز درمانی استان گفت: تاکنون سه نفر فوت کردند و حال تعدادی از این افراد نیز وخیم است.
فردین مهرابیان با بیان اینکه طی سه روز گذشته ۱۸ نفر به واسطه مصرف مشروبات الکلی سمی به بیمارستان مراجعه کردند، گفت: متاسفانه سه نفر از این تعداد به واسطه وخامت حال فوت شدند.
در ۳ روز اخیر ۱۸ مورد مسمومیت ناشی از مصرف الکل به بخش مسمومیت مرکز آموزشی درمانی رازی رشت مراجعه کردند که حال بسیاری از آن‌ها وخیم بوده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ