اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
در کاوش‌هایی که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ در سایت باستانی میدان سنت آمبروزیو در میلان انجام شد، بقایایی انسانی از دوره‌های مختلف تاریخی کشف شد. محققان با بررسی یکی از این اسکلت‌ها که متعلق به قرن ۱۴ میلادی بود، به نتایج هولناکی دربارۀ انجام وحشتناک‌ترین شیوه‌های شکنجه در آن دوران رسیدند.
سرپرست فصل هفتم کاوش در این شهر تاریخی به وجود یک تالار ۱۶ ستون آجری به ابعاد یک در یک متر در این محدوده اشاره کرد و افزود: تشخیص کاربری این سازه به دلیل گستردگی، نیاز به کاوش‌های باستان شناسی بیشتر دارد.
تدفین مجدد یک منطقه کشف شده باستان شناسی امری رایج است و به حفظ آن مکان برای باستان شناسان آینده کمک می‌کند و آنان ممکن است بتوانند با روش‌های مدرن‌تر شواهد بیش تری را به شکلی بهتر مورد مطالعه قرار داده و پرسش‌های تازه‌ای را مطرح کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با تشریح وضعیت اعتبارات مرمت و کاوش‌های باستان‌شناسی این استان، گفت: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است و از لحاظ غنای آثار تاریخی در کشور شاخص است و پنج اثر جهانی دارد، اما استان ناشناخته‌ای است و بودجه آن در حوزه ثبت آثار خیلی کم است.
در اواخر پاییز۱۳۳۷ش، در حین ساخت‌وساز ساختمان در تپه قیطریه، آثاری از گورستانی ۳۲۰۰ساله کشف شد. کامبخش‌فرد از طرف اداره کل باستان‌شناسی و فرهنگ عامه به‌عنوان سرپرست هیات باستان‌شناسی، ماموریت یافت تا در این تپه به کاوش بپردازد. این کاوش‌ها طی سال‌های ۱۳۵۰-۱۳۴۷ ش ادامه یافت؛ اما تنها گزارش حفاری‌های سال‌های ۱۳۴۸- ۱۳۴۷ ش ارائه شد.
حفاری‌های قبلی در این خانه‌ها منجر به شناسایی کف‌پوش‌های موزاییکی چند رنگی شده است، از جمله موزاییکی با تصاویر گل‌های نیلوفر آبی که نماد جایگاه والای ساکنان است. در بررسی‌های اخیر مشخص شد که به رغم تخریب‌های قرن سوم و سرقت مصالح ساختمانی رومی، موزاییک‌های بیشتری در انتظار کشف هستند.
طی کاوش‌های انجام‌شده در تپه بالای چشمه‌علی که در سال‌های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵ توسط «اریک اشمیت» انجام شد، آثار بسیاری از محوطه اطراف تپه کشف شد که نشانه‌هایی از دوران قبل از اسلام و اشکانیان در آن دیده می‌شود.
حدود دو هفته پیش یک مقبره باستانی ساخته‌شده از سنگ گرانیت سیاه‌رنگ در کشور مصر کشف شد. این مقبره در حین کاوش‌های مناطق ساحلی شهر اسکندریه شناسایی‌شده و در آن، یک تابوت سنگی به طول ۱۰ فوت در حدود ۳ متر به دست آمد که تاریخ آن به دوره حکومت بطالسه در مصر و حدفاصل سال‌های ۳۰۵ تا ۳۰ پیش از میلاد بازمی‌گردد. این تابوت در حدود ۲ متر ارتفاع داشته و وزن آن نیز حدود ۳۰ تن تخمین زده می‌شود.
اصفهان-مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: امسال فصول کاوشی در تپه اشرف را در فضای تعاملی و پژوهش آغاز و این بخش فراموش شده از هویت باستانی اصفهان را احیا خواهیم کرد.
دانشمندان در فاصله چند متری یک ایستگاه شلوغ قطار در قلب پاریس موفق به کشف پنجاه قبر در یک گورستان باستانی شدند. این آرامگاه دریچه‌ای نادر به زندگی ساکنان لوتتیا، پایتخت فرانسه در حاشیه رود سن در قریب به دوهزار سال پیش می‌گشاید. جالب است که طی این همه سال با وجود عملیات فراوان احداث جاده و حتی تاسیس ایستگاه قطار پورت رویال در سال ۱۹۷۰، این گورستان مدفون هیچگاه مورد توجه قرار نگرفته بود. تا این که برنامه ریزی برای احداث یک خروجی جدید برای ایستگاه قطار منجر به انجام کاوش‌های باستانشناسی در منطقه شد.
طرح تدوین معیارهای حفاظت از آثار معماری در کاوش‌های باستان‌شناسی با استفاده از پوشش‌های حفاظتی در استانهای کرمان،سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی انجام شد.
بر اساس افسانه‌های چندصد سالۀ محلی، در مکان کلیسای جامع شهر لستر قبلا یک معبد باستانی وجود داشته است. حالا تازه‌ترین کاوش‌ها صحت این افسانه را تایید کرده‌اند.
بقایای این زن به نام Anne d'Alègre که از سال ۱۵۶۵ تا ۱۶۱۹ زندگی می‌کرد، طی کاوش‌های باستان‌شناسی در سال ۱۹۸۸ در Chateau de Laval در شمال غربی فرانسه کشف شد. او مومیایی شده بود و سپس در تابوت سربی دفن شده بود، که به این معنی بود که استخوان‌ها - و دندان‌هایش - به‌خوبی حفظ شده بودند.
بررسی دو محوطه تاریخی دیگر در چم‌‎شیر از وجود استقرارگاه‌های کوچ نشینی خبر می دهد ضمن اینکه باستان شناسان در کاوش‌های خود قیچی و النگوهایی نیز کشف کرده‌اند.
کشف بقایای این رستوران، در چارچوب کاوش‌های پروژه مشترک همکاری موزه باستان شناسی و مردم شناسی در دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه کمبریج و شورای دولتی عراق برای آثار باستانی و میراث فرهنگی با بهره گیری از فناوری‌های مدرن مانند عکسبرداری با کمک پهپاد و آنالیز ژنتیکی صورت گرفته که از سال ۲۰۱۹ آغاز شده بود.
مدیر و ناظر پروژه کاوش نجات بخشی سد چمشیر با بیان اینکه در اینجا محوطه ساسانی پیدا نکردیم گفت: کفایت مطالعات به ما ابلاغ خواهد شد.
با وجود تحقیقات و کاوش‌های بسیار، هنوز معما‌های زیادی پیرامون هرم بزرگ حل نشده باقی مانده است. یکی از بزرگترین این معماها، اتاق‌های مخفی درون دیوار‌های این بنا است که هنوز کشف نشده‌اند. معلوم نیست که در دل این اتاقک‌های پنهان، چه چیز‌هایی وجود دارد، اما به طور بالقوه این احتمال مطرح است که گنجینه‌ها و مصنوعات مصر باستان در این اتاق‌ها مخفی شده‌اند.
مدیر پروژه و ناظر کاوش‌های نجات‌بخشی سد و نیروگاه «چم‌شیر» از شناسایی ۱۴۰ اثر تاریخی در ۱۶۰ محوطه باستانی کاوش شده در حوضه آبگیر سد چم‌شیر خبر داد.
زاهدان- اثر انگشت و دانه‌های گیاهی با قدمت پنج هزار سال در پنجمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه «تپه دشت» شهر سوخته منطقه سیستان کشف شد.
رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با منطقه آزاد کیش، حفاری و کاوش‌ها از آذرماه سال‌جاری در جزیره حریره کیش از سرگرفته می‌شود.
اصفهان- سرپرست هیئت باستان شناسی تپه اشرف گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه اشرف با سنگ‌اندازی‌های اداره میراث فرهنگی و تغییر شهردار اصفهان متوقف شد و اکنون در وضعیت اسفناکی رها شده است.
اصفهان- سرپرست پیشین هیئت باستان‌شناسی چهارباغ گفت: نزدیک به ۵ هزار قطعه شی تاریخی در کاوش‌های گروه پژوهشی ما در محور میانی چهارباغ در سال ۹۸ کشف شد اما مطالعات ما در ادامه ناتمام ماند.
سرپرست هیأت باستان‌شناسی محوطه داوودآباد گفت: با توجه به ترک آگاهانه این بنا در کاوش‌های انجام شده، اشیاء و یافته‌های سالمی به‌دست نیامد و مهمترین یافته این فصل بقایای یک مجمر سفالی است که در سطح بدنه بیرونی آن تزئینات کنده زیادی وجود دارد. علاوه‌براین تعدادی شاخ قوچ، استخوان‌های مربوط به گراز، قاپ مخصوص بازی، ابزار‌های سنگی و تعدادی زیادی قطعات سفال به‌دست آمد.
رودبار- ۲ هزار اصله کاج طی یک دهه گذشته در بوستان کاج رستم آباد قطع و به تاراج رفته است و در این میان شهرداری و منابع طبیعی تقصیر را به گردن یکدیگر می اندازند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ