خیابان کارگر شمالی (امیرآباد سابق)، اگرخوب گوش تیز کنیم هنوز هم صدای سم اسب‌های خسته قجری از دل اصطبل شاهی شنیده می‌شود. جایی که زمانی استراحتگاه مسافران و اسب‌های خسته و در راه مانده بود، امروز پردیس دانشگاهی تهران است و در دل همین پردیس، بنایی با معماری دوره قاجار به جا مانده است. این بنا، امروز تنها موزه تخصصی تاریخ ملی پزشکی ایران و یکی از شش موزه تخصصی پزشکی خاورمیانه است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
پدر نوجوان ۱۴ ساله گفت: وقتی خبر پیچید مسوولان استان به من گفتند؛ تو اغتشاشگری و می‌خواهی شلوغ کنی. باز رییس بیمارستان و مسوول بخش آزمایشگاه که همسر رییس بیمارستان بود با حضور خانواده ما جلسه گذاشتند، اما در آن جلسه ما را محکوم کردند و گفتند که شما نباید به پسرتان موتوسیکلت می‌دادید.
یک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات عنوان کرد: در بسیاری از مراکز دنیا استفاده از این استخوان به علت خطر عفونت بعدی، توصیه نمی‌شود و از نظر علمی اصلا اتفاق عجیبی نیست و پیوند استخوانی هم در کار نیست.
گم شدن بخشی از جمجمه یک پسر ۱۴ ساله در بیمارستان جنجال بزرگی به راه انداخت.
یکی از بخش‌های جذاب موزه ملی تاریخ علوم پزشکی دیرین انسان شناسی است که در آن آثاری از جمله زن مومیایی و جمجمه جراحی شده یک دختر جوان به نمایش گذاشته شده است.
جمجمه باستانی که در چین کشف شده، شبیه هیچ اسکلت انسانی دیگری که پیش از این دیده شده نیست.
با اینکه جمجمه مخروطی آتا توجه زیادی را به خود جلب کرده بود؛ مواردی به‌مراتب جذاب‌تر در ساختار اسکلتی او وجود داشت. اندازه اسکلت آتا کوچک‌تر از یک جنین انسان بود؛ اما به نظر می‌رسید بخشی از استخوان‌های او تا ۶ سالگی رشد کرده‌اند.
سوراخ کردن سر یا Trepanning یک نوع جراحی است که که در آن سوراخ‌هایی در جمجمه فرد ایجاد می‌شد تا عوارض ناشی از بیماری‌های درون جمجمه‌ای از بین رفته یا مسیر خون که در اثر جراحات مغزی مسدود شده بود آزاد گردد. در دوران باستان، سوراخ‌هایی در جمجمه افرادی که رفتار‌های غیرطبیعی داشتند ایجاد می‌شد.
سفال‌های موجود در مقبره نشان می‌دهد که او در دهه آخر قرن سوم قبل از میلاد یا دهه‌های اول قرن دوم قبل از میلاد دفن شده است. در این بازه زمانی، ساردینیا مرکز فرهنگ پونیکی یا فنیقی برای صد‌ها سال، تحت حکومت رومیان قرار گرفته بود. از این رو تداعی تفکر روم باستان که به شدت تحت تاثیر ایده‌های یونان باستان بود در این منطقه دور از انتظار نیست. در آن زمان رومیان بر این باور بودند که میخکوب کردن اعضای بدن افرادی که بر اثر تشنج صرع می‌میرند می‌تواند از شیوع این بیماری به افراد دیگر جلوگیری کند.
سفال‌های موجود در مقبره نشان می‌دهد که او در دهه آخر قرن سوم قبل از میلاد یا دهه‌های اول قرن دوم قبل از میلاد دفن شده است. در این بازه زمانی، ساردینیا مرکز فرهنگ پونیکی یا فنیقی برای صد‌ها سال، تحت حکومت رومیان قرار گرفته بود. از این رو تداعی تفکر روم باستان که به شدت تحت تاثیر ایده‌های یونان باستان بود در این منطقه دور از انتظار نیست. در آن زمان رومیان بر این باور بودند که میخکوب کردن اعضای بدن افرادی که بر اثر تشنج صرع می‌میرند می‌تواند از شیوع این بیماری به افراد دیگر جلوگیری کند.
تصور می‌شود جمجمه Kabwe جمجمه یکی از اعضای اولیه گونه هومو هایدلبرگنسیس باشد و عمر آن حدود ۳۰۰۰۰۰ سال تخمین زده می‌شود. این جمجمه بزرگ با ظرفیت جمجمه‌ای معادل انسان امروزی تقریباً ۱۳۰۰ سانتی متر مکعب بوده‌است.
محققان اخیرا با استفاده از تکنولوژی دیجیتالی، چهره جمجمه‌ای ۹ هزار ساله را بازسازی کردند که در نزدیکی شهر باستانی جریکو، با صدف‌هایی فرو رفته در جای چشم‌هایش پیدا شد.
با وجود تحقیقات و کاوش‌های بسیار، هنوز معما‌های زیادی پیرامون هرم بزرگ حل نشده باقی مانده است. یکی از بزرگترین این معماها، اتاق‌های مخفی درون دیوار‌های این بنا است که هنوز کشف نشده‌اند. معلوم نیست که در دل این اتاقک‌های پنهان، چه چیز‌هایی وجود دارد، اما به طور بالقوه این احتمال مطرح است که گنجینه‌ها و مصنوعات مصر باستان در این اتاق‌ها مخفی شده‌اند.
در بیانیه گارد ملی مکزیک آمده است که جمجمه‌ها در فرودگاه بین‌قاره‌ای کوئرتارو در مرکز مکزیک که در فویل آلومینیومی پیچیده شده بودند، در جعبه مقوایی پیدا شدند.
این کشف توسط تیمی از باستان شناسان در مرکز باستان شناسی مدیترانه‌ای دانشگاه ورشو به سرپرستی دکتر پاتریک چودزیک انجام شد. باستان شناسان در حال حفاری بخش‌هایی از منطقه گورستان تبانی بودند که در کرانه غربی رود نیل در مصر قرار دارد. این منطقه در دوره پادشاهی جدید در مصر باستان - بین قرن شانزدهم قبل از میلاد تا قرن یازدهم قبل از میلاد - برای تدفین آیینی مورد استفاده قرار می‌گرفت. جمجمه‌ها در قبرستان الاساسیف، در سمت کرانه غربی تبان پیدا شده‌اند.
مهدی صادقی کارگردان مستند «بازگشت‌های بزرگ» ضمن اشاره به روایت پیروزی هیجان‌انگیز تیم ملی ایران در مقابل آمریکا در سال ۹۸،‌ از حسرت تکرار نشدن این اتفاق در جام‌جهانی امسال گفت.
جمجمه شکسته بازیکن عربستان در جام‌جهانی
مصدومیت بازیکن تیم ملی عربستان به قدری شدید بوده که جمجمه این بازیکن خرد شده است.
تصاویر منتشره از جمجمه مدافع عربستان وخامت مصدومیت این بازیکن را نمایان می‌کند.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) از ضرب و جرح یکی از کارکنان انتظامات این سازمان در جریان برگزاری مراسم ختم مرحوم حمیدرضا روحی خبر داد.
سخنگوی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که پزشکان به دلیل شکستگی جمجمه و جراحت شدید دست راست، شوهر او را عمل جراحی کردند.
رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند بر اثر حمله فرد مهاجم، جمجمه شوهر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شکسته شده است.
در حالی که جود بلینگام سعی می‌کرد توپ را از آن خود کند، پای راستش را بالا آورد تا به توپ ضربه بزند و از سوی دیگر دیویس نیز قصد داشت با سرش این توپ را دور کند که پای این هافبک انگلیسی به شدت با سر او برخورد کرد.
آلفونسو دیویس، دفاع چپ کانادایی بایرن مونیخ، دچار ضرب‌دیدگی جمجه شده اما نسبت به آن چه تصور می شد، شرایط بهتری دارد.
در حین انجام کاوش در استان مرکزی هوبی (چین)، تیمی از محققان وابسته به مؤسسه بقایای فرهنگی و باستان‌شناسی استان هوبی، جمجمه کاملی را پیدا کردند که تشخیص دادند متعلق به انسانی باستانی بوده که تقریباً یک میلیون سال پیش، در دوران «پلیستوسن میانه» زندگی می‌کرده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ