وزیر خارجه عمان تاکید کرد که روند توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان، در مراحل پایانی خود قرار دارد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
دولت بایدن در حال مذاکره بر سر توافق نامه کتبی رسمی با ایران نیست بلکه به دنبال آن چیزی است که به نظر می رسد مجموعه ای از تفاهمات متقابل توافق شده اما نانوشته است که به صورت یک جانبه و شاید با درجاتی از هماهنگی اجرا شود. برخی از این موارد ظاهرا در حال اجرا هستند: وال استریت ژورنال هفته گذشته گزارش داد که ایران "به طور قابل توجهی سرعت انباشت اورانیوم غنی شده با درجه تسلیحات را کاهش داده و مقداری از ذخایر خود را رقیق کرده است".
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شد که تهران و واشنگتن درباره آزادی زندانیان آمریکایی در مقابل آزادسازی شش میلیارد دلار از دارایی های نفتی مسدود شده ایران به توافق رسیده اند.
دو منبع مطلع ادعا کرده‌اند این توافق در ماه مارس تقریبا کامل شده بود، اما مذاکرات در این‌باره به دلیل دستگیری یکی از دو تبعه ناشناس آمریکایی توسط ایران متوقف شد.
در روز‌های اخیر موضوع بن‌بست در توافق موقت میان ایران و آمریکا بر سر چهارمین زندانی آمریکایی در ایران در برخی رسانه‌های غربی مطرح شد. با این حال به نظر می‌رسد موضوع فراتر از اختلاف بر سر سرنوشت این زندانی ناشناس باشد.
معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: «دیپلماسی تنها مسیر برای رسیدگی موثر به مسائل برنامه هسته‌ای ایران است. ضروری است که همه طرف‌ها در اسرع وقت گفت‌وگوها را از سر بگیرند و بر سر مسائل باقی‌مانده به توافق برسند.»
«سید بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان، در مصاحبه‌ای با المانیتور گفت که جدیت واشنگتن و تهران همزمان با تلاش مذاکره کنندگان آن‌ها برای دستیابی به توافق بر سر پرونده هسته‌ای احساس می‌شود.
یک رسانه آمریکایی با استناد به اظهارات وزیر خارجه عمان، ایران و آمریکا را در آستانه توافق بر سر تبادل زندانیان دانست.
قانونگذار ارشد آمریکایی با اشاره به گزارش‌های رسانه‌ای درباره تلاش دولت بایدن برای دستیابی به تفاهمی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای تأکید کرد که دولت باید به تعهداتش در قبال کنگره ذیل قانون موسوم به «قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران» (اینارا) پایبند بماند.
یک مقام آمریکایی گزارش‌ها درباره تماس‌های اخیر میان ایران و آمریکا را رد نکرد، اما گفت که اظهارات درباره این که این مذاکرات بر سر توافقی موقت بوده‌اند، نادرستند.
پاتل در پاسخ به این که آیا اخیرا حرکتی در راستای توافق بر سر تبادل زندانیان با ایران انجام شده است یا نه، بیان کرد: متاسفانه هیچ مطلب جدیدی برای گفتن در این باره ندارم. ما به پافشاری مستقیم جهت آزادسازی شهروندانمان در ایران ادامه می‌دهیم. این موضوعی است که به طور مستقیم درباره آن ارتباط برقرار می‌کنیم و مستقیما آن را مطرح می‌کنیم و امیدواریم که به زودی از آن‌ها استقبال کنیم.
اگر ایران و آمریکا بخواهند در دو سالِ موردِ نظرِ دیوان دربارۀ تعیین میزان غرامت به توافق برسند، مذاکرۀ مستقیم و بی‌واسطه بین مقام‌های دو کشور ضرورت پیدا می‌کند. این ضرورت بدان علت است که مذاکرۀ غیرمستقیم برای حل‌وفصل یک دعوای مالی و حقوقی بین دو دولت، در دنیای دیپلماسی جایی ندارد و به‌احتمال بسیار، دولت آمریکا نیز که معمولاً خواهان مذاکرۀ رودررو با مقام‌های ایرانی بر سر موضوعات مورد اختلاف دو کشور بوده است، مذاکرۀ باواسطه و غیرمستقیم در این‌باره را نخواهد پذیرفت.
یک نماینده پارلمان عراق با بیان اینکه دوران نظام تک قطبی به سر رسیده است، افزود: آمریکا در قبال توافق ایران و عربستان واقع بین باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین به اظهارات امروز امیرعبداللهیان درباره دستیابی به توافق با آمریکا بر سر موضوع تبادل زندانیان و توافق برای آزادسازی سه زندانی آمریکایی در ایران را رد کرد.
کارشناس شبکه سعودی اینترنشنال: آمریکا فقط حرف می‌زند و هنوز به روش‌های مختلف به ایران التماس می‌کند که سر میز مذاکره برگردد و توافق هسته‌ای را به پیش ببرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: آمریکایی‌ها و به‌طور مشخص آلمان، فرانسه و انگلیس سعی کردند تحریک کنند و به اغتشاش در ایران دامن بزنند. آنها به دنبال اهداف سیاسی خود بودند. بخشی از هدفشان تضعیف و بی‌ثبات سازی ایران و بخشی دیگر از هدف آنها امتیازگیری بر سر میز مذاکرات برجامی از جمهوری اسلامی ایران بود، اما خلی زود متوجه شدند که این تحریکات نمی‌تواند دستاوردی برایشان به همراه داشته باشد.
در مورد ایران، توافق هسته‌ای و مذاکره بر سر آن پایان یافته قلمداد می‌شود. نماینده ارشد بایدن در ایران چند روز پیش گفته بود که ما در حال حاضر وقت خود را برای توافق هسته‌ای تلف نمی‌کنیم. جمهوری‌خواهان همواره از موضوع ایران به عنوان اهرمی برای ضربه زدن به بایدن استفاده می‌کنند و می‌گویند او نسبت به ایران رویکردی بسیار نرم و ملایم داشته است.
میخائیل اولیانوف گفت: جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده ممکن است پس از انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا به توافق نهایی بر سر توافق هسته‌ای برسند و اگر این اتفاق بیفتد، احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بسیار سریع امکان پذیر خواهد بود، برای اینکه فقط برخی مسائل فنی باید حل و فصل شود. وی تاکید کرد که اکنون توپ در اختیار طرف آمریکایی است.
آیت‌الله رئیسی با تاکید براینکه مصمم به دفاع قاطعانه از حقوق ایران و مردم آن هستیم درباره احتمال دیدار مستقیم با آمریکا، افزود: مذاکره مستقیم با آمریکا بر سر توافق هسته‌ای هیچ فایده‌ای ندارد و آمریکا باید اقدامات اعتمادسازی با طرف ایرانی انجام دهد.
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: حقیقت این است که ایران و غرب بر سر کلیات توافق به نتیجه رسیده‌اند، اختلافاتی که لاینحل به نظر می‌رسید برطرف شده و از موانع سیاسی تا حدود زیادی عبور کرده‌اند. اما با توجه به سوءسابقه طرف آمریکایی، ایران اصرار دارد به متنی دست پیدا کند که بعداً طرف مقابل نتواند آن را تفسیر به مطلبوب کند.
نماینده روسیه در مذاکرات برجام نوشت: عالی می‌شود اگر ایران و آمریکا هر چه سریع‌تر به طور موفقیت‌آمیز بر آخرین اختلافات‌شان غلبه کنند. زمان آن فرارسیده که توافق بر سر احیای برجام بدون تاخیر بیشتر نهایی شود.
«جان اراث» با بیش از سه دهه سابقه کار در وزارت خارجه امریکا که اکنون به عنوان مدیر ارشد سیاست در مرکز کنترل تسلیحات فعالیت می‌کند به «نیوزویک» می‌گوید: طرح اساسی توافق هم چنان همان چیزی است که برای بیش از یک سال بوده است: پایبندی به رفع تحریم ها. به وضوح به نفع همه طرفین است که برجام را از سر بگیرند و اجازه ندهند دیگر ملاحظات سیاسی مانعی در این مسیر ایجاد کنند.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: وقتی آمریکا تصمیم درست بگیرد، در مقابل، ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد و اجرای کامل تدابیر هسته‌ای منطبق با توافق ۲۰۱۵ را از سر می‌گیرد.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: وقتی آمریکا تصمیم درست بگیرد، در مقابل، ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد و اجرای کامل تدابیر هسته‌ای منطبق با توافق ۲۰۱۵ را از سر می‌گیرد.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: وقتی آمریکا تصمیم درست بگیرد، در مقابل، ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد و اجرای کامل تدابیر هسته‌ای منطبق با توافق ۲۰۱۵ را از سر خواهد گرفت.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ