پوکی استخوان یکی از شایع‌ترین مشکلات در همه جوامع است. روند ابتلا به این بیماری معمولا بعد از ۳۵ سالگی آغاز شده و در حدود نیمی از زنان ۴۵ ساله و ۹۰ درصد زنان بالای ۷۵ سال را درگیر می‌کند. مردان نیز از این قاعده مستثنا نیستند؛ هر چند آمار ابتلا به پوکی استخوان در مردها پایین‌تر است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
پوکی استخوان یکی از شایعترین بیماری هاست که در آن استخوان‌ها پوک می‌شوند و قدرت خود را از دست می‌دهند. این موضوع می‌تواند منجر به شکستگی استخوان شود که باعث درد و ناتوانی می‌شود.
سبزوار ـ فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز استخوان‌های دشمنان خرد و دچار پوکی استخوان شده اند، عقب نشسته مسیر را گم کرده، سرگردان و حیران هستند.
هورمون درمانی به طور گسترده ای برای پیشگیری و مدیریت پوکی استخوان استفاده می شود. با این حال، مطالعات با تمرکز بر اثرات ترک درمان هورمونی بر تراکم مواد معدنی استخوان نتایج متناقضی را به همراه داشته است.
جایزه کمپین برگزیده روز جهانی پوکی استخوان از سوی بنیاد بین‌المللی پوکی استخوان به پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اهدا شد.
با پیروی از رژیم غذایی تقویت‌کننده استخوان‌ها می‌توانید از استخوان‌هایی قوی و سالم بهره‌مند شوید و به پوکی استخوان مبتلا نشوید.
پوکی استخوان به معنای کاهش تدریجی تراکم معدنی استخوان به شکلی است که سبب پوکی و سپس شکستگی استخوانی شود. این روند به تدریج رخ می‌دهد.
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آلاینده‌های هوا با آسیب‌های استخوانی در زنان یائسه مرتبط است.
موثرترین راه برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان فعالیت بدنی و داشتن تحرک است که عضلات تقویت شده از استخوان‌ها حفاظت می‌کنند. یوگا، پیاده روی، دویدن آرام از جمله فعالیت‌هایی است که باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود.
پوکی استخوان نوعی بیماری است که بر اثر ابتلاء به آن استخوان‌ها ضعیف و شکننده می‌شوند. مسئول پیشگیری از بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: خم شدن، افتادن، زمین خوردن و در موارد شدید حتی سرفه نیز باعث شکستن استخوان می‌شود.
پوکی استخوان نوعی بیماری شایع است که به موجب تضعیف بافت‌های استخوانی در انسان ایجاد می‌شود، اما برای اینکه دچار پوکی استخوان نشویم باید چه کنیم؟
به گزارش بنیاد سلامت استخوان و پوکی استخوان آمریکا، به واسطه عوارضی نظیر تضعیف استخوان به دنبال یائسگی، از هر ۲ زن بالای ۵۰ سال، ۱ نفر دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شود. مردان نیز با افزایش سن بیشتر در معرض شکستگی استخوان هستند.
بیشترین شکستگی‌های مربوط به پوکی استخوان، در ناحیه لگن، ستون مهره‌ها، مچ یا قسمت بالای بازو رخ می‌دهد. در دنیا در افراد بالای ۵۰ سال، از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر به این بیماری مبتلا هستند.
اگر به هر دلیلی نگران کمبود ویتامین D هستید، در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارید یا شرایطی دارید که بر نحوه جذب مواد مغذی تأثیر می‌گذارد مانند سبک زندگی یا بیماری خاص، توصیه می‌کنیم که با پزشک در مورد آزمایش سطح ویتامین D صحبت کنید.
برای درمان معجزه آسای پوکی استخوان می‌توانید از پودر سنجد با شیر استفاده کنید. خوردن مخلوط سنجد و شیر به مدت چهارده روز اثرات معجزه آسای خود را به شما نشان خواهد داد. اگر این رژیم را برای دو ماه یا بیشتر ادامه دهید یک روش درمانی مکمل بسیار عالی برای مبارزه با پوکی استخوان شما خواهد بود.
راه‌های جلوگیری از پوکی استخوان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد شایع‌ترین عامل بستری زنان در بیمارستان را پوکی استخوان دانست و گفت: خطر ایجاد شکستگی با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد.
بیشترین شکستگی مربوط به پوکی استخوان در ناحیه لگن، ستون مهره ها، مچ یا قسمت بالای بازو رخ می دهد. البته گاهی شکستگی یک استخوان می تواند در ادامه به شکستن سایر استخوان ها نیز منجر شود. بنابراین لازم است در سریع ترین زمان ممکن نسبت به تشخیص و درمان این بیماری اقدام شود.
یک مطالعه جدید از سوی محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نشان می‌دهد که خوردن ۵ تا ۶ آلو خشک در روز می‌تواند توده و تراکم استخوان را حفظ کرده و از ابتلاء به پوکی استخوان جلوگیری کند.
وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین عارضه پوکی استخوان، شکستگی است، تصریح کرد: ما از این موضوع نگرانیم. اساسا پوکی استخوان را درمان می‌کنیم که جلوی شکستگی را بگیریم چون شکستگی مهم‌ترین عارضه پوکی استخوان است که باعث ناتوانی و مرگ می‌شود. مطالعات به ما نشان داده است که سالانه بیش از ۱۷۰ هزار مورد شکستگی ناشی از پوکی استخوان در کشور رخ می‌دهد.
سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مصرف نوشابه‌ها و قهوه موجب افزایش خطر پوکی استخوان می‌شود بنابراین بهتر است زنان در مصرف این مواد غذایی احتیاط کنند. گنجاندن میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه نیز می‌تواند خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله پوکی استخوان را کاهش دهد.
فوق تخصص روماتولوژی در رابطه با سن ابتلا به بیماری پوکی استخوان گفت: با افزایش سن، تراکم استخوان هم کاهش پیدا می‌کند، اما ممکن است افراد به خاطر برخی مشکلات در سنین پایین نیز مستعد پوکی استخوان باشند.
فاطمه حاجی ولی زاده، پزشک عمومی گفت: تشخیص به موقع به ویژه اگر در صورت صلاح دید پزشک با درمان و پیگیری دستورات درمانی همراه باشد می‌تواند موجب کاهش احتمال شکستگی، کاهش هزینه‌های اقتصادی خانواده و سیستم بهداشتی، کاهش احتمال وابستگی و از بین رفتن استقلال فرد و همچنین کاهش مرگ و میر در افراد در معرض خطر شود.
پوکی استخوان باعث ضعف و شکنندگی استخوان‌ها می‌شود، آنقدر شکننده است که افتادن یا حتی فشار‌های خفیف مانند خم شدن یا سرفه می‌تواند باعث شکستگی شود. شکستگی‌های مربوط به پوکی استخوان بیشتر در مفصل ران، مچ یا ستون فقرات رخ می‌دهد.
جارلسبرگ نوعی پنیر ملایم و نیمه نرم با طعم آجیلی است که از شیر گاو تهیه می‌شود و سوراخ‌های منظمی دارد. این پنیر از شهری به همین نام در شرق نروژ سرچشمه می‌گیرد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ