در ۲۰ سال اخیر، هرچند تبادلات تجاری بین ایران و عمان روند صعودی به خود گرفته است، اما این روند به شدت پرنوسان و ناپایدار بوده و باید برای بهبود عملکرد در این بخش تدابیر جدی اندیشیده شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
نقشه راه همکاری‌های اقتصادی ایران و قزاقستان برای گسترش مبادلات تجاری بین دو کشور نهایی‌سازی شد.
مهم‌ترین اقدام در جهت تبدیل شدن به یک بازیگر مهم منطقه‌ای در تجارت گاز، تعاملات بیشتر با کشورهای مختلف است. این رویکرد با واردات حداکثری و صادرات حداکثری گاز رقم خواهد خورد و به همین دلیل از سرگیری واردات گاز از ترکمنستان یک اقدام مهم در بازطراحی نقش ایران در تجارت انرژی منطقه است.
مشهد ـ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نقطه قوت اصناف، تلاش برای ایجاد رقابت است. همیشه اصناف مشهد از حیث قیمت کمترین در ایران بوده است، از این رو بازار مشهد همیشه رقابتی بوده است.
«اگرچه جای امیدواری وجود دارد که این اتفاقات، نقطه عطفی باشد برای گشایش‌های بیشتر در حوزه سیاست خارجی و روابط ایران و عربستان، اما باید صبور باشیم. مدتی پیش مقام‌های عربستانی برای ایجاد روابط تجاری و سرمایه گذاری با ایران ابراز تمایل کردند، اما چنین سخنانی چندان رنگ واقعیت نمی‌پذیرد، چون ایران هنوز عضو FATF نشده و تحریم‌های آمریکا و اختلالات شبکه بانکی نیز به قوت خود باقی است؛ بنابراین عربستان نمی‌تواند موانع را دور بزند و اتفاقات شگفت انگیزی در روابط دو کشور رخ دهد.»
وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان از تهیه نقشه راهی برای رسیدن تجارت یک میلیارد دلاری بین ایران و ازبکستان خبر داد.
دولت سیزدهم بر توسعه تجارت تمرکز ویژه ای دارد، با این حال نقش رایزنان بازرگانی که مهره های اصلی در بازارسازی و بازرایابی در کشورهای هدف محسوب می شوند، همچنان کمرنگ است.
در پایان اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان، دو سند در حوزه نقشه راه افزایش تبادلات تجاری به میزان یک میلیارد دلار تا افق ۱۴۰۴ و برنامه اجرایی در حوزه ورزش به امضا رسید.
در پایان اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان، دو سند در حوزه نقشه راه افزایش تبادلات تجاری به میزان یک میلیارد دلار تا افق ۱۴۰۴ و برنامه اجرایی در حوزه ورزش به امضا رسید.
بانک تجارت در ادیبهشت ماه امسال با پرداخت بیش از پنج هزار فقره تسهیلات ازدواج و 658 فقره تسهیلات فرزندآوری نقش مهمی در حمایت از جوانان ایرانی ایفا کرد.
چابهار- رئیس جمهور با بیان اینکه سطح روابط تجاری ایران و پاکستان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد، گفت: آماده توسعه روابط با کشور پاکستان در همه بخش ها هستیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: پیگیری دیپلماسی اقتصادی از سوی مقامات کشورمان نسبت به گذشته بهتر شده، اما باز هم تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
رئیس جمهور این سفر را نقطه عطفی در گسترش روابط اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی ایران و سوریه توصیف و تصریح کرد: این سفر همچنین به نحوی تقدیر از مقاومت مردم و دولت سوریه در مقابل هجمه‌های سخت دشمنان بود.
نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه و هفت سند همکاری در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و بلاروس به امضا رسید.
رئیس جمهور با بیان اینکه سفر به چین در راستای نگاه راهبردی ایران به همکاری با چین است، گفت: چین امروز یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران است و همکاری‌های دو کشور در نقطه عطف قرار دارد.
رئیس جمهور با بیان اینکه سفر به چین در راستای نگاه راهبردی ایران به همکاری با چین است، گفت: چین امروز یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران است و همکاری‌های دو کشور در نقطه عطف قرار دارد.
اگرچه تجارت ایران و چین رقم ۵۰ میلیارد دلار را نیز تجربه کرده است اما در سالهای اخیر این رقم به محدوده ۲۰ میلیارد دلار رسیده که نیاز است تدابیری برای دستیابی به ارقامی بالاتر اندیشیده شود.
بانک‌های ایران به‌عنوان یکی از مهمترین ارکان مدیریت مالی و اعتباری منابع کشور همواره نقشی به‌سزا در پیشبرد سیاست‌های توسعه‌محور دولت‌ها بر عهده داشته‌اند. در سال‌های اخیر با توجه به تعیین شعار عمدتا اقتصادی از سوی رهبرمعظم انقلاب این نقش‌آفرینی نمودی بیشتر از گذشته داشته است. به مناسبت فرارسیدن دهه فجر پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» در گزارش زیر به بررسی اقدامات یکی از بانک‌های تجاری فعال در کشور پرداخته شده است.
وزارت تجارت آمریکا با تکرار ادعای غرب مبنی بر نقش ایران در حملات پهپادی روسیه به اوکراین، اعلام کرد که هفت شرکت و نهاد ایرانی را در «فهرست سیاه» تجاری‌اش قرار می‌دهد.
وجود منابع عظیم نفت و گاز در ایران اثرات جدی بر اقتصاد سیاسی کشور داشته است. به طور خاص، صادرات نفت خام از پیش از انقلاب، همواره نقش جدی در سیاست خارجی داشته است.
رئیس سازمان توسعه و تجارت گفت: در شرایط فعلی تحریمی کشور که ارتباط بانکی ما با دنیا به‌خوبی برقرار نیست متأسفانه اکثریت تجار ایرانی نقش و اهمیتی برای قراردادهای تجاری بین‌المللی قائل نیستند.
در دیدار معاون اقتصادی رئیس جمهور و رئیس سازمان توسعه تجارت با امیر قطر بر تدوین نقشه راه توسعه تجارت ایران و قطر و هدف گذاری تجارت ۳ میلیارد دلاری با قطر تا سال ۱۴۰۴ تاکید شد.
رفع اختلالات ارسال پیامک رجیستری موبایل، معافیت واردات طلا، پلاتین و نقره خام از مالیات، کاهش انحصار در تولید خودرو تا ۱۴۰۴و حضور هیأت تجاری روسی در ایران از جمله اخبار مهم این هفته صمت بود.
اهمیت نقش رایزن بازرگانی در توسعه روابط تجاری انکارناپذیر است با این حال دولت‌ها به بهانه‌های مالی توجهی به این حوزه نداشته‌اند؛ به گونه ای که ایران جزو کشورهایی است که کمترین رایزن را دارد.
نائب رئیس اول اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: امارات نقش هاب منطقه در انتقال حمل و نقل دریایی را ایفا می کند و جایگاه بسیار مهمی در توزیع مواد اولیه و کالاهای وارداتی در منطقه دارد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ