«اگرچه جای امیدواری وجود دارد که این اتفاقات، نقطه عطفی باشد برای گشایش‌های بیشتر در حوزه سیاست خارجی و روابط ایران و عربستان، اما باید صبور باشیم. مدتی پیش مقام‌های عربستانی برای ایجاد روابط تجاری و سرمایه گذاری با ایران ابراز تمایل کردند، اما چنین سخنانی چندان رنگ واقعیت نمی‌پذیرد، چون ایران هنوز عضو FATF نشده و تحریم‌های آمریکا و اختلالات شبکه بانکی نیز به قوت خود باقی است؛ بنابراین عربستان نمی‌تواند موانع را دور بزند و اتفاقات شگفت انگیزی در روابط دو کشور رخ دهد.»
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
یعنی روس‌ها به‌خاطر رابطه با ایران به‌هیچ‌وجه روابط با رقبا و حتی دشمنان منطقه‌ای ایران را تعطیل نخواهند کرد کما اینکه به‌خاطر رابطه با اسرائیل و عربستان رابطه با ایران را تعطیل نکردند. بنابراین، این یک اصل است که خودشان را درگیر تعارضات موجود بین کشور‌های دیگر نکنند و سعی کنند با همه طرف‌ها روابط نزدیکی برقرار کنند.
برقراری نخستین پرواز تجاری از مبدا یمن به عربستان از زمان آغاز جنگ یمن (در سال ۲۰۱۶) و البته تشدید گمانه‌زنی‌ها در مورد پیام‌های فیصل بن فرحان برای طرف ایرانی با محوریت پایان دادن به بن بست سیاسی در لبنان، دو سیگنال و پالس مهم سفر اخیر وزیر خارجه عربستان به ایران به شمار می‌روند که در نوع خود می‌توانند سنگ محک‌های جدی برای تداوم روند تنش زدایی از روابط تهران-ریاض نیز باشند.
روزنامه کیهان نوشت: بنابر گزارش‌های منتشر شده، سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم در مقایسه با مدت مشابه فعالیت دولت قبل حدود ۸۵ درصد رشد داشته که تقریباً ۲ برابر دوران اوج برجام است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گمانه زنی‌های رسانه‌ای در خصوص تغییر محل گفتگوهای رسانه‌ای دو وزیر را بی‌اساس دانست و دلیل این تغییر را بروز مشکل فنی و عدم امکان اجرا در محل تعیین شده قبلی دانست.
زمانی توافق با عربستان می‌تواند نتیجه‌بخش و پایدار تلقی شود که ایران تنش‌زدایی جدی در منطقه و نظام بین‌الملل را در پیش بگیرد و برقراری روابط استراتژیک و پایداری را بر اساس منافع خود و در نظر داشتن منافع سایر بازیگران در دستور کار قرار دهد. این نکته، قبلا در یادداشت «الزامات سود بردن از توافق اخیر» اشاره شده بود. امروز نیز بهره‌برداری از توافقات، به انتخاب و استراتژی ایران و تعریف تصمیم‌سازان از منافع و بازی برد -برد بستگی دارد.
یک دیپلمات پیشین می‌گوید: مصر یکی از کشور‌هایی است که بعد از قطع روابط ایران و عربستان جرات نمی‌کرد با ایران ارتباط برقرار کند، اما امروزه تلاش‌هایی را در برقراری ارتباط انجام می‌دهد.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ضمن برشمردن موانع توسعه تجارت ایران و عربستان گفت: بهبود روابط تجاری با عربستان منجر به رشد مبادلات تجاری ایران با کشورهای عربی منطقه و جهان اسلام می شود.
بعضی گمان کرده‌اند که عربستان سعودی به دلیل فشار چین به برقراری مجدد رابطه متقاعد شده و خودش در وضعیت نیاز نبوده است و از این‌رو معتقدند برای اینکه عربستان به عقب بازنگردد، باید امتیازاتی را برای آن در منطقه در نظر بگیریم! این در حالی است که از یک سو در عالم واقعیت این عربستان بوده که از چین درخواست وساطت در بازگشایی روابط ریاض ـ تهران کرده و از سوی دیگر ما نمی‌توانیم از جیب مردم منطقه چیزی را که متعلق به خودمان نیست، به کسی بدهیم.
قاسم محبعلی در خصوص اطمینان با پایدار بودن بهبود روابط میان تهران و ریاض، با توجه به فراز و نشیب‌های رابطه دو کشور در ۴۰ سال گذشته می‌گوید: شرایط منطقه خاورمیانه سیال است و قابل پیش‌بینی نیست. طرفین با توجه به ضرورت‌های تاکتیکی با هم رابطه برقرار می‌کردند. این بار تفاوتی با گذشته دارد. حضور چین به عنوان یک میانجی یا یک کشور ثالث باعث می‌شود مساله روابط ایران و عربستان مدیریت بشود.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: قرار است برای نهایی کردن زمان و مکان دیدار با همتای عربستانی خود تا ۴۸ ساعت آینده به صورت تلفنی رایزنی و گفت و گو کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: همان روز اعلام از سرگیری روابط با عربستان، از ریاض پیام دریافت کردیم که از برقراری مجدد روابط ابراز خرسندی کرده بودند.
در این دیدار که مهدی سبحانی سفیر ایران در سوریه و سید عباس عراقچی معاون سابق وزیر خارجه نیز حضور داشت، موضوعات مختلف از جمله تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای به ویژه تحولات جدید در روابط خارجی سوریه و همچنین برقراری روابط بین ایران و عربستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: به نظر می‌رسد امید‌ها برای برقراری رابطه تا بهار آینده بین ایران و عربستان بسیار بالا است و احتمالا سفارتخانه‌های ایران و عربستان تا اردیبهشت ماه آینده باز گشایی می‌شوند و هیات‌های دیپلماتیک به پایتخت‌های دو کشور اعزام می‌شوند.
نماینده مردم اراک در مجلس گفت: برقراری ارتباط میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان قطعاً به نفع سعودی‌ها، ایران، منطقه و جهان اسلام خواهد بود.
تنها ۵سال پیش بود که ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن‌سلمان، حاکم دوفاکتوی این کشور، تندترین انتقادها را علیه تهران به زبان راند. اما هفته گذشته در تحولی که جهان را به شکلی استعاری دو قطبی نشان داد، سعودی‌ها نه تنها روابط دیپلماتیک خود را با تهران برقرار کردند، بلکه وی دو کشور ایران و عربستان را دو بازیگری خواند که دارای سرنوشتی واحد هستند.
سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا امروز در کنفرانس خبری خود اعلام کرد: قدردان تلاش‌های چین در برقراری روابط میان عربستان و ایران هستیم.
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با میزبانی از هیئت های دو کشور در پکن و همچنین با زمینه سازی های قبلی توام با حسن نیت و پیام هایی که میان طرفین ایران و عربستان مبادله کرد.
صاغدق زیباکلام به توافق ایران و عربستان و برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور واکنش نشان داد.
حسینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت: توافق شده ظرف ۲ ماه آینده تبادل سفیر ایران و عربستان انجام شود و روابط دیپلماتیک برقرار شود.
رئیس دانشگاه صدا و سیما در توییتی مدعی شد: احتمالا تعطیلی «اینترنشنال»، شرط ایران برای برقراری رابطه با عربستان بوده است.
سید جواد صالحی، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه روابط ایران و عربستان تابع متغیر‌های بسیار زیادی است، گفت: «درواقع در کنار مولفه‌هایی که برای همگرایی بین این دو کشور بزرگ اسلامی و در عین حال دو بازیگر اثرگذار در جهان وجود دارد، اما برخی متغیرها، آینده روابط تهران و ریاض را با برخی ابهامات مواجه کرده است.»
پادشاه عربستان با اشاره به تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت به‌رغم هشدار‌های آمریکا، گفت که کشورش به شدت تلاش می‌کند تا ثبات و توازن در بازار جهانی نفت برقرار شود از جمله از طریق حفظ توافق اوپک پلاس و کشور‌های هم‌پیمان.
رئیس کمیسیون قضایی با بیان اینکه ابتدا باید در طرف سعودی نشانه‌ای از تمایل به برقراری مجدد ارتباط دیپلماتیک با ایران باشد، عنوان کرد: شیوه گفت‌وگو این نیست که با یک دست خنجر در پهلوی ایران بزنند و دست دیگر را با هدف حسن نیت به سمت ایران دراز کنند.
وزیر خارجه عربستان گفت که امیدواریم که هنوز امکان بالقوه برای پیشرفت مذاکرات وجود داشته باشد، ولی متأسفانه در حال حاضر نشانه‌ها مثبت نیستند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ