برای محافل رسانه‌ای و افکار عمومی ایرانی این مساله قابل طرح است که پیروزی کدام جریان در راستای منافع ایران خواهد بود؟ اردوغان یا قلیچدار اوغلو؛ کدام‌یک گزینه مطلوب ایران خواهد بود؟ یا به روایت دیگر، مساله مهم این است که تداوم قدرت اردوغان یا به قدرت رسیدن قلیچدار اغلو، چه تاثیرات را بر مناسبات تهران و آنکارا خواهد گذاشت؟
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
رسانه‌ها پایان ماه جاری یا ماه آتی میلادی را زمان دیدار رؤسای جمهور روسیه و ترکیه اعلام کردند.
رئیس‌جمهور ترکیه قصد دارد در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه آمادگی خود برای میانجی‌گری بین مسکو و کی‌یف را مطرح کند.
بر اساس گزارش پارتیزان، قایق انتحاری ALBATROS ساخت ASELSAN قادر به حمل محموله ۲۰۰ کیلوگرمی با حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت است. این قایق که با اثر حرارتی و راداری کمی طراحی شده توانایی اجرا حمله خودمختار تکی یا گروهی را دارد.
رئیس‌جمهور ترکیه امروز اعلام کرد: منتظر سفر «پوتین» به‌ترکیه در ماه جاری (آگوست) هستم.
ترکیه به دنبال آن است که نقش خود را به عنوان یک میانجی منطقه ای و بین المللی به نمایش بگذارد. اما شواهد نشان می دهد که دعوت ابومازن و نتانیاهو به آنکارا، انگیزه اقتصادی هم دارد.
رئیس جمهور ترکیه با اشاره اینکه کشورش طی 10 سال اخیر هدف توطئه‌های متعدد قرار گرفت، گفت که ترکیه به حدی از توان در همه عرصه‌ها دست یافته است که می‌تواند از خود در مقابل توطئه‌ها محافظت کند.
رئیس‌جمهور ترکیه در چارچوب دیدارهای رسمی وارد شهر دوحه پایتخت قطر شد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز دوشنبه طی سفری رسمی و در نخستین سفر خود به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، وارد جده عربستان شد.
چرخش در سیاست‌ خارجه رجب طیب اردوغان و همچنین دست رد ناتو بر سینه اوکراین برای پیوستن به آن در کنار پروژه «شامِ جدیدِ» امارات، از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.
چرخش در سیاست‌های خارجه رجب طیب اردوغان و همچنین دست رد ناتو بر سینه اوکراین برای پیوستن به آن در کنار پروژه «شامِ جدیدِ» امارات، از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.
اردوغان برای پیروزی در این انتخابات، همان مسیر همیشگی‌اش را طی کرده است. کرد‌ها را در کنار تروریست‌ها قرار داده، بر ایدئولوژِی اسلامی تاکید کرده، صدای غرب‌ستیزی و موازنه منفی را بلند کرده است، از استراتژی‌های نوعثمانی‌گری‌اش استفاده کرده و در یک کلام، همان اردوغانی ظاهر شد که همیشه بوده است.
تحلیلگران معتقدند که به‌رغم حمایت اوغان از اردوغان، رسیدن همه آرای او به اردوغان قطعی نیست و ممکن است عده‌ای از رای‌دهندگان به او در انتخابات هفته آینده به قلیچدار اوغلو رای بدهند یا اساسا از رای دادن در دور دوم منصرف شوند.
دربی انتخاباتی ترکیه میان کمال قلیچدار اوغلو و رجب طیب اردوغان همچنان در جریان است و به نظر می رسد اردوغان پیروز این دور از رقابت ها خواهد بود.
نشریه روسی در تحلیلی با هشدار به سیاست خارجی کمال قلیچداراوغلو ضد همسایگان اقلیمی قدرتمند خود گفت که در صورت شکست اردوغان، ترکیه در مسیر خطرناکی ضد همسایگان خود و همسو با غرب قدم بر می‌دارد.
اگر اردوغان در انتخابات شکست بخورد دوره سختی را پیش‌رو خواهد داشت. ایهور سمیولوس، رییس انجمن مطالعات خاورمیانه می‌گوید که مطمئن نیست رییس‌جمهور فعلی در صورت شکست احتمالی، سمت خود را ترک کند.
رئیس جمهور ترکیه هشدار داد ملت این کشور باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد از میراث مقدس بودن خانواده محافظت کند یا اینکه کشور را به کسانی که از همجنس‌بازان حمایت می‌کنند، تحویل دهند.
اگر رجب طیب اردوغان دوباره انتخاب شود، می‌توان پیش‌بینی کرد که استراتژی گسترش اتحاد‌های منطقه‌ای موجود ادامه خواهد داشت. تلاش‌ها برای یافتن زمینه‌های مشترک با سوریه ممکن است در این مرحله تشدید شود. ترکیه اردوغانی عضو ناتو روابط خود را با روسیه در زمینه اقتصادی عمیق‌تر می‌کند، روابط خود را در زمینه نظامی و نیز در زمینه استراتژیک توسعه می‌دهد. علاوه بر این ترکیه توانسته به عنوان یک بازیگر مهم منطقه‌ای در جنگ ۲۰۰۸ روسیه و گرجستان و درنهایت جنگ روسیه و اوکراین ایفای نقش کند.
بر اساس قانون اساسی ترکیه در صورت مرگ رئیس جمهور، رئیس مجلس ملی بزرگ ترکیه تا انتخاب مجلس جدید در این سمت خواهد بود. قانون اساسی می‌گوید که در صورت غیبت رئیس جمهور به دلیل بیماری، مسافرت و در صورت خالی ماندن ریاست جمهوری بر اثر فوت یا استعفا یا به هر دلیل دیگر رئیس مجلس ملی بزرگ ترکیه به عنوان سرپرست ریاست جمهوری خدمت می‌کند و تا زمانی که رئیس جمهور وظایف خود را از سر گیرد، یا رئیس جمهور جدید انتخاب شود، از اختیارات رئیس جمهور برخوردار است».
ترکیه بسته به این که اردوغان در مورد نتایج انتخابات تا چه حد احساس امنیت می‌کند ممکن است پیش از انتخابات با مشکل مواجه شود. اگر نظرسنجی‌ها نشان دهنده پیروزی احتمالی نامزد رقیب باشد ترکیه احتمالا حملات تروریستی یا ترور‌های مشکوک را شاهد خواهد بود
دمشق تا زمانی که تغییر سیاست های راهبردی ترکیه را راستی آزمایی نکند بسیار بعید است در تله انتخاباتی اردوغان گرفتار شود.
نفوذ آنکارا در امور جهانی گویای دستاورد‌های اردوغان در دوران طولانی در راس قدرت بودن او بوده است. با این وجود، در داخل و خارج از ترکیه دورنمای انتخاباتی او احساسات متفاوتی را بر می‌انگیزد. کسانی که آرزو می‌کنند او در تاریخ ۱۹ ژوئن از قدرت کنار برود نمی‌توانند در مورد این که چه کسی جایگزین او خواهد شد و یا آن که چه آینده‌ای در انتظار ترکیه خواهد بود با قطعیت سخن بگویند.
صالحی وزیر اسبق امور خارجه گفت: روزی آقای اردوغان مریض شد و سردار سلیمانی خیلی نگران ایشون شد و برای شفای اردوغان پرچم حرم امام حسین یا امام رضا را برایش فرستاد.
اردوغان این فرد را «علی بشار خطاب غزال الصمیدعی» دانست که در داعش به ابوزید یا استاد زید معروف بوده و از مهمترین سرکردگان این گروه تروریستی به شمار می‌رفته که در ترکیه دستگیر شده است.
رجب طیب اردوغان در خصوص لشکر کشی‌های ترکیه به شمال سوریه گفت: این عملیات‌ها برای مقابله با تروریسم بوده است. اینکه می‌گوییم یک شب ناگهانی حمله می‌کنیم، بلوف نیست و در ساعت خودش انجام می‌دهیم.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ