پیش بینی برای ۹-۱۰ اردیبهشت در پهنه وسیعی از غرب ایران مورد توجه هموطنان قرار گرفته است. بعضی از افراد علاقمند به علم زلزله شناسی که متخصص در زلزله شناسی نیستند، نیز تلاش کرده‌اند- و همچنان ادامه می‌دهند- که با روش‌هایی که الزاما ربطی به زلزله شناسی ندارد، پهنه‌هایی وسع را مشخص کنند تا هر زلزله‌ای بعدا در آن منطقه رخ داد به حساب پیش‌بینی – یا ادعا‌های پیش‌بینی – خودشان بگذارند! این کار البته برای شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از رسانه‌ها هیجان انگیز و جذاب است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
هوش مصنوعی به تازگی پیش‌بینی کرده است که اگر زلزله ۷.۱ ریشتری دماوند در سال ۱۲۰۹ بار دیگر تکرار شود، آتشفشان دماوند به چه میزان واکنش نشان خواهد داد.
تا امروز هیچ توضیح علمی در خصوص افرادی که ادعا می‌کنند، می‌توانند وقوع زلزله را پیش‌بینی و یا احساس کنند ارائه نشده‌است و از طرفی نیز تا به امروز پیش‌بینی این افراد به حقیقت بدل نشده‌است.
یک ابزار تصویرسازی مبتنی بر هوش مصنوعی به تازگی پیش بینی کرده است که در صورت وقوع زلزله 7.9 ریشتری در تهران چه بلایی بر سر برج 435 متری میلاد خواهد آمد.
یکی از عجیب‌ترین خاطرات منتشر شده از مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی خاطره او از ۳۰ تیرماه ۱۳۷۰ است. زمانی که در عصر تاسوعا سوار بر هلی کوپتر همراه با خانواده به سد لتیان رفته اند تا از زلزله در امان باشند. زلزله‌ای که یک کارگر نامتعادل چینی باعث شایعه ان بوده است.
رولند برگمان پژوهشگر ارشد این مطالعه می‌گوید: اگر بتوان تأیید کرد که هسته زلزله اغلب شامل یک مرحله پیش‌پردازش چند ساعته است و می‌توان ابزاری برای اندازه‌گیری قابل اعتماد آن ایجاد کرد، می‌توان یک هشدار موثر صادر کرد.
با مطالعه توالی پس‌لرزه‌ها می‌توان بزرگا و سرعت زمین‌لرزه‌ها را در دنباله پس‌لرزه‌ها پیش‌بینی کرد. بزرگ‌ترین رویداد پس‌لرزه معمولا حدود یک درجه بزرگا کمتر از زلزله اصلی است؛ بنابراین مثلا برای رویداد اصلی با بزرگای ۶.۵، ممکن است پس‌لرزه‌هایی با بزرگای در محدوده ۵ و کمتر از آن رخ دهد.
هوش مصنوعی زلزله ۷/۵ ریشتری پیش‌بینی شده تهران را اینگونه به تصویر کشید.
پس از هر حادثه طبیعی مانند سیل و زلزله یا حوادث تا اندازه‌ای قابل پیش‌بینی مانند آنچه بر پلاسکو در تهران یا متروپل در آبادان گذشت، مسوولان کمیته‌ای برای بررسی آن حادثه و همچنین بازبینی قوانین موجود و مرتبط شکل می‌دهند که هدف پیشگیری از حوادث مشابه است.
مهدی زارع؛ رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله گفت: زلزله‌ای که جدیدا به بزرگی ۳/۳ دهم ریشتر در دماوند رخ داد، در غرب گسل مشا است که اردیبهشت ۹۹ هم زلزله‌ای در همان جا رخ داد. این لرزش نشان داد که این گسل همچنان زنده است!
در توییتر و اینستاگرام عکس‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد تعدادی از شهروندان با فرش کردن پیاده‌رو، زندگی روزمره‌شان را می‌گذرانند. در همین شرایط اخباری با عنوان «خبر فوری» دست به دست می‌شود که استناد آن به فرانک هوگربیتس هلندی است با متن پیش‌بینی او به زبان انگلیسی. متن فارسی تاکید دارد که پیش‌بینی‌های فرانک هوگربیتس هلندی محقق شده است، در حالی که او اصلا نامی از مشهد نبرده است و در متن انگلیسی نیز اشاره‌ای به این تاریخ و محدوده جغرافیایی نکرده است، اما احساس ناامنی را در شهروندان تشدید کرده است.
اگرچه پیش‌بینی زلزله می‌تواند سبب معروف شدن فرد پیش‌بینی کننده شود، اما متخصصان معتقدند اساساً در مدلی که برخی محققان دست به پیش‌بینی میزنند روش‌های علمی مدنظر نیستند، آن‌ها می‌گویند این قبیل از پیش‌بینی‌ها یا برای یک منطقه وسیع است یا برای مناطقی که بسیار لرزه‌خیز هستند.
فرانک هوگربیتس چهره مشهور فضای مجازی که این روز‌ها نامش با زلزله گره خورده است، بر چه مبنایی دست به پیش‌بینی می‌زند؟
جیم برکلند، زمین‌شناسی از کالیفرنیا بود که زلزله معروف ۱۷ اکتبر سال ۱۹۸۹ که در خلیج سانفرانسیسکو رخ داد را پیش‌بینی کرد.
حرمت‌الله رفیعی گفت: پیش‌بینی می‌شد زلزله‌های اخیر، در سفر ایرانی‌ها به ترکیه تاثیر چندانی نداشته باشد، اما پس از گذشته حدود دو هفته، حجم تقاضا در این مسیر کاهش یافته و سفر‌ها به ترکیه ریزش داشته است.
زارع، رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله درباره خطرناکترین محل زلزله تهران گفت: پرریسک‌ترین مناطق تهران، نیمه جنوبی شهر است.
استاد مرکز علوم تحقیقات زمین دانشگاه لایبنیتز هانوفر آلمان تاکید می‌کند: «در ایران هم زمان دولت آقای احمدی‌نژاد اعلام شده بود که دستگاهی ساخته شده که می‌تواند زمان دقیق زلزله را مشخص کند و بعد هم گفتند برای اینکه دزدیده نشود، از دستگاه رونمایی نکنیم. از این ادعا‌ها در جوامع مختلف بار‌ها بیان شده که از لحاظ علمی قابل تایید نیستند.»
ساختار ژنتیکی موجود به طیف گسترده‌ای از مهره داران اجازه می‌دهد تا رفتار‌های "هشدار اولیه" را برای انواع دیگر رویداد‌ها علامت گذاری کنند و این امکان وجود دارد که برخی از حیوانات آن رفتار را تقلید کرده و آن را به یک واکنش گریز لرزه‌ای تبدیل کنند.
اینکه سرنوشت سد‌های ترکیه و سوریه چه خواهد شد، هنوز مشخص نیست؛ اما با توجه به سوابق قبلی کشور‌ها در کنترل سد‌های آسیب‌دیده به نظر می‌رسد امکان حفظ و نگهداری آن‌ها وجود داشته باشد تا از بروز فاجعه‌ای دیگر جلوگیری شود، اما باید گفت که شکستن سد هم تا حدودی شبیه به زلزله غیر قابل پیش‌بینی است و برای مشاهده سرنوشت این سد‌ها باید منتظر بمانیم.
برخلاف دیگر بلایای طبیعی از جمله سیل و طوفان‌ها، تا به امروز هرگز قابل پیش‌بینی نبوده و یکی از ویرانگرترین و دلخراش‌ترین سوانح طبیعی به شمار می‌رود.
مدیرکل تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران از پیش‌بینی تمهیدات لازم برای پرداخت خسارت منازل آسیب‌دیده ایثارگران در زلزله شهرستان خوی خبر داد.
زمین‌شناس هلندی که ادعا می‌شد سه روز قبل از وقوع زلزله شدید در ترکیه و سوریه، این حادثه را پیش‌بینی کرده بود، در گفت‌وگویی این اخبار را جعلی دانست.
یک محقق هلندی سه روز قبل از وقوع زلزله در ترکیه و سوریه، در توییتی این زلزله مرگبار را پیش‌بینی کرده بود!
اگرچه وقوع این زمین‌لرزه بسیار ناگهانی و غافلگیرکننده بود، اما «فرانک هوگربیتس» (Frank Hoogerbeets)، زمین‌شناس هلندی و پژوهشگر موسسه «بررسی هندسه منظومه شمسی» (SSGEOS) پیشتر در یک توئیت، وقوع آن را پیش‌بینی کرده بود.
دانشجوی دانشگاه تهران موفق به طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی سامانه‌ای شدکه با بهره‌گیری از داده‌های آب‌شناسی و ژئوشیمیایی و استفاده از هوش مصنوعی میتواند زمان و مکان زمین‌لرزه را تخمین بزند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ