مسگرآباد تا همین چند سال پیش عنوان یکی از قدیمی‌ترین روستا‌های تهران را یدک می‌کشید. سال ۱۳۹۳ شهرداری وقت تصمیم می‌گیرد اینجا را به محدوده شهری وارد کند. بعد از چند سال کش و قوس مسگرآباد می‌شود بیست و یکمین محله منطقه ۱۵ با خانه‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌هایی با بافت روستایی تمام‌عیار.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
ناصرالدین شاه امامه را دوست داشت و تابستان‌ها چند هفته‌ای در آن اردو میزد و به تفرج و شکار در روستا مشغول می‌شد. در یکی از سفرها، ناصرالدین شاه در آنجا دختر چوپانی ۱۶ ساله به نام فاطمه را دید. پادشاه با او به گفتگو پرداخت و از بیان او خوشش آمد.
نمایشگاه روایت قتل ناصرالدین شاه برگزار شد.
پس از اینکه ناصرالدین‌شاه دختر خود را به عقد حسین‌علی‌خان معیرالممالک درآورد، باغ فردوس را به‌عنوان هدیه ازدواج به او بخشید.
ناصرالدین شاه بدون شک عاشق تصویر خودش بود. او علاوه بر اینکه به عنوان سوژۀ نقاشی در برابر نقاشان ظاهر می‌شد، از یک تکنولوژی تازه‌تر مثل عکاسی هم برای ثبت سیمای خودش استفاده می‌کرد.
در اینجا دو مورد از عکس‌های آنتوان سوروگین را خواهید دید که شاه قاجار را در حال رسیدگی به امورات مملکتی نشان می‌دهند. (اصل عکس‌ها سیاه و سفید هستند).
علاقۀ ناصرالدین شاه قاجار به عکاسی باعث شده بود که او علاوه بر وارد کردن لوازم این هنر نوظهور به ایران، خودش هم سوژۀ عکس‌های زیادی باشد.
زو بازی نفسگیری است. برای همین به قول معروف باید نفس بلندی داشته باشید. در زو، اعضای خانواده ٢گروه می‌شوند. گروه اول بازیکنی را به سمت گروه دیگر می‌فرستد و درحالی‌که کلمه زو می‌گوید به گروه دیگر نزدیک می‌شود.
در گذشته حدود ۱۰ یخچال در محله خانی‌آباد وجود داشت که بیشترشان تخریب شده‌اند. ضمن اینکه در این محل پدر غلامرضا تختی هم یخ می‌فروخت و برخی محلی‌ها معتقدند این یخچال هم متعلق به پدر تختی بوده است.
اینجا محله نازی‌آباد مال آدم پولداری بود که دختری به نام نازی داشت، حوالی دوره نخست‌وزیری مصدق، این دختر زمین‌های این اطراف را خُرد کرد و به مردم فروخت و از آن زمان نامش در محله ماند.
تعدادی از عکس‌های رنگی‌شدۀ مربوط به حرمسرای ناصرالدین‌شاه قاجار را ملاحظه می‌کنید. در این عکس‌ها تعدادی از زنان و دختران شاه (از جمله انیس‌الدوله، تاج‌الدوله و عصمت‌الدوله) به همراه خدمۀ حرمسرا و فرزندان‌شان حضور دارند.
این دختر که فاطمه سلطان نام داشت، فرزند باغبانی بود که در باغ امینه اقدس خدمت می‌کرد. شاه بلافاصله به دختر دل می‌بندد و خیلی زود او را به جمع پرشمار همسران خود اضافه می‌کند. فاطمه‌سلطان به دلیل شغل پدرش به «باغبان‌باشی» معروف شد، هرچندکه لقب رسمی‌ترش «خانم‌باشی» بود.
میدانگاه ارامنه دولاب، در فضای بین آرامستان‌های تاریخی محله دولاب قرار دارد؛ مکانی که با مساحت ۵هزار مترمربع برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، گردهم‌آیی و دسترسی مطلوب به آرامستان‌ها فراهم شده است.
زندگی فاطمه سلطان انیس‌الدوله مسیر عجیب و دراماتیکی را طی کرده است؛ دختر یتیمی که در لواسان چوپانی می‌کرد، به قدرتمندترین و محبوب‌ترین زن دربار ایران تبدیل شد و نهایتا با فاصله کمی از قتل ناصرالدین شاه از دنیا رفت.
در اینجا تصاویری از مراسم تشییع جنازۀ ناصرالدین شاه را ملاحظه می‌کنید که عکاسانی مثل عبدالله قاجار و آنتوان سوروگین آن‌ها را ثبت کرده‌اند.
تصویری کمتر دیده‌شده از ناصرالدین شاه در کنار مادرش مهدعلیا و خواهر تنی‌اش در کنار یکدیگر منتشر شده است
«رفتيم به مغازۀ لوور برای خريدن لباس. خيال می‌كرديم اين مغازه شايد پنج برابر مغازۀ تك كه در شهر تهران در اول خيابان لاله‌زار است بزرگ‌تر و پراسباب‌تر باشد. وقتی وارد شديم، خير، هيچ طرفِ نسبت نيست. واقعاً به قدر ميدان توپخانۀ طهران است. هزار نفر شاگرد و دلال و راهنما و كاركن دارد. غالبش زن‌ها و دخترها هستند.»
الناز بایرام‌زاده گفت: از آنجایی‌که ناصرالدین‌شاه در حرمسرایش بیش از یکصد تن زن، اعم از عقدی و صیغه‌ای داشته است باعث می‌شود مردم گمان کنند که او مردی عیاش و فاسد بوده. البته در این‌باره نمی‌توان به مخاطب ناآگاه خرده گرفت، چون شناخت ناصرالدین‌شاه مستلزم مطالعه بسیار اسناد و متون دست‌نخورده است.
ناصرالدین شاه قاجار کمترین جد و جهدی برای اندیشیدن به آنچه از نظر می‌گذرانده، از خود نشان نداده و همه مظاهر تمدن جدید غرب را به دیده حیرت می‌نگریسته و در باب آن قلمفرسایی کرده است.
ماه‌های گرم سال که فرا می‌رسید، علاقه ناصرالدین‌شاه به شکار هم گل می‌کرد. برخی می‌گویند هر وقت شاه قاجار خلقش تنگ می‌شد، باید او را به شکار می‌بردند تا شاید چادرزنی در روستای خوش آب و هوای دوشان تپه و شکار آهو، گوزن و خرگوش وحشی دلش را شاد کند. نقل است که ناصرالدین‌شاه به همین دلیل به روستای دوشان تپه علاقه بسیار داشت؛ آنقدر که شکار در تپه‌های این روستا و دعوت و پذیرایی از مهمان‌های خارجی در این منطقه او را بسیار سرخوش می‌کرد. نام دوشان‌تپه هم نشان از وفور خرگوش در محدوده این روستا دارد.
حدود یک قرن و نیم پیش در دولت ناصری، برای نخستین بار ریختن زباله در تهران ممنوع اعلام و طبق اعلاناتی که از سوی حکومت داده شد، دولت کسانی را برای خارج کردن خاکروبه از شهر تهران منصوب کرد که در واقع مقدمه‌ای برای به وجود آمدن رفتگران در دارالخلافه بود.
در روزگاری که علما و روحانیون با کتاب‌ها و تالیفات‌شان به چهره‌های شناخته شده تبدیل می‌شدند، تهران عهد ناصری میزبان روحانی مشهوری بود که نه به خاطر کتاب‌هایش بلکه به واسطه اختراعات عجیب و غریب و مبتکرانه‌اش معروف شده بود. داستان اختراعات این روحانی معروف دوران ناصرالدین‌شاه که اکنون نامش بر سردر یکی از مساجد شمال تهران هم دیده می‌شود را بخوانید.
ناصر الدین شاه در سال ۱۲۸۳ هجری قمری به دوستعلی خان معیرالممالک دستور داد تا همراه ساخت کاخ شمس‌العماره تکیه بزرگی هم در کنار آن بنا کند. معیر الممالک از همان زمان دست به کار شد و هنرمندان و معماران مشهور تهران را برای این کار گرد آورد.
نام منیریه که هنوز هم روی تابلوی میدان اصلی این محله درج شده است، به نام «منیرالسلطنه» یکی از زنان ناصرالدین‌شاه قاجار اشاره دارد. منیرالسلطنه دختر محمدتقی خان معمارباشی بود؛ معماری سرشناس که ساختمان دارالفنون را ساخت.
معاون ورزشی باشگاه پرسپولیس به مشکلات پیش روی این باشگاه برای جذب بازیکن خارجی اشاره کرد و گفت که رضا درویش در این مورد به اظهارنظر خواهد پرداخت.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ