نماینده مردم اراک در مجلس گفت: برقراری ارتباط میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان قطعاً به نفع سعودی‌ها، ایران، منطقه و جهان اسلام خواهد بود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
رائفی‌پور گفت: با توجه به اینکه من نسبت به حدود ۸۸ هزار زائری که به مراسم حج رفته بودند، یک چهره شناخته شده‌ای هستم، این اتفاق (ممنوع الخروجی از عربستان) در واقع یک عَلَم و پرچمی بود که باید حل می‌شد. اگر قرار باشد مطلبی را به صحبت‌های گذشته من ارتباط دهند، پس هیچ مداح و سخنران دیگری نباید به آنجا برود و تقریبا کسی را در ایران نداریم که منتقد آن‌ها نبوده باشد.
بعد از ارتقا روابط ایران و عربستان و چند کشور مهم غرب آسیا اکنون دامنه گسترش روابط به لیبی رسیده است، کشوری که یکی از حلقه‌های ضروری برای ارتباط گیری با آفریقاست.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن بازگشایی سفارت‌خانه ایران در عربستان سعودی در پی توافق دو کشور برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک را به عنوان یک کانال ارتباطی با ایران در نظر می‌گیرد و آیا این موضوع می‌تواند موجب تسهیل امور در این زمینه شود، گفت: «ما همواره گفتمان مستقیم و دیپلماسی را، از جمله میان ایران و دولت‌های منطقه تشویق کرده‌ایم. تبادل سفرا گام تعجب‌آوری در روند این گونه گفتمان نیست.»
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند: ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند: ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.
یک دیپلمات پیشین می‌گوید: مصر یکی از کشور‌هایی است که بعد از قطع روابط ایران و عربستان جرات نمی‌کرد با ایران ارتباط برقرار کند، اما امروزه تلاش‌هایی را در برقراری ارتباط انجام می‌دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه توسعه روابط اقتصادی و تعاملات ایران و عربستان، یک ارتباط برد - برد است، گفت: توافقی که میان دو کشور ایران و عربستان شکل گرفته فرصت های تجارت و سرمایه گذاری میان دو کشور را افزایش خواهد داد.
وزیر خارجه عربستان ضمن تاکید بر لزوم ارتباط و دیدار مستمر مسئولان و مقامات دو کشور ، روند جاری اقدامات دو کشور را مثبت و رضایت بخش خواند.
حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌ فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در مورد توافق اخیر ایران و عربستان گفت: هم برای عربستان خوب است چون وقتی که این دو کشور با هم نزدیک باشند، از جهاتی خیال عربستان جمع می‌شود که در آینده مشکلی از ناحیه ایران برای او پیش نخواهد آمد، کما اینکه از اول ایران با هیچ کشوری ستیز نداشته، همیشه به ایران حمله شده و ایران مدافع حقوق خود بوده است، نه اینکه ایران آغازگر حمله و جنگ و ستیز باشد. بنابراین برای عربستان که اطمینان پیدا می‌کند خوب است.
کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت: ارتباط ایران با عربستان و دیگر کشورهای عربی و مسلمان می تواند سبب فاصله گرفتن رژیم صهیونیستی از این کشورها شود.
قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و مجلس جدید اولویت را بر همسایگان گذاشته بودند؛ از سرگیری روابط با عربستان اتفاق خوبی بود.
مشاور امنیت ملی آمریکا گفت ارتباط این کشور با تهران برای آزادی هر چه سریعتر زندانیان آمریکایی بازداشت شده در ایران ادامه دارد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد مطالب مطرح شده در ارتباط با توافق ایران و عربستان در نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال و طرح این ادعا از سوی این رسانه که قرار است فعالیت شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال در پی توافق ایران و عربستان تعطیل شود، گفت: توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان در چارچوب مذاکرات محرمانه و عالی انجام شده است. عموماً رسانه‌ها در مورد این توافق‌ها به گمانه‌زنی رسانه‌ای می‌پردازند، ولی شما این حق را به سخنگوی وزارت خارجه بدهید که در مورد گمانه‌زنی رسانه‌ای اظهار نظر نکند.
ماجرای حمله به سفارت عربستان و تنش‌زدایی میان دو کشور بعد از هفت سال، در درون خود یک درس مهم را به ما می‌آموزد که آن‌هم عبارتست از: «ارتباط عمیق مسائل داخل کشور به سیاست خارجی.» طی دو هفته گذشته از یک سو سفر رافائل گروسی به تهران در روز‌های ۱۲ و ۱۳ اسفند و از سوی دیگر، اعلام رسمی تنش‌زدایی میان ایران و عربستان در ۱۹ اسفند، به وضوح اثبات کرد که چگونه وضعیت داخل کشور به سیاست خارجی پیوند خورده است
بر اساس ادعای روز پنج‌شنبه یک شبکه ماهواره‌ای، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دست‌کم سه بار طی دو ماه گذشته با سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل در نیویورک دیدار داشته است. این رسانه نزدیک به عربستان سعودی برای تایید ادعای خود به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره کرده است که گفت هرگاه منافع آمریکا ایجاب کند، برای ارسال پیام‌های خاص و قاطعانه به ایران، راه‌هایی برای ارتباط داریم. با این حال نمایندگی ایران در سازمان ملل اخبار منتشرشده مبنی بر این دیدار را نادرست دانسته است.
سفیر اسبق ایران در فرانسه می‌گوید: سیاست همسایگی ما چه در ارتباط با شورای همکاری با خلیج فارس و چه در خصوص روابط با عربستان و ترکیه، هیچکدام آنچه را که می‌بایست به عنوان یک دستاورد بزرگ در روابط تنظیم می‌شد را نشان نداده است. بر این اساس همچنان در تدارک این هستیم که یک راهی پیدا کنیم تا با کشور‌های منطقه تنها صحبت کنیم، دیگر پیشرفت روابط که به کنار.
وزیر خارجه با انتقاد از رویکرد آمریکایی‌ها در ارتباط با تحولات داخلی ایران در طول سه ماه گذشته و با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه شاهد تغییر رویکرد و واقع بینی این کشور باشیم، گفت: آمریکایی‌ها باید بین ریاکاری و درخواست برای رسیدن به توافق یکی را انتخاب کنند.
جریان منتقد اصلاح طلب که دوره ای سنگ لای چرخ ارتباط ایران با چین می گذاشت، حالا که رئیس جمهور چین سفری به عربستان صعودی داشته در واکنش به این تعامل اشک تمساح می ریزد و به دولت می تازد.
واقعیت‌های سیاست و الگوی رفتاری ایالات متحده در برابر ایران نشان می‌دهد منطق کنش رفتاری آمریکا به میزان قابل‌توجهی در مقایسه با سال گذشته تغییر پیدا کرده است. ایالات متحده همکاری با ایران برای نیل به توافق نسبتا پایدار و در ارتباط با موضوع هسته‌ای را تغییر داده و به میزان قابل توجهی با سیاست‌های اسرائیل و عربستان همگونی و هماهنگی پیدا کرده است.
یکی از رهبران جنبش انصارالله یمن تاکید کرد که رژیم آل سعود نمی تواند یمن را به خاطر ارتباط با ایران محاکمه کند و این عربستان است که باید به خاطر همدستی و ارتباط با تل آویو محاکمه شود.
یک کارشناس حوزه بین‌الملل گفت: سعودی‌ها از طریق کانال‌های دیپلماتیک به ما گفتند که ایران اینترنشنال برای آن‌ها نیست که ما پاسخ آن‌ها را اصلاً قبول نکردیم. اگر ایران اینترنشنال به آن‌ها ربط ندارد، خیلی از اتفاقات ممکن هم به ما ارتباطی نخواهد داشت.
ولایتی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود تاکید کرد: اتفاقات اخیر ایران أسف‌بار است اما این امر چه ارتباطی با این مساله دارد که مجموعه‌هایی مسلح از طرف بارزانی از خارج بیایند و مردم کُرد ما را بکشند؟
رئیس کمیسیون قضایی با بیان اینکه ابتدا باید در طرف سعودی نشانه‌ای از تمایل به برقراری مجدد ارتباط دیپلماتیک با ایران باشد، عنوان کرد: شیوه گفت‌وگو این نیست که با یک دست خنجر در پهلوی ایران بزنند و دست دیگر را با هدف حسن نیت به سمت ایران دراز کنند.
وزیر خارجه عربستان در ارتباط با مذاکرات تهران و ریاض گفت که این رایزنی‌ها هنوز به نتیجه ملموسی نرسیده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ