طبیعت یک منبع بزرگ الهام و فناوری نانو روشی هیجان انگیز برای به کارگیری درس‌های آن است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
محققان این گونه جدید از مارمولک را که در جنگل‌های ماداگاسکار کشف شده، «استاد استتار» توصیف کرده‌اند. این جانور مثل سایر گونه‌های مشابه خود توانایی تغییر رنگ بدن در هنگام استرس را دارد.
کهربا قطعاً حالت منحصر به فرد بودن خود را حفظ نموده‌است و در بازسازی اکوسیستم و ارگانیزم‌ها مفید می‌باشد. کهربا گاهی شامل جانوران یا مادهٔ گیاه است که در صمغ گرفتار می‌شوند. حشرات، عنکبوت‌ها و حتی تارشان، کرم‌ها، قورباغه‌ها، سخت پوستان، باکتری‌ها و آمیب‌ها، میکروفسیل‌های دریایی، چوب، گل‌ها و میوه، مو، پر و سایر موجودات ریز در کهربا ۱۳۰ میلیون سال قبل یافت می‌شده‌است.
خانواده مانورونگ که به خانواده مارمولکی شهرت پدا کرده‌اند، با سندرومی به قدری منحصر به فرد و ویرانگر روبرو بوده اند که آن را به یک داستان تخیلی تشبیه کرده اند.
اژد‌های کومودو تقریباً هر نوع گوشتی را می‌خورد و حتی لاشه‌خواری می‌کند. این جانور از حیواناتی به اندازه جوندگان کوچک گرفته تا گاومیش‌های آبی بزرگ تغذیه می‌کند. حس بویایی قوی کومودو آشکارساز اصلی غذای آن است، و از زبان دراز زردرنگ و دوشاخه خود برای نمونه‌برداری از هوا استفاده می‌کند.
در میان سوسمار‌های ایران، این‌گونه قدرت بیشتری در همرنگ سازی خود با محیط پیرامون را دارد و وقتی با نگاهی تیزبین‌تر به فَلس‌های پشت این مارمولک نگاه کنید به تطابق حیرت‌انگیز آن با محیط پیرامونش که اکثرا دانه‌های شن هستند، پی می‌برید.
شباهت قانون سقف بودجه لیگ با فیلم مارمولک!
وقتی صحبت از کوتاهی اندام می‌شود، دست‌های تی‌رکس تمام توجهات را به خود معطوف می‌کند. اما تک‌پنجه که کمی شبیه طاووس بی‌پیرایه به نظر می‌رسد، نقش مارمولک ظالم را بهتر بازی می‌کند: او به جای هر دست، یک پنجه ۳ اینچی دارد.
بدنِ این سوسمار‌های منقرض‌شده حجیم و عضلانی بوده و تیغ‌های بسیار خشنی روی پوستِ ضخیمِ زره‌مانندشان داشتند که باعث شده نام‌های دیگری از قبیلِ مِگاچانک Mega Chonk و چانکاسورس Chonkasaurus نیز به آن اتلاق شود. [چانکی در انگلیسی به معنای گرد و تپل است.]
لوس - مار شبیه مار است اما در واقع جزو مارمولک‌ها محسوب می‌شود.
شواهد نشان می‌دهد که این خزنده بیشتر در نواحی گرمسیری (ساوانا) یافت می‌شود. امدادگران به دلیل جثه بزرگ این مارمولک، آن را «هیولا» نامیدند! و به دنبال یک متخصص برای مراقبت از این هیولا هستند.
بر خلاف اکثر مارها، افعی با مقیاس اره‌ای به طرفین حرکت می‌کند (حرکت به شکل پیچ). آنها شبگرد هستند و از پستانداران، پرندگان، سایر مارها، مارمولک ها، دوزیستان، عقرب‌ها و هزارپاها تغذیه می‌کنند.
دانشیارپروفسور کنراد هاسکین، اکولوژیست زمینی در دانشگاه جیمز کوک، در طی یک بررسی چهار روزه از جزیره، و در اعماق زیستگاه بولدری (نوعی پوشش خاکی است که همراه با سنگ است) که پوشیده از درختان انجیر و سرخس است با این گونه از مارمولک برخورد کرد.
یک خانم در فلوریدا ۲۰ سال پیش یک تمساح کوچک اندازه مارمولک را که تازه از تخم بیرون آمده بوده به خانه اش می‌یاورد و بزرگش می‌کند. پلیس فلوریدا بعد از ۲۰ سال تازه متوجه می‌شوند و او را به باغ وحش انتقال می‌دهند.
شگفت اینکه این مورچه‌های غول‌پیکر بزرگترین مورچه‌های نیستند که در تاریخ طبیعی کره زمین وجود داشتند. فسیل‌هایی از یک مورچه غول‌پیکر در آلمان پیدا شده است که ملکه‌اش به بزرگی یک الیکایی (پرنده‌ای کوچک از راسته گنجشک‌سانان) بوده. سربازان چنین ملکه احتمالا هر چیزی سر راهشان بوده شکار می‌کردند از مارمولک گرفته تا پرندگان و پستانداران.
استتار یک هنر باستانی است و برای بقای روزانه گونه‌های مختلف در سراسر کره زمین یک امر مهم و حیاتی به شمار می‌رود. چه یک مارمولک باشد که با پوست درخت ترکیب شود یا یک جگوار که در شاخ و برگ‌ها محو شود، ترکیب شدن با محیط اطراف می‌تواند مهم‌ترین وجه تمایز بین خوردن و خورده شدن باشد.
کرم‌های آرام همچنین در هنگام آشفتگی برای فرار بسیار آهسته عمل می‌کنند، در حالی که مارمولک‌های معمولی اگر متوجه شوند کسی خیلی نزدیک شده است، خیلی سریع ناپدید می‌شوند.
اغلب مردم توافق نظر دارند که هیچ مارمولک دیگری در جهان به اندازه یک اژد‌های کومودو ماقبل تاریخ به نظر نمی‌رسد. آن‌ها بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین مارمولک‌های جهان هستند که طول آن‌ها به ۱۰ فوت و وزن آن تا ۳۵۰ پوند می‌رسد.
از آنجایی که بسیاری از گونه‌های بومی مکانیسم‌های مقابله با جانوران مهاجم تازه از راه رسیده را نداشتند، دچار خسارات شدیدی شدند
سرعت باسیلیک تنها چیزی نیست که باعث می‌شود روی آب بچرخد. پا‌های منحصر به فرد آن چیزی است که واقعاً به این مارمولک اجازه می‌دهد تا کار‌های ناگفتنی را انجام دهد.
مارمولک کمربند آرمادیلو، مارمولک بومی استان‌های کیپ شمالی و غربی آفریقای جنوبی است، ما را به یاد چیزی جز یک اژد‌های کوچک نمی‌اندازد. این شباهت به ویژه زمانی که آن‌ها برای محافظت از خود در برابر خطر - رفتاری که نام آن‌ها را به ارمغان آورده است - خود را جمع می‌کنند، آشکار می‌شود.
پنجم اردیبهشت سال ۹۷ کودک ۱۰ ساله‌ای به نام «محمدحسین ازغدی» که در سال چهارم ابتدایی تحصیل می‌کرد، به دلیل حضور نیافتن راننده سرویس مدرسه، در چنگ شیطان معروف به قاتل مارمولک نشان افتاد و به دلیل مقاومت در برابر تعرض، با ضربات سنگ و چاقو به قتل رسید. اما قاتل ۲۷ ساله این دانش آموز بی گناه خیلی زود دستگیر و در ملأعام به دار مجازات آویخته شد.
پنجم اردیبهشت سال ۹۷ کودک ۱۰ ساله‌ای به نام «محمدحسین ازغدی» که در سال چهارم ابتدایی تحصیل می‌کرد، به دلیل حضور نیافتن راننده سرویس مدرسه، در چنگ شیطان معروف به قاتل مارمولک نشان افتاد و به دلیل مقاومت در برابر تعرض، با ضربات سنگ و چاقو به قتل رسید. اما قاتل ۲۷ ساله این دانش آموز بی گناه خیلی زود دستگیر و در ملأعام به دار مجازات آویخته شد.
نیک لانگریج دیرینه شناس جانوری از دانشگاه بث انگلستان در توصیف این مارمولک دوران کرتاسه می‌گوید: یک اژد‌های کومودو را تصور کنید که با کوسه سفید بزرگ، دایناسور تی‌رکس و نهنگ قاتل ترکیب شده باشد.
این قاتل سنگدل که به قاتل «مارمولک نشان» مشهور شد، به صراحت قتل «محمدحسین ازغدی» (دانش آموز ۱۰ ساله) را پذیرفت. طولی نکشید که با طی مراحل دادرسی و پیگیری‌های سرکار خانم عابدین زاده (معاون دادستان مرکز خراسان رضوی) و دیگر مسئولان، حکم قصاص نفس «سجاد- ر» (قاتل مارمولک نشان) صادر شد و در تیر سال ۹۷ در ملأعام به اجرا درآمد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ