اولین گام تغییر رویکرد ایران در جنگ اوکراین و اتخاذ موضع بی‌طرفی قابل راستی‌آزمایی در قبال این جنگ است. رویکردی که در راستای منافع کشور است و بدون آن، بازگشت به مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به توافق، غیرممکن است. جدا از سرنوشت جنگ، استمرار رویکرد کنونی کشورمان، مغایر با منافع ملی است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
شهریار حیدری نماینده مردم سرپل ذهاب و قصرشیرین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: روسیه درگیر نزاع داخلی و جنگ اوکراین است که تا حدودی نیز غرب مقابل آن‌ها قرار گرفته است. کشوری که هنوز نتوانسته اوکراین را شکست دهد می‌خواهد افکار عمومی را تغییر دهد و به همین خاطر دچار این اشتباه استراتژیک شده است!
کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: تحت هر شرایطی گلیم منافع ملی ایران باید از موضوعات جنگ اوکراین و تحولات داخلی روسیه خارج نگه داشته شود، چون آن موضوعات ارتباطی به ایران ندارد.
با طولانی شدن روند جنگ در اوکراین، منابع آماری نشان می‌دهند که جوانان اوکراینی برای فرار از خدمت سربازی به شکل بی‌سابقه‌ای به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی روی آورده‌اند.
رئیس‌جمهور جمهوری چک مدعی شد: چین برای منافع خود تمایل به طولانی شدن جنگ در اوکراین دارد.
برخی منابع می‌گویند رئیس‌جمهور فرانسه برای آغاز گفت‌وگوهای صلح و پایان جنگ اوکراین، طرحی را به دولت چین ارائه داده و از پکن خواسته بین طرف‌های درگیر میانجی‌گری کند.
برای دفاع از منافع و امنیت ملی هر اقدامی که ضرورت داشته باشد، باید صورت بگیرد، اما به نظر می‌رسد استراتژیست‌های کشورمان می‌بایست با دقت‌نظر بیشتر با موضوع جنگ‌طلبی علی‌اف مواجه شوند. این‌که ایران به عنوان نیروی متجاوز و پیش‌دست در حمله شناخته شود، شاید همان رخدادی باشد که ماجرای روس‌ها در اوکراین را نیز برای ما تکرار کند
منابع دولتی فرانسه می گویند این کشور به نفوذ چین بر روی روسیه و اوکراین برای پایان دادن به جنگ میان دو کشور امید دارد.
منابع آگاه اعلام کردند رئیس‌جمهور چین قرار است برای نخستین بار پس از آغاز جنگ در اوکراین، به صورت تصویری در روزهای آتی با رئیس‌جمهور اوکراین گفت‌وگو و رایزنی کند.
عبدالکریمی گفت: من از قدرت سیاسی کشور صراحتا می‌خواهم اشتباهاتی را که درخصوص هواپیمای اوکراینی مرتکب شدند دوباره تکرار نکنند. سقوط هواپیمای اوکراینی نتیجه رفتار بچه‌های ایران نبود، بلکه حاصل شکست ما در جنگ سایبری بود. قدرت سیاسی، اما به خاطر غرورش و به خاطر اینکه نمی‌خواست شکست را در عرصه سایبری بپذیرد به شکست سنگین‌تری تن داد. یعنی سقوط هواپیمای اوکراینی به گردن نیرو‌های داخلی انداخته شد و به یک حربه علیه منافع ملی ما بدل شد. در صورتی که اگر قدرت سیاسی در روز نخست واقعیت را مطرح می‌کرد و در عرصه رسانه‌ای درست‌تر عمل می‌کرد، امروز هم کشور با بحران‌های کمتری مواجه می‌شد. قدرت سیاسی باید بداند که میدان نبرد امروز وارد مراحل دیگری شده است.
عبدالکریمی گفت: من از قدرت سیاسی کشور صراحتا می‌خواهم اشتباهاتی را که درخصوص هواپیمای اوکراینی مرتکب شدند دوباره تکرار نکنند. سقوط هواپیمای اوکراینی نتیجه رفتار بچه‌های ایران نبود، بلکه حاصل شکست ما در جنگ سایبری بود. قدرت سیاسی، اما به خاطر غرورش و به خاطر اینکه نمی‌خواست شکست را در عرصه سایبری بپذیرد به شکست سنگین‌تری تن داد. یعنی سقوط هواپیمای اوکراینی به گردن نیرو‌های داخلی انداخته شد و به یک حربه علیه منافع ملی ما بدل شد. در صورتی که اگر قدرت سیاسی در روز نخست واقعیت را مطرح می‌کرد و در عرصه رسانه‌ای درست‌تر عمل می‌کرد، امروز هم کشور با بحران‌های کمتری مواجه می‌شد. قدرت سیاسی باید بداند که میدان نبرد امروز وارد مراحل دیگری شده است.
مدیرعامل مولفار معتقد است که روس‌ها هم درک خوبی از اطلاعات منابع باز دارند و دلیل خطا‌های اطلاعات عملیاتی آن‌ها عمدتا به خاطر فقدان نظام و بی‌عرضگی عملیاتی است. او افشای دستاورد‌های اطلاعاتی‌اش را یک پیروی تبلیغاتی می‌داند و می‌گوید که انتشار این دستاورد‌ها باعث تقویت روحیه اوکراینی‌ها شود، روسیه را ضعیف نشان دهد و به سربازان اوکراینی هشدار دهد که از خط مقدم عکس منتشر نکنند. او می‌گوید: «فکر می‌کنم اصلی‌ترین هدف این است که به روس‌ها نشان دهیم از آن‌ها نمی‌ترسیم.»
سخنگوی وزارت خارجه گفت: سیاست ما عدم حمایت از جنگ و یک طرف علیه دیگری است. امیدواریم مقامات اوکراین با نگاه به ریشه بحران، با اتخاذ رویکرد صحیح سیاسی منافع خود و ملت خود را قربانی سیاست توسعه‌طلبانه آمریکا و ناتو نکنند.
روس‌ها با رندی و نامردی تمام و ما هم با بی‌تدبیری و موقعیت ناشناسی تمام وارد بازی روس‌ها شدیم. کشور‌ها در باره‌ی امنیت خود با هیچ‌کس شوخی ندارند. هم‌چنان‌که ما با هیچ‌کس در دوران جنگ شوخی نمی‌کردیم. ایران باید به نحو اطمینان‌بخشی و مستقل از مذاکرات برجام خود را از بحث درگیری روسیه-اوکراین جدا کند. یک ساعت زودتر بهتر. ایران هیچ‌گونه منافعی در این جنگ ندارد. لجبازی و مقاومت در این ارتباط، هیچ مبنای منافع ملی و یا توجیه اخلاقی ندارد.
مهم‌ترین قسمت در کوادکوپتر اوکراین، به مهمات آن مربوط می‌شود. این موضوع هنوز به صورت رسمی تایید نشده است، اما برخی منابع گفته‌اند که کوادکوپتر سه بعدی و انتحاری اوکراینی‌ها، به نوع بهبود یافته‌ای از نارنجک‌های دستی (موسوم به RKG-۳) مجهز شده است.
آنچه می‌توان از مواضع ضدایرانی رئیس جمهور چین در سفرش به عربستان آموخت اینست که در عرف بین‌الملل تمام کشور‌ها به منافع خود فکر می‌کنند و هنگامی که پای منافعشان در میان باشد، این حق را به خود می‌دهند که منافع دیگر کشور‌ها را قربانی کنند. این درس، در زمینه چگونگی حضور در عرصه سیاست بین‌الملل نیز آموختنی‌هائی دارد. دولت چین از این قاعده مستثنی نیست هرچند مسئولان آن در خلوت با مسئولین ایرانی لاف دوستی زیادی می‌زنند. همین روش را چینی‌ها نسبت به روسیه در جریان جنگ اوکراین اعمال کردند.
سفیر و نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد گفت: کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین عملاً آتش ادامه جنگ و منافع کارخانه‌های تسلیحاتی آمریکا را تامین می‌کند.
منابع رسانه‌ای سوئیسی شامگاه سه شنبه خبر دادند که دولت این کشور در رابطه با حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین، تحرییم‌هایی علیه یک شرکت و سه مقام ایرانی اعمال کرد.
به گفته منابع دیپلماتیک، اوکراین در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل ادعای ارسال پهپاد‌های ایرانی به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکرین را مطرح کرده است.
معاون وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که این کشور به مداخله غرب در جنگ اوکراین پاسخ خواهد داد هرچند رویارویی با ناتو در جهت منافع مسکو نیست.
منابع پارلمانی و دفاعی آلمان می‌گویند در نتیجه کمک‌ مداوم به اوکراین، ذخایر تسلیحاتی این کشور به‌شدت کاهش یافته است.
ایشان تحریم‌های ورزشی بعد از جنگ اوکراین را موجب رنگ باختن ادعاهای مستکبران و دنباله‌روهای آنها درباره دخالت ندادن سیاست در ورزش دانستند و گفتند: این قضیه نشان داد هر جا منافع غربی‌ها اقتضاء کند به‌راحتی از خطوط قرمز خود عبور می‌کنند.
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آمریکایی نوشت که ارتش روسیه هم اکنون به طور گسترده از پهپادهای انتحاری ایرانی به ویژه شاهد ۱۳۶ در عملیات‌های نظامی هر روزه خود استفاده می‌کند.
شکست‌های نظامی اخیر روسیه در اوکراین باعث شده تا شی در رابطه با پوتین دست برتر را پیدا کند زیرا پوتین می‌تواند از همتای چینی خود برای کمک به مقابله با تحریم‌ها کمک اقتصادی بیش‌تری بخواهد اما این تاثیری بر همکاری کلی بین دو کشور نخواهد داشت. دو کشور کماکان به منافع استراتژیک خود در مقابله با غرب ادامه خواهند داد.
رسانه‌های روسی به نقل از منابع دولتی این کشور اعلام کردند که وزارت دفاع آمریکا برای تقویت نیروی هوایی اوکراین، در حال آموزش و اعزام خلبانان افغانستانی به جنگ اوکراین است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ