برای کمک به تشخیص کم خونی‌های ناشی از کمبود ویتامین، ممکن است آزمایش‌های خونی انجام دهید که این موارد را بررسی می‌کند. کم خونی ناشی از کمبود ویتامین با دوز‌هایی از هر ویتامینی که کمبود دارد درمان می‌شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
کم خونی علائمی عمومی و شایع دارد که ضعف یکی از آن‌ها است.
لوبیا سبز منبعی سرشار از آهن است و در مقایسه با گوشت قرمز که یکی از منابع مهم برای تامین آهن است، همراه با تامین آهن، حاوی کالری بسیار کم بوده و فاقد هر گونه چربی است.
شاید یکی از مهم‌ترین علت شکست رژیم غذایی، کم خونی فقر آهن باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که کم خونی فقر آهن منجر به میل شدید به شیرینی و احساس ضعف شدید می‌گردد. این مسأله در شکست رژیم غذایی به خصوص در زنان نقش چشم‌گیری دارد.
زمانی که صحبت از فواید برگ انگور به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد خاصیت جلوگیری از کم خونی است. زیرا همانطور که اشاره شد این محصول طبیعی سرشار از آهن است.
از کارتون‌های زمان بچگی‌یادگرفتیم که خوردن اسفناج انرژی ما را چندبرابر می‌کند حالا فکرکنید با گوشت هم‌همراه شود؛ چه‌خانه‌تکانی راحتی خواهیم داشت!
آهن منبع انرژی خاموشی است که تخمین زده می‌شود از هر هفت زن یک نفر و از هر ۲۰ مرد یک نفر به درجاتی به کم‌خونی ناشی از فقر آهن مبتلا است. بهترین منبع غذایی آهن گوشت قرمز است، اما به دلایل بهداشتی و اخلاقی، بسیاری از ما سعی در کاهش مصرف آن داریم.
زمانی که صحبت از فواید برگ انگور به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد خاصیت جلوگیری از کم خونی است. زیرا همانطور که اشاره شد این محصول طبیعی سرشار از آهن است.
شاید یکی از مهم‌ترین علت شکست رژیم غذایی، کم خونی فقر آهن باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که کم خونی فقر آهن منجر به میل شدید به شیرینی و احساس ضعف شدید می‌گردد. این مسأله در شکست رژیم غذایی به خصوص در زنان نقش چشم‌گیری دارد.
فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان و نوجوانان، شایع‌ترین کم‌خونی تغذیه‌ای را ناشی از فقر آهن دانست و گفت: در اکثر موارد علت این بیماری، اجتناب از دادن آهن کمکی به شیرخواران است.
علائم بارز سرطان روده درد شکم، خونریزی مقعدی، اسهال و کم خونی فقر آهن است. به گفته محققان آگاهی از این علائم می‌تواند منجر به تشخیص زودتر برای افراد زیر ۵۰ سال شود.
استفاده از موادغذایی آهن دار (نظیر جگر، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، عدس و لوبیا)، عدم نوشیدن چای یک ساعت قبل از مصرف غذا و یک تا دو ساعت بعد از آن، مصرف سبزی همراه با غذا می‌تواند به افزایش ذخیره آهن بدن کمک کند.
سردی دست‌ها ممکن است ناشی از کم خونی و یا افت فشار خون باشد؛ گاه به علت اشکالات عروقی، در سرما انقباض عروقی ایجاد می‌شود که باعث سرد شدن اندام انتهایی می‌شود.
املت قارچ و اسفناج بسیار لذیذ است و بخاطر استفاده از اسفناج این غذا دارای آهن بسیاری است و برای کسیانی که کم خونی دارند بسیار مفید است.
مصرف گوشت بلدرچین برای افرادی که دچار کم خونی هستند، مفید است. زیرا ترکیب آهن آن برای ساخت هموگلوبین و انتقال اکسیژن خون مفید است.
علائم کم خونی بسته به نوع کم خونی (آپلاستیک، فقر اسید فولیک، داسی شکل، همولیتیک و ...) متفاوت است، اما علائم عمومی آن شامل خستگی، ضعف، رنگ پریدگی پوست، ضربان غیرعادی قلب، درد ناحیه سینه، سرگیجه و ... می‌باشد.
فقر آهن زمانی رخ می‌دهد که بدن به اندازه کافی آهن معدنی نداشته باشد. فقر آهن و کم خونی شدید منجر به سطح پایین و غیرطبیعی گلبول‌های قرمز و هموگلوبین خون می‌شود.
برای درک ارتباط بین کم خونی و استرس باید تحقیقات بیشتری انجام شود. آنچه مشخص شده است این است که استرس می‌تواند منجر به کمبود‌های تغذیه‌ای شود که ممکن است به ایجاد کم خونی فقر آهن کمک کند.
آناناس، میوه‌ای سرشار از ویتامین C است، که کم خونی، نقرس و زخم معده را درمان، خون را تصفیه و بدن را پاکسازی می‌کند.
شیره انگور از فرآورده‌های انگور است که از آب انگور بدست می‌آید و برای بدن بسیار مفید بوده و دارای طبع گرم است. سرشار از مواد مغذی و معدنی بوده و برای درمان کم خونی، پیشگیری از سرطان و بالا بردن تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.
فقط به این دلیل که نوزاد شیرخشک غنی از آهن مصرف می‌کند، نباید تصور کنیم که تمام نیاز‌های آهن او برآورده می‌شود، زیرا آهن حاصل از شیرخشک ممکن است مانند آهن شیر مادر جذب نشود.
کمبود آهن یا گلبولهای خون یعنی بدن مقدار کافی اکسیژن دریافت نمی کند که موجب اختلال در عملکرد اندام های بدن می شود. کم خونی عوامل مختلفی مثل کمبود آهن، کمبود اسید فولیک، کاهش شدید خون و غیره دارد. اگر چهره رنگ پریده و زرد دارید احتمالا مبتلا به کم خونی هستید که با تشخیص زود هنگام می توانید آن را با رژیم غذایی مناسب درمان کنید.
کارشناسان تغذیه بر این عقیده هستند که انار ویتامینی دارد که در پیشگیری از کم خونی و فقر آهن افراد و پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و پیشگیری از آلزایمر و کاهش فشار خون بسیار موثر است.
رنگ پریدگی لب‌ها، احساس خستگی، سرگیجه و سردرد، تنگی نفس، سرعت ضربان قلب، عدم تمرکز، خواب آلودگی، بی حوصلگی، ریزش مو، تغییرات خلقی و کمبود انرژی، از مهم‌ترین علائم کم خونی به شمار می‌رود.
استاد پزشکی در دانشکده پزشکی دیوید گفن در دانشگاه کالیفرنیا و رئیس آکادمی پزشکی خواب آمریکا می‌گوید: شرایط زیادی وجود دارد که باعث خستگی می‌شود، اما لزوماً باعث نمی‌شود که افراد احساس کنند آماده به خواب رفتن هستند. این‌ها می‌تواند شامل شرایط درد مزمن، شرایط متابولیک یا تیروئید، کم خونی و بیماری انسدادی مزمن ریه باشد. مارتین می‌گوید: «اولین قدم مهم دریافت مشاوره با پزشک است».

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ