دکتر عبدالرضا قدس، دانشیار ژئوفیزیک دانشکده علوم زمین دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در گفتگو با ایسنا، با اشاره به زلزله روز گذشته (چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه) در دماوند استان تهران، گفت: گسل مُشا که در شرق تهران کشیده شده است، یک گسل طویل به شمار می‌رود و یکی از شاخه‌های این گسل مسبب رخداد زلزله روز گذشته دماوند بوده است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
زارع زلزله‌شناس گفت: «بررسی‌های زلزله شناختی بر روی داده‌های ۲۹ سال اخیر در پهنه گسل مشا و منطقه آتنشفشان دماوند نشان می‌دهد که قطعه شرقی گسل مشا تحت اثر فعالیت اتاقک ماگمایی دماوند به ویژه در ژرفای ۷ تا ۱۴ کیلومتری است.»
زلزله‌شناس و استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی می‌گوید: «گسل شمال تهران هر ۳هزار تا ۳۵۰۰ سال یک زلزله مهم در حدود ۳۰ هزار سال گذشته نشان داده است. بخش شرقی گسل مشا، همان‌جایی که از دماوند عبور می‌کند، حدود هزار و۱۰۰‌سال یک زلزله مهم در ۱۰‌هزار سال گذشته نشان داده است.»
این تصویر از شفق قطبی بر فراز دریاچه تینگوالاواتن (Thingvallavatn) واقع در ایسلند، در سال 2016 گرفته شده است. این دریاچه تا حدی گسلی را که جداکننده صفحات تکتونیکی بزرگ اوراسیا و آمریکای شمالی است، پر می‌کند.
زمین‌لرزه‌های ناشی از این گسل سابقه ویران کردن منطقه ری در تهران را داشته است. گرچه این زلزله تلفات جانی و مالی در پی نداشته است، اما رشد شدت تکانه‌های زمین به سیاست‌گذاران و مردم هشدار می‌دهد که تهران هنوز در معرض آسیب جدی زلزله ۷ ریشتری است.
تهران- مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به اینکه زلزله قیامدشت در گسل پارچین - ایوانکی بوده است، گفت: زمین لرزه امروز تک لرزه‌ای بوده و مردم به هیچ عنوان نگران نباشند.
استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی با اشاره به اینکه زمین لرزه امروز در شرق تهران ناشی از فعال‌بودن گسل ایوانکی است، گفت: باید پایش دقیق این گسل صورت گیرد.
بیت اللهی گفت: طبق آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شد کل جمعیت ساکن در اطراف و مرکز این زلزله بالغ بر ۱۱ و نیم میلیون نفر است، همچنین در این حدود نزدیک به ۴۲۰ هزار واحد مسکونی بدون اسکلت وجود دارد که نشان می‌دهد زلزله اگر بزرگی متوسطی داشت می‌توانست خطرآفرین باشد.
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره ساختمان‌های درگیر در گسل‌های تهران و منطقه یک گفت: براساس مطالعاتی که در مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی انجام شده، در کل تهران بیش از ۱۲ هزار پلاک ساختمانی بر روی گسل‌ها ساخته شدند که هر پلاک ممکن است چندین واحد داشته باشد.
عضو شورای شهر تهران گفت:هزینه‌های بسیاری را انجام می‌دهیم تا بگوییم فضایی روی گسل قرار گرفته اما کمترین هزینه را برای اعلام یک فضای ناایمن می‌کنیم.
عضو شورای شهر تهران گفت:هزینه‌های بسیاری را انجام می‌دهیم تا بگوییم فضایی روی گسل قرار گرفته اما کمترین هزینه را برای اعلام یک فضای ناایمن می‌کنیم.
مهدی زارع؛ رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله گفت: زلزله‌ای که جدیدا به بزرگی ۳/۳ دهم ریشتر در دماوند رخ داد، در غرب گسل مشا است که اردیبهشت ۹۹ هم زلزله‌ای در همان جا رخ داد. این لرزش نشان داد که این گسل همچنان زنده است!
«واحه پیتیا» نام چشمه‌ای است در اقیانوس آرام نزدیک ساحل آمریکا که به گفته دانشمندان می‌تواند باعث افزایش تنش در گسل کاسکیدیا و افزایش احتمال وقوع زلزله شود.
محسن رضایی گفت: گسل دوم تحریک برخی کشور‌ها علیه ایران بود؛ مثلاً تحریک جمهوری آذربایجان و بستن قرارداد‌های تسلیحاتی اسرائیل با جمهوری آذربایجان تا در شمال ایران غائله‌هایی به وجود بیاید و فکر و تمرکز ارتش و سپاه و دولت ایران را به‌سمت شمال ببرد تا اسرائیل بتواند مراکز هسته‌ای ایران را بمباران کند.
شهردار تهران گفت: وجود سه گسل فعال و همچنین وجود بیش از ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار در شهر تهران نگرانی بالقوه ای را برای ما ایجاد کرده است.
زاکانی صبح امروز و با حضور در ستاد مدیریت بحران تهران ضمن آغاز فرمان مانور امداد هوایی گفت: ۲۱ دستگاه امروز در کنار هم با ۱۹ کارکرد مختلف در ۱۱ نقطه و ۷ منطقه مختلف شهرداری فعال هستند تا تمرین امداد هوایی را که قطعا در مخاطرات از عوامل موثر بر سرعت امداد و نجات است، صورت دهند.
شهردار تهران گفت: وجود سه گسل فعال و همچنین وجود بیش از ۷۰ هزار هکتار بافت ناپایدار در شهر تهران نگرانی بالقوه ای را برای ما ایجاد کرده است.
بر اساس داده‌های جدید ماهواره رصدخانه زمین ناسا، این زمین‌لرزه‌ها از یک گسل واقع در ۱۸ کیلومتری زیر سطح زمین منشاء گرفته‌اند و منجر به لرزش قوی و شدیدی شده‌اند که صد‌ها کیلومتر دورتر از مرکز زلزله را تحت تاثیر قرار داده است.
با مقایسه‌ی تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد از زلزله، حرکت زمین به خوبی دیده می‌شود.
همزمان با ۱۹ بهمن، سالروز بیعت تاریخی جمعی از همافران با امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۷، جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش صبح امروز (چهارشنبه) با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
همزمان با ۱۹ بهمن، سالروز بیعت تاریخی جمعی ازهمافران با امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۷، جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش صبح امروز (چهارشنبه) با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
حسن عباس نژاد گفت: زلزله اتفاق افتاده در خوی نیز زلزله اول موجب ایجاد زلزله دوم و فعال شدن گسل شد که البته در اثر حرکات گسل راست گرد به وقوع پیوسته است. گسل ترکیه و سوریه دارای حرکت چپ کرد بوده و فاصله آن با گسل‌های آذربایجان در تبریز ۶۰۰ کیلومتر است بنابراین فعال شدن گسل تبریز به این علت ممکن نیست و جای نگرانی برای مردم وجود ندارد.
رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: گسل مسببِ زلزله ترکیه، ربطی به گسل‌های ایران ندارد و احتمال وقوع زلزله در تبریز را تحت تاثیر فعالیت گسل «آناتولی شرقی» رد می‌کنیم.
مشهد ـ رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت:۶۶ درصد از محیط کشور بر روی گسل قرار دارد،توجه به کیفیت مصالح ساختمانی، محیط ساخت و ساز و نظارت بر سازه جهت افزایش امنیت زندگی شهروندان اهمیت دارد.
بررسی‌های انجام شده حکایت از وجود ۱۲۰ گسل فعال در کشور دارد و رخداد‌های لرزه‌ای در ایران ناشی از فعالیت بعضی از گسل‌های فعال ایران هستند که در قسمت بالایی پوسته قرار دارند. به اعتقاد دکتر ندیم، محقق حوزه زلزله‌شناسی، مرز بین صفحه عربستان و صفحه اوراسیا از فلات ایران در زیر رشته کوه‌های زاگرس در غرب ایران و در امتداد دریای عمان در جنوب ایران می‌گذرد. علاوه بر این گسل بزرگ، بسیاری از گسل‌های فعال دیگر در فلات ایران وجود دارند که می‌توانند زمینلرزه ایجاد کنند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ