مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به تحلیل راهبردی وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور در آستانه برنامه هفتم توسعه کشور به همراه ارائه راهبردها و رویکردهای اصلاحی پرداخت.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه هفتم توسعه کارنامه مجلس یازدهم است و به همین دلیل با جدیت در مجلس دنبال می‌شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تلاش ما آن است که بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه به گونه‌ای در مجلس دنبال شود که از نیمه دوم امسال اجرایی شود.
در برنامه هفتم آمده که دولت می‌تواند بدهی به صندوق توسعه ملی را با دادن میادین به صندوق توسعه صاف کند. ما یک‌سری میادین جدید به صندوق بدهیم که چه؟ اصلا منطقش چیست؟ دولت باید همان‌طور انضباط مالی در خود ایجاد کند با اوراق، با صرفه‌جویی در مصارف ارزی، با هر چیزی کم‌کم بدهی صندوق را بپردازد، چه ربطی دارد که میادین بدهد؟ این باعث می‌شود دولت‌ها برای صندوق توسعه ملی بدهی ایجاد کنند. دوران خودشان هم کوتاه‌مدت است. صندوق توسعه ملی این کاره نیست.
مساله محور بودن برنامه هفتم از جمله حسن‌های این برنامه قلمداد می‌شود. مساله محور بودن بیشتر در این برنامه مدنظر قرار گرفته است؛ رابطه دولت با نفت، مولدسازی، اصلاح صندوق‌های بازنشستگی از جمله نقاط قوت این برنامه است و اما در برخی حوزه‌ها اعتقاد داریم برنامه دارای ضعف‌هایی است؛ یکی از این بحث ها، بحث تصویر ایران آینده است.
مسئله محور بودن برنامه هفتم از جمله حسن های این برنامه قلمداد می شود. مسئله محور بودن بیشتر در این برنامه مدنظر قرار گرفته است؛  رابطه دولت با نفت ، مولدسازی ، اصلاح صندوق های بازنشستگی از جمله نقاط قوت این برنامه است و اما در برخی از حوزه ها اعتقاد داریم برنامه حائز ضعف های است یکی از این بحث ها، بحث تصویر ایران آینده است.
«برنامه توسعه باید توانمندی پیش بینی ۵ سال آتی را داشته باشد. حجم بی ثباتی کشور در فروش نفت، بودجه و جی بی تی از یک سو و حجم هزینه‌های کشور و تورم از سوی دیگر، حتی برای شش ماه آینده قابل پیش بینی نیست. حتی نمی‌دانیم مذاکرات برجامی به کجا خواهد رسید و اگر به جایی برسد، قیمت نفت، طلا و ... چه میزان خواهد شد.»
قانون برنامه توسعه یک نوع آینده نگاهی و آینده نگری دولت‌ها را نشان می‌دهد. قانون برنامه توسعه هم باید یک چشم‌انداز داشته باشد و هم باید از یک مدل توسعه تبعیت کند. ما اکنون نمی‌دانیم که چه مدلی از توسعه مدنظر نویسندگان برنامه هفتم توسعه بوده و استنادات آن به آن مدل توسعه چیست؟ عجیب این است که مقامات مصاحبه‌های زیادی می‌کنند و در آن از انواع مدل‌ها صحبت می‌کنند. اما گویا مدل مطرح شده در برنامه توسعه موجود جنبه محرمانگی دارد و گویی نباید افشا شود!
جلسه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه کشور با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و جمعی از اساتید و صاحب نظران این حوزه در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.
خطیب نماز جمعه تهران گفت: برنامه هفتم توسعه بدون کار، تلاش و تولید مبتنی بر علم، تعریف راهبردهای دقیق و اجرای درست آن توسط مجموعه حاکمیت و دولت قطعاً محقق نخواهد شد.
خطیب نماز جمعه تهران گفت: برنامه هفتم توسعه بدون کار، تلاش و تولید مبتنی بر علم، تعریف راهبردهای دقیق و اجرای درست آن توسط مجموعه حاکمیت و دولت قطعاً محقق نخواهد شد.
رئیسی در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه هفتم توسعه اعلام کرد رشد نقدینگی و پایه پولی باید کنترل شود و ما به دنبال خارج کردن بانک‌هایی هستیم که به قوانین تن نمی‌دهند. یک اقتصاددان در این باره گفت: «رابطه بین بانک‌ها و اقتصاد کلان رابطه‌ای دوسویه است و متاسفانه در این رابطه دو سویه هر دو طرف مشکل دارند.»
نماینده چابهار گفت: از رئیس دولت انتظار داشتیم که برنامه هفتم را با استفاده از اعداد و ارقام برای نمایندگان تشریح و اعلام کند که در چه شرایطی قرار داریم و در بازه زمانی ۵ ساله قرار است با توجه به شاخص‌ها و آمار‌ها به کجا برسیم. ما می‌دانیم که مشکلات جدی در برنامه هفتم وجود دارد؛ مثلا مباحث محیط‌زیست، بیابان‌زدایی و منابع طبیعی مهم هستند، اما مغفول مانده‌اند.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس میانگین ۵ سال آخر قطعیت ندارد و تا امروز ۲۲ خرداد برنامه توسعه هفتم به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است.
اینترنت و فضای مجازی، همان چیزی که دنیا را به یک دهکده جهانی تبدیل کرده، همچنان برای دولت سیزدهم دوقسمتی تعریف می‌شود.
مرتضی افقه، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توان امیدوار بود برنامه هفتم توسعه سرنوشتی متفاوت از سایر برنامه‌ها داشته باشد؟ گفت: متاسفانه ما در شرایطی به سر می‌بریم که پیش‌بینی وضعیت اقتصادی در شش ماه آینده برای اهل فن و فعالان اقتصادی غیرممکن شده است، چطور در این فضا می‌توان امید داشت برنامه هفتم توسعه سرنوشتی متفاوت از دیگر برنامه‌ها داشته باشد؟
محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در پاسخی به درخواست مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد پیشنهاد همکاری برای تدوین سند هفتم چشم‌انداز نوشت: وقتی هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست و بی‌ثباتی در همه حوزه‌ها موج می‌زند در چنین شرایطی برنامه توسعه نوشتن چه مفهومی دارد.
یک کارشناس اقتصادی در واکنش به عدم ارائه برنامه هفتم توسعه به مجلس، می‌گوید: «برنامه هفتم توسعه را که یک‌شبه نمی‌نویسند؛ سوال این‌جاست که دولت در ۱۶ ماه گذشته چه می‌کرده است؟»
این روزها مطالب ضد و نقیضی درباره زمان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود و باید دید تکلیف بررسی این دو لایحه در مجلس چه می‌شود.
بر اساس قانون باید ابتدا برنامه هفتم بررسی و تصویب شود سپس بر اساس آن لایحه بودجه تدوین شود، اما بر اساس شرایط موجود در دولت ممکن است مجوز‌هایی کسب شود که برنامه هفتم با تأخیر تدوین شود. لایحه بودجه ۱۴۰۲ در حال تدوین است و بعد از اتمام آن برنامه هفتم توسعه تدوین می‌شود
به گفته سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه ۱۴۰۲، برنامه هفتم توسعه و همچنین ضرورت بیش از پیش توجه به دلایل و راه‌های ناکارآمدی اقتصادی کشور که باید مورد توجه قرار بگیرند از اهم مباحث مطرح شده در نشست مشترک مجلس و دولت است.
رئیس جمهور، سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد هر چه سریع‌تر برنامه هفتم توسعه را متناسب با سیاست‌های کلی این برنامه که امروز از سوی رهبری ابلاغ شد، تدوین کرده و در مسیر بررسی و تصویب در هیات دولت قرار دهد.
رئیس جمهور، سازمان برنامه را مکلف کرد هر چه سریع‌تر برنامه هفتم توسعه را متناسب با سیاست‌های کلی این برنامه که امروز از سوی رهبری ابلاغ شد،تدوین و جهت بررسی و تصویب به هیئت وزیران ارائه کند.
بررسی ابعاد مختلف موضوعات اقتصادی روز جامعه در حوزه معیشت مردم، بررسی بودجه 1401 و بررسی طرح پیش نیاز برای بررسی برنامه هفتم توسعه و تدوین بودجه 1402 کشور با رویکرد اصلاح ساختار بودجه، بررسی غلبه بر تورم و همچنین هدایت نقدینگی به سمت فعالیت های تولیدی و اقتصادی و رشد اقتصادی کشور در زمره محورهای مهم مباحث امروز بین دولت و مجلس بود
جدیدترین آمار ارایه شده حاکی از آن است که از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن حدود یک هشتم افراد آورده اولیه خود را واریز کرده‌اند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ