هوش مصنوعی «مسئولانه» می‌تواند به کودکان کمک کند تا محتوای مضر آنلاین را نبینند و غارتگران را در این فرآیند دستگیر کند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
پلتفرم استریم بازی «Kick» که اخیراً به‌واسطه بستن قرارداد‌های سنگین مالی با بزرگ‌ترین استریمر‌های Twitch به شهرت رسید، در ایران فیلتر شد.
یافته‌های دیتاک نشان می‌دهد در سال گذشته از ۶ میلیون اکانت پابلیک ایرانی در اینستاگرام ۴۵۰ میلیون پست منتشر شده و کاربران ایرانی در هر ثانیه بیش از ۲۵ هزار بار پست‌های اینستاگرام را می‌بینند. سال گذشته، ایرانی‌ها در هر ثانیه حدوداً ۲۳۳ توییت منتشر کرده‌اند و ۹۵ درصد از مجموع توییت‌ها، ری‌توییت و تنها پنج درصدشان توییت دست اول بوده است.
جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مخالف طرح صیانت از فضای مجازی و محدودیت شبکه‌های اجتماعی نیز دراین‌باره گفت: «با فیلترینگ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازار پرسود مکاره‌ای برای فروش فیلترشکن رقم می‌زنیم. متأسفانه اکنون چنین بازار مکاره‌ای شکل گرفته و صحبت از عدد‌های بالای ۴۰ هزار میلیارد و ۵۰ هزارمیلیارد تومان حاصل از فروش فیلترشکن است. بازاری که هیچ نظارتی هم روی آن وجود ندارد».
روح‌الله مومن نسب ادعا کرده‌است که استفاده از فیلترشکن برای حضور در شبکه‌های فیلتر شده خلاف قانون و خلاف فتوای رهبری است.
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در توئیتی از ایجاد فیلترینگ در کشور انتقاد کرد.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس بیان کرد: اینکه پلتفرم‌های خارجی درآمد بسیار بالایی دارند و یک ریال هم مالیات نمی‌دهند یک معضل جدی است. با فیلتر کردن پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی مسائل حل نمی‌شود.
سابقه چند دهه اخیر نشان می‌دهد که تلاش مسئولان دولت‌های مختلف به بهانه‌های متفاوت در نهایت محدود کردن ارتباطات بین مردم و ارتباط آن‌ها با دنیای بیرون بوده و هرچند کمیت و کیفیت این ارتباط در گذر زمان به‌روزتر شده، اما از ممنوعیت دستگاه پخش ویدئو و ماهواره گرفته تا اعمال محدودیت در اعطای اینترنت پرسرعت خانگی و بعد هم چند موج فیلترینگ، اثبات می‌کند که حد مطلوب ارتباط مجازی و جهانی برای مسئولان کشور، چیزی تقلیل‌یافته‌تر از آن میزانی است که مردم مطالبه می‌کنند و به آن نیاز دارند.
کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) در حال تنظیم قانونی است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد خدمات اتصال ماهواره‌ای را مستقیماً به گوشی‌های موبایل ارائه کنند.
ادهم، دکترای ارتباطات و پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی گفت: اعمال محدودیت و زیست با فیلتر در فضای دیجیتال برای چنین جامعه‌ای، شاید مورد پذیرش باشد ولی درباره ما چنین چیزی پذیرفته نمی‌شود و آسیب‌های بسیاری به بار خواهد آورد، چراکه بخش قابل‌توجهی از هویت‌یابی نسل زد و مسائل زیستی‌اش مرتبط با فضای آنلاین است و نمی‌توان به همین راحتی آن را نادیده گرفت یا محدود کرد.
بررسی صفحه‌های واینر‌های که بعد از فیلیتر اینستاگرام پست گذاشته‌اند، نشان می‌دهد در بازه شهریورماه، پیش از فیلتر اینستاگرام، تعداد بازدید ماهانه حسن ریوندی با ۱۹ میلیون فالوئر بیش از ۱۵ میلیون بوده که بعد از فیلترینگ، به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بازدید رسید؛ یعنی ۷۶ درصد کاهش داشته است.
احمد وحیدی وزیر کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تصمیم نهایی دولت درباره فیلترینگ برخی از پیام‌رسان‌های خارجی اظهار کرد: در ارتباط با فیلترینگ دو شبکه اینستاگرام و واتس‌اپ تا زمانی که صاحبان این شبکه‌ها برابر چهارچوب قانونی عمل کنند و تعهد دهند، وزارت ارتباطات براساس تکالیفش عمل خواهد کرد در این زمینه منتظر پاسخ صاحبان این شبکه‌ها هستیم ولی هنوز جواب روشنی در این زمینه داده نشده است.
رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی و نیز راه اندازی صندوق جبران خسارت فیلترینگ در کشور شد.
بر اساس اخبار رسمی که طی سه‌ماه اخیر منتشر شده، بعد از فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی و همچنین کاهش پهنای باند اینترنت بیش از ۴۰۰ هزار نفر در ایران شغل خود را که مبتنی بر فعالیت‌های اینستاگرامی بوده از دست داده‌اند و مجبور به دست‌فروشی در خیابان شده‌ند. این اتفاق در روز‌های اخیر شدت گرفته و بسیاری از فیلترشکن‌ها از کار افتاده‌اند و تعداد کاربر‌های فعال با کاهش چشمگیری رو‌به‌رو شده‌اند. حال وجود دستگاه‌های استارلینک آیا می‌تواند نشانه پایان فیلترینگ در ایران باشد؟ یا مسیر مطالبه مردم را از «رفع فیلترینگ» به‌طور کامل دور خواهد کرد؟
وزیر کشور درباره رفع فیلترینگ شبکه‌های مجازی گفت: اگر متولیان شبکه‌های اجتماعی و مجازی بخواهند با ناامنی و هدایت جریانات اغتشاشگر کار کنند، طبیعی است ما هم همان موضع قبلی را خواهیم داشت.
بیش از صد روز از فیلترینگ اینستاگرام در ایران می‌گذرد. بسیاری از مردم در این شرایط با صرف هزینه و خرید فیلترشکن، فیلترینگ را دور می‌زنند و برخی هم عطای استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به لقایش بخشیده‌اند اما حالا برایشان سوال است که نمایندگان مجلس و سران قوا در شبکه های اجتماعی چه می‌کنند.
رئیسی که نه تنها بعد از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی به پلتفرم‌های داخلی کوچ نکرده، حالا مشخص شده زمانی که اینستاگرام برای مردم ایران فیلتر بوده، ابراهیم رئیسی تلاش می‌کرده تاییدیه هویتی و اعتباری اینستاگرام را که به شکل علامت «تیک آبی» بالای صفحه کاربران است، بدست آورد. این در حالی است که با گذشت ۱۰۰ روز از فوت مهسا امینی، فیلترینگ اینستاگرام، کسب و کار‌های مجازی بسیاری که در اینستاگرام فعالیت می‌کردند را، نابود کرده است.
اصولاً سیاست‌گذاری بر منع و فیلترینگ، بسیار هزینه‌بر و نیز ناپایدار است و هر آن ممکن است که شیوه‌های جدیدی برای خنثی کردن آن‌ها به وجود آید. نکته مهم بعدی اینکه دسترسی به اخبار و نظرات منحصر به اینترنت نیست، دسترسی به ماهواره‌ها ممکن است و می‌تواند نقش مخرب‌تری را ایفا کند؟ بنابر این فیلتر شدن و یا کاهش سرعت اینترنت، می‌تواند عوارض جدی در همه حوزه‌ها داشته باشد.
وزارت ارتباطات به منظور تولید سیستم عامل بومی فراخوانی منتشر کرده و از تولیدکنندگان سیستم عامل موبایل دعوت به همکاری کرده است. این فراخوان درحالی منتشر شده است که کسب‌وکارها با مشکلات پیش‌آمده از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از طرفی تجربه‌های ناموفق می‌گوید، این مدل تولیدات بومی استقبال کاربران را به همراه ندارد.
فضای مجازی در ایران زیر سایه سنگین فیلترینگ بوده و پس از اعتراضات اخیر، این سایه رو به تاریکی گذاشته است. فیلترینگ جاری در کشور، باعث شده تا دسترسی کاملی به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی وجود نداشته باشد. به این معنی که وضعیت فیلترینگ باعث شده تا مخاطب برای دسترسی به یک کانال تلگرامی یا شبکه‌های اجتماعی همانند توییتر و اینستاگرام، بعضا باید ساعت‌ها تلاش کند. حالا در شرایطی که دسترسی آزاد به گردش اطلاعات برای کاربران به شدت محدود شده، قرار است منتشرکنندگان اخبار نیز برای انتشار یک خبر دست و دل‌شان بلرزد که فلان خبر را منتشر کنند یا نکنند؛ البته نه به لحاظ صحت و سقم خبر، بلکه به لحاظ اینکه اگر خبر به مذاق فلان ارگان و نهاد خوش نیاید، مصداق منتشرکننده خبر کذب نشود!
تعدادی از کارشناسان کسب‌و‌کار می‌گویند، در دو ماه گذشته بین ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار شغل از بین رفته است و احتمال بیکاری ۱۰ میلیون نفر در ایران وجود دارد؛ آن هم در شرایطی که ایران ۷۲ میلیون نفر کاربر اینترنتی دارد و حدود ۵۵ درصد آن‌ها از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه فضای مجازی در کشور ما ولنگار و بی‌حساب و کتاب است، گفت: قرار نیست شبکه‌های اجتماعی که فیلتر شده است، به صورت دائمی مسدود بماند.
روزنامه رسالت نوشت: اولا ارتباط و تکنولوژی‌های ارتباطی را نمی‌توان فیلتر کرد، ثانیا اگر هدف مدیریت نسل z است، فیلتر‌شکن‌های آن‌ها همیشه روشن است، علل همه اغتشاشات هم شبکه‌های اجتماعی نیستند.
معاون وزیر امورخارجه آمریکا منظور حذف فیلترینگ از اینترنت در ایران با شرکت‌های فن‌آوری آمریکایی دیدار کرد.
«تصمیم‌گیری درباره رفع محدودیت‌های اینترنت با وزارت ارتباطات نیست.» این پاسخ عیسی زارع پور است به سئوالی درباره وضعیت اینترنت و زمان وصل پلتفرم‌های فیلتر شده و محدودیت‌های ایجاد شده برای شبکه‌های اجتماعی و پن‌های باند بین

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ