تخلیه کارکنان سفارت جمهوری آذربایجان در ایران به همراه خانواده شان فردا انجام می‌شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان پس از آنکه یک فرد مسلح با انگیزه‌های شخصی در زمستان سال گذشته به ساختمان سفارت باکو در تهران حمله کرد با تنش‌هایی مواجه شد.
سفارت کشورمان در باکو اعلام کرد: هموطنانی که نیاز به دریافت روادید برای سفر به جمهوری آذربایجان دارند می توانند قبل از سفر و از «سامانه آسان ویزا» اقدام به دریافت ویزای کنند.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو در اطلاعیه‌ای از هموطنانی که قصد سفر به جمهوری‌آذربایجان دارند خواست که قبل از سفر و از طریق سامانه «آسان ویزا» اقدام به دریافت ویزای الکترونیکی کرده و یا جهت دریافت روادید در گذرنامه حضورا به نمایندگی های دیپلماتیک و سرکنسولگری های این کشور مراجعه کنند.
به گفته مختار ممدوف، اولین سفیر جمهوری آذربایجان در اسرائیل، افتتاح اولین سفارت باکو در اسرائیل طی ماه مارس، نشان دهنده شکوفایی روابط بین باکو و تل‌آویو است، درست زمانی که روابط باکو با ایران به پایین‌ترین حد خود رسیده است.
پیامدهای جنگ اوکراین دامن آسیای مرکزی و قفقاز را می‌گیرد؛ نشانه‌اش هم تشدید تنش بازیگران منطقه‌ای و فضای مانور بیشتر برای حضور بازیگران فرامنطقه‌ای است. اسرائیل با افتتاح سفارت در ترکمنستان به ۲۰کیلومتری ایران رسیده و پیوندهای نظامی و امنیتی خود را نیز با باکو گسترش داده است. پیامدهای ژئوپلیتیک جنگ ایجاب می‌کند ایران مرزهای شمالی خود را در کانون توجه قرار دهد.
پیشتر جمهوری آذربایجان چهار کارمند سفارت ایران در باکو را عنصر نامطلوب معرفی کرد و از آن‌ها خواست تا خاک این کشور را ظرف ۴۸ ساعت ترک کنند.
ینی صباح در همین راستا نوشت سفارت در حال انتقال به ساختمان دوم در خیابان شریف زاده باکو است.
محسن پاک آیین سفیر سابق ایران نوشت: گذرنامه گلنار على یوا همسر فرد مهاجم به سفارت آذربایجان در تهران، نزد شوهرش بوده و وى با کمک سفارت آذربایجان و بر عبور، بدون رضایت شوهر در فروردین ۱۴۰۱ از ایران خارج شده.
پیگیری ها حاکیست که در آینده نزدیک «مجتبی دمیرچی لو» جایگزین «سید عباس موسوی» در سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو خواهد شد.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو، نسبت به اقدامات اهانت‌آمیز و بی‌اخلاقی برخی رسانه‌های جمهوری آذربایجان علیه کشورمان، یادداشتی اعتراضی منتشر کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان مدعی شد طرف ایرانی قصد ندارد گام‌های مشخص در ارتباط با حمله مسلحانه اخیر به سفارت باکو در تهران بردارد.
یک کارشناس حوزه اوراسیا گفت: جمهوری آذربایجان به خوبی می‌داند خط قرمز اعلامی از سوی رهبر انقلاب در مورد عدم تغییر مرز‌های بین المللی مهمترین مانع برای تحقق کریدور زنگزور به شمار می‌رود؛ بنابراین باکو با ایجاد این قائله در خصوص سفارت و با کاهش سطح روابط دیپلماتیک با ایران به دنبال استفاده از فرصت‌ها به منظور پیشبرد اهداف خود در منطقه است.
نخستین و شاید خبرسازترین رخداد هفته جاری ماجرای حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران بود اما بعد از این رخداد، اقدامات تنش‌زای باکو علیه تهران موجب شد که حتی بیشتر از خود حادثه حمله به سفارت، گام‌های ضدایرانی باکو در کانون توجهات رسانه‌ها و افکار عمومی ایرانی قرار بگیرد
این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به حمله اخیر در سفارت باکو در تهران، مدعی شد به دلیل «وضعیت ناپایدار» در جمهوری اسلامی ایران و «حمله تروریستی» علیه ماموریت دیپلماتیک جمهوری آذربایجان، به شهروندان توصیه می‌شود جز در صورت لزوم از سفر به ایران بپرهیزند. باکو افزود: به کسانی که سفر می‌کنند توصیه می‌شود احتیاط بیشتری را به کار ببندند.
روز گذشته دو مجروح و پیکر ارخان عسگروف کارمندی که در حادثه سفارت جمهوری‌ آذربایجان در تهران جان خود را از دست دادبه همراه کارکنان این سفارت در تهران با بدرقه رسمی علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه به باکو منتقل شدند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اظهار داشت: جریاناتی که به دنبال سوء‌استفاده از اتفاق رخ داده برای سفارت آذربایجان هستند و می‌خواهند از این آب گل‌آلود برای خود ماهی بگیرند، بدانند که مقامات جمهوری اسلامی ایران بسیار عاقل‌تر و هوشمندتر از این حرف‌ها هستند که بخواهند در بازی این جریانات سوء‌استفاده‌گر و فرصت‌طلب قرار گیرند.
هزینه تنش با جامعه جهانی تنها محدود به فشار‌های اقتصادی و تحریم نخواهد بود. حادثه اخیر نشان داد که در میانه فشار‌های بین‌المللی علیه ایران، چگونه یک رخداد عادی می‌تواند به مساله‌ای جدی برای کشور تبدیل شود. تنها نکته قابل درک این است که از تنش‌زایی هیچ چیزی حاصل کشور نخواهد شد؛ جز هزینه و فشار! شاید همین حالا هم برای تنش‌زدایی با جامعه جهانی دیر شده باشد
روزنامه دنیای اقتصاد ، توییت یک فعال رسانه ای در باره حادثه سفارت آذربایجان در تهران را منتشر کرد.
در بیانه سفارت کشورمان در باکو آمده است: تمامی همکاران رسمی و محلی سفارت طبق روال معمول بر سر کار خود حاضر و مشغول انجام وظایف خود هستند.
کلیه همکاران رسمی و محلی سفارت طبق روال معمول بر سر کار خود حاضر و مشغول انجام وظایف خود هستند.
در پی حمله یک فرد مسلح به سفارت باکو در تهران، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان سفیر ایران در این کشور را احضار کرد.
بدنبال حادثه امروز در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو به وزارت امور خارجه کشور میزبان احضار شد.
آیخان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان در گفت‌وگویی با تی آر تی اعلام کرد که دولت باکو درصدد است تا در آینده‌ای نزدیک سفارت خود در ایران را تخلیه کند.
مدیر بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان از ارسال پیامی مکتوب به سفارت ایران جهت شفاف‌سازی درباره ادعای ورود غیرمجاز شهروندان ایرانی به خاک جمهوری آذربایجان خبر داد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ