رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قطعاً سیاست قطعی ما تقویت روابط دوجانبه و روابط با همسایگان است و روابط ما با فدراسیون روسیه هم به چندین برابر گسترش پیدا خواهد کرد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز با نقض منشور ملل متحد در لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل گفت: نگران روابط ایران و روسیه هستیم!
اکنون برخی از دوستان ما همچون روسیه به همان چاله‌ای افتاده‌اند که چندی پیش چین به درون آن افتاد. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز دیروز در این رابطه گفت: به دوستان خودمان در روسیه عرض می‌کنم تکلیف ما با ادعا‌های غیرمستند و نخ‌نماشده اماراتی‌ها درخصوص جزایر ایرانی مشخص است، اما مواضع نامربوط علیه ایران در مسکو به نفع روابط فیمابین نیست. حمایت‌های ایران از مسکو مشروط است.
سفیر روسیه: باید بگویم که ما در روند عادی سازی در قفقاز جنوبی مشارکت فعال داریم. به فرمت ۳+۳ اشاره می‌کنم که در یک طرف، شامل تروئیکا یا سه کشور ارمنستان، آذربایجان و گرجستان می‌شود و تروئیکای دیگر شامل روسیه، ایران و ترکیه است. ما قویا امیدواریم که در چشم انداز قابل پیش بینی، در نهایت این نشست در چارچوب فرمت مذکور برگزار شود. اکنون نوبت تهران است که میزبان این نشست باشد و امیدوارم کمک و راه حل عملی در آن رخ دهد. البته ما مستقیماً در روند عادی سازی بین ارمنستان و آذربایجان نیز مشارکت داریم.
برخی رسانه‌ها از توافق علی شمخانى دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه براى حذف دلار از روابط تجارى روسیه و ایران خبر داده‌اند اما هنوز هیچ منبع رسمی آن را تایید یا رد نکرده است.
در بیانیه مشترک صادره از سوی پکن و مسکو که پس از اتمام سفر دو روزه «شی جین پینگ» به مسکو صادر شد، آمده است: روسیه و چین از عادی سازی روابط میان عربستان و ایران استقبال می‌کنند.
نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین گفت که مسکو روابط خوب بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را تشویق می کند.
رئیس مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه طی یک سال گذشته رشد خوبی در گسترش روابط داشته‌اند و اطمینان دارم در طول برنامه هفتم توسعه که سیاست ما تقویت رابطه با همسایگان است، روابط بین دو کشور به چندین برابر افزایش پیدا خواهد کرد.
«چندین سال است که مدام می‌گوییم با روسیه روابط استراتژیک داریم درحالی که روس‌ها هیچ وقت این کلمه را به کار نبردند. چرا به کار نمی‌برند؟ برای آنکه اصلا قائل به چنین سطحی از روابط با ایران نیستند. اینکه ایران و روسیه دو قرارداد با هم امضا کرده‌اند و همکاری دفاعی خوبی هم در سوریه داشته‌اند را نمی‌توان روابط استراتژیک نامید. روابط ایران با روسیه حتی در حد شراکت راهبردی نیست چه برسد به اتحاد استراتژیک.»
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در دیدار با معاون اسبق دومای روسیه روابط ایران و روسیه را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: روابط ایران و روسیه در حال حاضر در بهترین سطح قرار دارد و در حال توسعه است.
کاخ سفید امروز در بیانیه ای اعلام کرد: توسعه روابط دفاعی ایران و روسیه را دنبال می کنیم؛ این موضوع برای ما نگران کننده است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی دومای روسیه گفت: باید تلاش کنیم نتایج روابط اقتصادی فیمابین برای مردم دو کشور ملموس و محسوس باشد.
سید محمد صدر، دیپلمات سابق ایران معتقد است که ایران روابط بین المللی خود را به دو کشور چین و روسیه محدود کرده است در حالی که رفتارهای این دو کشور نشان می دهد نه تنها چندان متحد استراتژیک ایران نیستند بلکه به فکر تأمین منافع خود می باشند.
روابط ایران و کشور‌های اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان متاثر از برخی متغیر‌ها همچون نا آرامی‌ها در ایران، بحث ارسال پهپاد به روسیه و بی‌نتیجه ماندن برجام است. ایران آن‌ها را متهم به دخالت در مسائل داخلی خود می‌کند و آن‌ها نیز مدعی هستند که ایران حقوق بشر را در داخل کشور رعایت نمی‌کند. در این دو ماه نیز چندین قطعنامه علیه ایران در شورای حکام و شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه ایران صادر شد که نتیجه آن تنش بیشتر در روابط تهران-بروکسل بود.
از آنجایی که ایران نگاه به شرق و اتحاد با روسیه را به عنوان خط مشی سیاست خارجی خود در پیش گرفته روابط تهران با اروپا در حال فروپاشی است. هم چنین، تداوم همکاری‌های نظامی تهران – مسکو امید احیای برجام را نیز در معرض خطر مرگ قرار داده است.
روابط ایران و روسیه از یک مشارکت عمدتا تجاری و نظامی به یک ائتلاف ضد غربی با ریشه ایدئولوژیک‌تر تبدیل شده است. به گفته کارشناسان انزوای بین المللی مسکو در پی حمله این کشور به اوکراین و فروپاشی روابط دیپلماتیک بین ایران و غرب و توقف مذاکرات برای احیای برجام روابط میان دو کشور را تعمیق بخشیده است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در وبیناری با رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه، گفت: سطح روابط سیاسی و امنیتی ایران و روسیه راهبردی است، اما روابط اقتصادی عقب‌مانده است.
وزیر نفت بر ضرورت دستیابی به سطح مطلوب روابط تجاری ایران و روسیه با توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف تأکید کرد و گفت: روابط دو کشور هم‌اکنون در دوران طلایی قرار داد.
وزیر امور خارجه کشومان در دیدار سفیر جدید روسیه ابراز امیدواری کرد سطح روابط فی‌مابین متناسب با ظرفیت‌های موجود در دو کشور ارتقا یابد.
یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام اینکه واشنگتن نگران تعمیق روابط ایران و روسیه است، اعلام کرد که کشورش منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) خارج نمی‌شود.
لاپید در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست با متهم کردن ایران به ارسال پهپاد برای روسیه در جنگ اوکراین گفته تل‌آویو برای بازبینی مواضعش در خصوص جنگ اوکراین، ارزیابی‌های روزانه انجام می‌دهد.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه روابط دو کشور ایران و روسیه در مسیر درستی قرار دارد، بر لزوم استمرار و تقویت تلاش‌های مشترک برای توسعه بیش از پیش روابط در ابعاد مختلف دوجانبه تاکید کرد.
یک نشریه آمریکایی در گزارشی تحلیلی نوشت که فشارها و تحریم‌های غرب، روابط نظامی و تجاری ایران و روسیه را تقویت کرده و این وضعیت، نگرانی آمریکا را افزایش داده است.
چندی پیش مقرر شد ایران و روسیه روابط تجاری خود را به صورت روبلی_ ریالی انجام دهند؛ مساله ای که اگرچه منجر به کاهش اثربخشی دلار در اقتصاد می‌شود اما انتقاداتی را نیز به دنبال داشته است.
تبریز- نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: گسترش روابط اقتصادی و پولی و بانکی ایران و روسیه یکی از اقدامات مهم برای خنثی‌سازی تحریم‌های دشمنان است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ