اردبیل - فعالان حوزه محیط زیست اردبیل دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را از شرایط نگران کننده رود ارس اعلام کرده و از معاون رئیس جمهور خواستند تا جلوی تکرار سرنوشت غم انگیزدریاچه ارومیه گرفته شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: مناطق ماکو و ارس نمونه بارز اقتصاد مقاومتی هستند اما تاکنون به صورت مناسب به عنوان فرصت برای کشور معرفی نشدند و مناطق آزاد بر اقتصاد ملی تأثیر می‌گذارند
مهدیشهر_ رئیس اداره منابع طبیعی مهدیشهر با بیان اینکه این شهرستان از مهمترین رویشگاه‌های جنگل‌های ارس به شمار می‌رود، گفت: جنگل‌های مخروبه ارس احیاء خواهند شد.
مشهد ـ معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: ارس تنها پلنگ باغ وحش مشهد این روزها به دلیل پیشرفت بیماری حال مساعدی ندارد.
نکته قابل تامل در این میان، تاثیرپذیری بسیار بالاتر ایران از تنش پیرامون رود ارس است چراکه نه ترکیه که سرچشمه‌های این رود در خاکش واقع شده و نه ارمنستان و آذربایجان، هیچ کدام به اندازه کشورمان از این منبع آبی چشمگیر بهره مند نمی‌شوند و از این رود برای آبیاری مزارع و باغات استفاده نمی‌کنند. بهره برداری وسیعی که نشان می‌دهد احتمال آلوده شدن ارس تا چه اندازه برای کشورمان جدی‌تر است.
مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور با تاکید بر پایش پرتوی مستمر و دوره‌ای رودخانه «ارس» تصریح کرد: در آخرین پایش پرتوی صورت گرفته، آلودگی به مواد پرتوزا در این رودخانه رویت نشده است.
مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور با تاکید پایش پرتوی مستمر و سالانه رود ارس اعلام کرد، آخرین بار اسفند ۱۴۰۱ رود ارس مورد پایش قرار گرفت و مرکز تاکنون در بررسی‌های دقیق خود به موردی از آلودگی رود به مواد رادیواکتیو برخورد نکرده است.
در طول بیست‌سال گذشته، گزارش‌های رسمی زیادی از طرف نهاد‌های دولتی و دانشگاهی، آلودگی ارس را به‌دلیل فعالیت معادن و نیروگاه هسته‌ای متسامور در ارمنستان، تأیید کرده‌اند، اما عمده اظهارنظر‌های دولتی بر انکار این مطالعات و گزارش‌ها بوده است.
رئیس گروه محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اضافه کرد: آلودگی‌های صنعتی در رود ارس توسط وزارت نیرو و سازمان محیط‌زیست کشور پیگیری می‌شود.
هیئت اجرایی یونسکو اضافه شدن ۱۸ سایت به شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو را تأیید کرد که ژئوپارک طبس و ارس از ایران هم در این فهرست می‌درخشند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از پایان مراحل ثبت جهانی ژئوپارک ارس خبر داد و گفت: عضویت این ژئوپارک در شبکه ژئوپارک‌های جهانی رسماً از طریق یونسکو اعلام شد.
سومین دوره تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری جوانان مرند-ارس با قهرمانی نماینده ازبکستان به کار خود پایان داد.
رکابزن تاشکند ازبکستان فاتح مرحله دوم تور بین‌المللی مرند - ارس شد.
باکو به دنبال آن است تا ارتباطی زمینی با نخجوان ایجاد کرده و دیگر برای دستیابی به این منطقه نیازمند عبور از خاک جمهوری اسلامی ایران نباشد. ایران صراحتاً نسبت به تغییر مرز‌ها و جغرافیای منطقه هشدار داده و مخالفت خود را با ایجاد این مسیر زمینی اعلام کرده است.
قرائت «سوره فتح» به خودی خود نه عامل تهدید است و نه عجیب، اما زمانی که علی‌اف، کنار رود ارس را بر می‌گزیند، هم تعجب‌برانگیز است و هم معنادار
استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در تحلیل خود از تاکید وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود بر ضرورت ارتقای همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مرتبط با منابع آبی و حقابه ایران از ارس اظهار کرد : «کاری که وزیر خارجه انجام داده، اقدام خوبی است که از طریق دیپلماسی حق و حقوق ایران دنبال شود و اجازه ندهند بحث سهم ۳۰ درصدی که مطرح شده کم شود.»
مشهد ـ کارشناس مسئول اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: حال عمومی ارس تنها پلنگ ایرانی باغ وحش مشهد پس از ریکاوری موفق بعد از بیهوشی، در وضعیت ثابت است.
کارشناس مسئول اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:نمونه خون از «ارس» پلنگ باغ وحش مشهد گرفته شده و روند درمانی این پلنگ ۱۰ ساله از امروز شروع شده است.
تصاویر دیده‌نشده از رزمایش سپاه در ارس را میبینید.
گزارشی از آخرین روز رزمایش اقتدار سپاه در ارس را ببینید.
عملیات عبور یگان‌های زرهی و مهندسی نیروی زمینی از روی پل نصب شده بر رودخانه ارس با موفقیت انجام شد. در این مرحله، یگان‌های مهندسی رزمی نیروی زمینی سپاه، علاوه بر نصب پل‌های متحرک پی‌ام‌پی، یک پل ثابت خاکی نیز برای سهولت در تردد یگان‌های زرهی روی رودخانه ارس احداث کردند.
فرمانده نیروی زمین سپاه یبا بیان اینکه در دو روز آینده شاهد اوج عملیاتی رزمایش «اقتدار» خواهیم بود، گفت: فردا یگان‌های زرهی، نیروی مخصوص، بالگردها و پهپادها رزمی وارد عمل خواهند شد.
در این رزمایش برای نخستین مرتبه نصب پل شناور به‌منظور تردد نیرو و تجهیزات روی رودخانه تمرین خواهد شد.
فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران از برگزاری رزمایش بزرگی توسط قرارگاه عاشورا طی روزهای آینده در منطقه عمومی ارس خبر داد.
این روزها نشست شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو درحالی برپا شده که اعضای این شورا جهانی شدن ژئوپارک ارس را تأیید کرده و بنابراین ارس چند قدم دیگر به پله ثبت جهانی نزدیک شد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ