هاجرخاتون قدمی جویباری پژوهشگر و مترجم زبان عربی درباره ویژگی این زبان می‌گوید: آنچه که باعث شده زبان عربی ماندگار باشد، وسعت واژگان است. در زبان عربی کاربرد هر کلمه برای معنا و مفهوم خاصی به کار گرفته می‌شود. یعنی نمی‌توان مفهوم آن واژه خاص را در مترادف‌های آن پیدا کرد. برای واژه فارسی نیش زدن چندین واژه عربی داریم. مثلا برای نیش زدن حیواناتی مانند زنبور و عقرب که از پایین دم‌شان نیش می‌زنند در عربی از واژه «یلسع» و برای نیش زدن مار و حیواناتی که از دهان نیش می‌زنند از واژه «یلدغ» استفاده می‌شود. همچنین برای جانورانی که درنده هستند واژه «ینهش» به کار می‌گیرند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
محققان این تحقیق ۳۷۰ شرکت‌کننده بالای ۷۵ سال را به مدت سه سال مورد بررسی قرار داد. در آن زمان، ۷۸ نفر به بیماری آلزایمر مبتلا شده بودند که بیش از نیمی از آنان کمبود ویتامین B۱۲ یا فولات داشتند.
متولدان دهه ۶۰ درگیر یکی از پرچالش‌ترین دهه‌ها از آغاز تولد و در جریان مراحل زندگی بودند و به نظر می‌رسد که حتی در سالمندی نیز این چالش ادامه خواهد داشت. مرکز پژوهش‌های مجلس در یک گزارش به بررسی چالش‌های سالخوردگی در ایران پرداخته است. این گزارش دو نکته مغفول در بحث‌های سالخوردگی ساختار سنی کشور را معرفی کرده است: نخست عدم توجه به جمعیت سالمندان حال حاضر و دیگری وضعیت کنونی افرادی است که در آینده در اوج سالخوردگی قرار می‌گیرند. بر اساس برآوردهای این گزارش، تعداد افراد سالمند بالای ۶۵سال در سال۱۴۰۰ حدود ۵/ ۵میلیون نفر بوده و در سال۱۴۱۵ این رقم به ۱۰میلیون نفر و در ۱۴۲۰ به بیش از ۱۳میلیون نفر خواهد رسید. بنابراین نظام تامین اجتماعی کشور باید منتظر تامین اجتماعی و مراقبت بهداشتی از جمیعتی باشد که سه‌برابر جمعیت کنونی است. این نکته مهم است که تغییر روند باروری نیز تاثیری در این چالش ندارد و باید سیاست‌هایی در جهت شناسایی نیازهای جمعیت سالمند و برنامه‌ریزی برای اداره این گروه سنی در دستور کار قرار گیرد. نکته مهم دیگری که این گزارش به آن اشاره می‎کند، این است که سالخوردگی جمعیت کشور به سمت زنانه شدن رفته و زنان کشور در مقابل مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیار آسیب‌پذیرند. بنابراین توانمندسازی زنان، از ضروریات سالمندی فعال و موفق است.
روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت اعلام کرد که بیش از ۳۷۰ هزار اسرائیلی علیه طرح اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو دست به تظاهرات زدند.
یک روزنامه عبری زبان اذعان کرد که بیش از ۵ ساعت طول کشیده تا ارتش رژیم صهیونیستی متوجه تخریب دوربین‌های نصب‌شده در مرز لبنان شود.
تلاش‌ها برای آموزش صحبت کردن به میمون‌ها همواره بی‌نتیجه بوده است. به عنوان مثال، گوریل مشهوری به نام «کوکو» که توانسته بود بیش از هزار علامت دستی را برای برقراری ارتباط بیاموزد، هرگز حتی یک کلمه هم به زبان نیاورد.
لنگرود- مدیر دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۱۲ هزار بانو روستایی و عشایری تحت عنوان تسهیل گر در سامانه ثبت نام کرده اند.
مشهد ـ مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: خرید تضمینی گندم توسط شرکت‌های تعاون روستایی خراسان رضوی از زمان آغاز این طرح از مرز ۱۲ هزار تن عبور کرد.
امام صادق (ع) در حدیثی در کتاب شریف «مستدرک الوسایل»، چگونگی رفتار مردم در مواجهه با خود و دیگران را به گونه‌ای گنج بزرگ انسان‌ها می‌دانند و به بیان بیش از ۲۰ گنج و راه روش دست یافتن به آن‌ها اشاره کرده‌اند. در این اینفوگرافیک ۲۰ گنج بزرگ دنیا از زبان امام ششم شیعیان را مشاهده می‌کنید.
مهاجرانی نوشت: استاد شیخ حسین انصاریان با سابقه بیش از شصت سال درس و بحث و منبر و مطالعه و... نتوانسته بود، اسلام را به درستی بشناسد و شیوه سخن گفتن با بی‌حجابان را بشناسد و بداند؛ چند جوان محترم که به احتمال قوی - از شیوه برخوردشان پیداست! ـ نمی‌توانند متون دینی را از رو بخوانند، ایشان را امر به معروف و نهی از منکر کرده بودند که «نه اسلام اینچنین نیست!»
پس از حدود ۱۲ سال، در نشست علنی امروز مجلس، کلیات لایحه ارتقای امنیت زنان در برابر سوءرفتار به تصویب رسید؛ این لایحه پاسخی به مطالبات بیش از سه دهه رهبر انقلاب و نیز بانوان برای تصویب یک قانون جامع حمایت از زنان است.
کلیات لایحه ارتقای امنیت زنان در برابر سو رفتار در نشست علنی امروز مجلس پس از حدود ۱۲ سال به تصویب رسید. این لایحه پاسخی به مطالبات بیش از سه دهه رهبر انقلاب و نیز بانوان برای تصویب یک قانون جامع حمایت از زنان است.
کلیات لایحه ارتقای امنیت زنان در برابر سوء رفتار در نشست علنی امروز مجلس پس از حدود ۱۲ سال به تصویب رسید. این لایحه پاسخی به مطالبات بیش از سه دهه رهبر  انقلاب و نیز بانوان برای تصویب یک قانون جامع حمایت از زنان است.
از دید مسئولان شهری، آنچه موجب گلایه شماری از شهروندان از عملکرد شهرداری تهران است، بیش از هرچیز، ظرفیت اندک معابر این شهر است و افزون بر آن، نزدیک شدن به نوروز هم سهمی در تشدید ترافیک پایتخت در این روز‌ها داشته و دارد. اظهاراتی عجیب و تامل برانگیز، آن هم از زبان یکی از مدیران مجموعه‌ای که از جمله وظایفش، رفع معضل ترافیک است.
سرمربی مس رفسنجان در کنفرانس مطبوعاتی خود مشکلات زیاد تیمش را به زبان آورد.
مدل زبان هوش مصنوعی Chat GPT طی ۴۰ روز بیش از ۱۰ میلیون کاربر روزانه به خود جذب کرده است.
با توجه به ماندگاری شاخص کل در کانال ۶/ ۱میلیون واحد بعد از حدود ۲۸ماه و احتمال ادامه روند صعودی بازار سرمایه، حالا پس از یک دوره فرسایشی بیش از دوساله این امید وجود دارد که بازار بالاخره از رخوتی که در آن بود، خارج شود. به باور برخی کارشناسان، شاخص کل تا انتهای سال جاری مجدد کانال ۲میلیون واحد را فتح خواهد کرد و آنها که به ریسک‌های بازار وزن بیشتری می‌دهند نیز اعتقاد دارند این مهم در نیمه نخست سال۱۴۰۲ محقق خواهد شد. حالا به‌نظر می‌رسد تحلیلگران روی پایان یک دوره رکود بیش از دو ساله در بازار سهام اتفاق نظر دارند. البته پس گرفتن احتمالی کانال ۲میلیون واحدی برای شاخص کل نیز به معنی جبران زیان سرمایه‌گذارانی که در نیمه اول سال۹۹، وارد میدان پرریسکی به نام بورس تهران شدند، نخواهد بود. اما شواهد حاکی از آغاز روند صعودی بازار سرمایه است؛ صعودی که امکان دارد با اصلاح گاه و بی‌گاه شاخص کل نیز همراه شود و بار دیگر زیان سنگینی‌ را روی دست عده‌ای از سهامداران بگذارد.
نخستین اسکناسی که در ایران چاپ شد، بیش از ۷۰۰ سال پیش بود و بلوا درست کرد؛ مردم گمان می‌کردند این پول کاغذی برای کلاهبرداری است و واژه «چاپیدن» از همان‌موقع وارد زبان فارسی شد.
امروز مطالبی همچون رشد ۴۰ هزار تومانی ارزش سهام عدالت، فردا چهارشنبه ۹ آذرماه تعطیل رسمی اعلام شد؟ + فیلم، ماجرای استعفا عشقی از زبان خودش، سکه کانال ۱۷ میلیون را از دست داد، بیش از ۲۰ میلیون دلار فروخته شد، دامنه نوسان در پاییز تغییر می‌کند؟؛ در سایت نبض بورس قرار گرفته است.
در همان زمان رییس سازمان برنامه و بودجه خطاب به نمایندگان مجلس با زبان خواهش گفته بود: در مجلس منابع درآمد‌های غیرواقعی بودجه را افزایش ندهید، زیرا تحقق نخواهد یافت. حاجی بابایی هم می‌گوید: اگر مجلس با پیشنهاد دولت برای درامد ۳۳۴ هزار میلیارد تومانی در این بخش موافقت می‌کرد؛ دولت چگونه قادر بود کسری بودجه بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی را در این بخش جبران کند؟
محمدرضا تاجیک نوشت: در این شرایط، صلاح ملک و مملکت در آن باشد که بانیان وضع موجود، حداقل زبان در کام گیرند تا بوی نای زبان کپک‌زده و آفت‌زده آنان بیش از این بر عمق جان مردمان آتش نیفکند.
محمدرضا تاجیک نوشت: در این شرایط، صلاح ملک و مملکت در آن باشد که بانیان وضع موجود، حداقل زبان در کام گیرند تا بوی نای زبان کپک‌زده و آفت‌زده آنان بیش از این بر عمق جان مردمان آتش نیفکند.
رسانه های فارسی زبان به گونه ای اخبار را منتشر می کنند که گویی نظام سقوط کرده است. کشوری که رسانه ایران اینترنشنال را اداره می‌کند، بداند اقدام خصمانه علیه جمهوری اسلامی انجام می‌دهد و ما از این اقدام آنها چشم پوشی نمی کنیم.
رسانه های فارسی زبان به گونه ای اخبار را منتشر می کنند که گویی نظام سقوط کرده است. کشوری که رسانه ایران اینترنشنال را اداره می‌کند، بداند اقدام خصمانه علیه جمهوری اسلامی انجام می‌دهد، و ما از این اقدام آنها چشم پوشی نمی کنیم
میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: امروز بیش از ۱۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی از مرز شلمچه خارج می‌شوند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ