آندرومدا که با نام زن در زنجیر نیز شناخته می‌شود، نزدیک‌ترین کهکشان به کهکشان راه‌شیری است و با چشم غیرمسلح می‌توان آن را دید. اولین کسی که به وجود این جرم آسمانی پی برد، ستاره‌شناس ایرانی، «عبدالرحمن الصوفی» در سال ۹۶۵ میلادی بود. او این کهکشان را در کتاب ستارگان ثابت خود با عنوان «لکه سحابی» یا «ابر کوچک» ذکر کرد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
تلسکوپ فضایی هابل لویاتان (هیولای اساطیری) کیهانی را ثبت کرد. خوشه عظیم کهکشانی در مرکز تصویر تلسکوپ فضایی هابل ناسا دیده می‌شود که تقریبا ۲.۶ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. این لویاتان کیهانی با نام «۲ MASX J ۰۵۱۰۱۷۴۴-۴۵۱۹۱۷۹» در طول موج‌های پرتو ایکس بسیار درخشان است.
M ۵۱ کهکشان‌های دوتایی درحال ادغام و پنجاه و یکمین جرم فهرست معروف چارلز مسیه است. درواقع، کهکشان بزرگ و اصلی با ساختار مارپیچی گرداب مانند که از روبه‌رو دیده می‌شود.
ان‌جی‌سی ۳۲۵۶ که به شکل چرخی از بازو‌های مارپیچی به هم پیچیده در یک ابر مه‌آلود است، شاید آرام به نظر برسد، اما این عکس، پیامد‌های یک برخورد کیهانی باستانی را نشان می‌دهد. این کهکشان منحرف‌شده، اثر برخورد بین دو کهکشان مارپیچی پرجرم است که ستاره‌شناسان تخمین می‌زنند حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش با یکدیگر برخورد کرده‌اند.
دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمزوب تصویری پراز کهکشان را شکار کردند، تقریباً هر چیزی که در این تصویر می‌بینید کهکشان کامل پر از ستاره است.
ستاره‌هایی که در بازو‌های کهکشانی یک کهکشان مارپیچی قرار دارند، دائما در اطراف هسته کهکشان می‌چرخند و ستاره‌هایی که بیرون از بازو‌ها قرار گرفته‌اند، کندتر از ستاره‌هایی حرکت می‌کنند که به مرکز کهکشان نزدیک هستند. بازو‌های کهکشان گرداب، کارخانه‌های ستاره‌زا پر از گاز هیدروژن و غبار هستند و خوشه‌هایی از ستاره‌های جدید را ایجاد می‌کنند.
یکی از جذاب‌ترین کار‌هایی که می‌توان با گلکسی S ۲۳ اولترا انجام داد، عکاسی از آسمان شب است. سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی دوربین اصلی این گوشی می‌تواند در شرایط مناسب، کهکشان راه شیری را نیز ثبت کند؛ کاری که پیش از این تنها از دوربین‌های حرفه‌ای برمی‌آمد. ثبت رد ستارگان با دوربین حرفه‌ای نیز کار طاقت‌فرسایی است، اما با حالت جدید استرو هایپرلپس در گلکسی اس ۲۳ اولترا می‌توانید بدون هیچ دانش فنی ویدیو‌های نفس‌گیری از حرکت ستاره‌ها را در آسمان به تصویر بکشید.
نتایج تحقیقات اخیر که در اواسط آوریل در مجله Nature Astronomy منتشر شد، حکایت از آن دارد که نور از حلقه‌های اینشتین (پدیده‌ای که از تغییر شکل نور رسیده از یک منبع مثل کهکشان یا ستاره به یک حلقه، که از همگرایی گرانشی نور منبع توسط یک جرم بسیار بزرگ مانند یک کهکشان دیگر یا سیاهچاله ناشی می‌شود) که به طرز عجیبی منحرف شده‌اند، ممکن است هویت واقعی ماده تاریک را مشخص کند.
این کهکشان عدسی، یک «کهکشان سیفرت» (Seyfert galaxy) به شمار می‌رود. کهکشان سیفرت، یک نوع هسته کهکشانی فعال است که نسبت به سایر هسته‌های کهکشانی فعال، نور کمتری دارد. کهکشان‌های سیفرت معمولا بیشتر از بقیه قسمت‌های کهکشان میزبان نمی‌درخشند. بنابراین، کهکشان احاطه‌کننده آن‌ها به وضوح قابل مشاهده است. انواع دیگر هسته‌های کهکشانی فعال آن قدر تشعشع می‌کنند که رصد کهکشان میزبان آن‌ها تقریبا غیرممکن است.
آخرین عکس هابل نمایی جانبی از کهکشان UGC ۲۸۹۰ را به ثبت رساند که در فاصله ۳۰ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی زرافه (Camelopardalis) قرار دارد.
هادی چوپان بدنساز ایرانی تصویری جالب از خودش در اینستاگرام منتشر کرد.
تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا تصویری از یک ستاره نادر در مرحله پیش از انفجار و تبدیل شدن به گرد و غبار کهکشانی ثبت کرده که در فاصله ۱۵ هزار سال نوری از زمین قرار دارد.
تساوی شب گذشته رئال مادرید برابر بتیس باعث شد بارسا فاصله خود با کهکشانی ها را به 9 امتیاز افزایش دهد. روزنامه‌های ورزرشی بارسلونا از حالا جشن قهرمانی گرفته اند.
ستاره شناسان در سازمان فضایی اروپا(ESA) با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویری از یک کهکشان مارپیچ ثبت کرده اند که شباهت زیادی به راه شیری دارد.
این جواهرات معروف ماژلانی، درخشان‌ترین اجرام آسمان نیمکره جنوبی هستند. ابرهای ماژلانی تحت تاثیر گرانش بسیار قوی راه شیری، به دور این کهکشان می‌چرخند.
شبیهْ شدن به اولین تجربه از بداهه‌ترین اشکال، شبیهْ دیدن. دیدن دنیای بسیار دور، خیلی نزدیک، زیر پای خودم، تقلیدِ دیدنِ کهکشان، اجبارِ ذهن به شباهت، به همان تجربه‌های اولیه از دیدن غیرقابل پیش‌بینی‌ترین اشکال و بی‌نهایت رنگ‌ها. تصاویری که مدت‌هاست روی زمین و خیابان پنهان شده و برای ظهور نیاز به آب دارد؛ مانند نگاتیو و محلول ظهور. نام مجموعه برگرفته از نام آلبوم گروه موسیقی Pink Floyd، «نیمه تاریک ماه» است، به خاطر آخرین عکس مجموعه که برایم یادآور کاور آلبوم این گروه بود؛ معنایی که نشان از همان دنیای دور است، «نیمه دیگر کهکشان».
اخترشناسان موفق شده‌اند دورترین ستاره در کهکشان راه شیری را شناسایی و برای مرز بیرونی کهکشان ما تعریف جدیدی ارائه کنند.
ناسا با انتشار تصویری از یک کهکشان مارپیچی به رنگ پرچم برزیل درگذشت پله، اسطوره‌ فوتبال جهان را تسلیت گفت.
ناسا و آژانس فضایی اروپا به تازگی تصویر جدید هابل را از Arp-Madore ۴۱۷-۳۹۱ منتشر کرده که یک برخورد عجیب کهکشانی در فاصله ۶۷۰ میلیون سال نوری از زمین است.
آنتونیو رودیگر شب گذشته در دقیقه 95 بازی شاختاردونتسک و رئال گل تساوی کهکشانی ها را زد و سپس از ناحیه صورت مصدوم شد. پیشانی او 20 بخیه خورد ولی با ماسک محافظ صورت در ال‌کلاسیکو بازی خواهد کرد.
تلسکوپ جیمز وب آژانس فضایی ناسا در تصاویر جدیدی که منتشر کرده هزاران ستاره جوان که در سحابی رتیل تاکنون دیده نشده‌اند را با جزئیات دقیق نشان داده است. این آژانس با کمک تلسکوپ جیمز وب موفق شده است جزئیات ترکیب سحابی و چندین کهکشان را به نمایش بگذارد و در این خصوص توضیح داده است: لحظه‌ای رسیده که بتوانیم هزاران ستاره جدید که پیش از این امکان دیده شدن آن‌ها وجود نداشته را در سحابی رتیل با جزئیات دقیق ببینیم. سحابی رتیل در کهکشان یکی از بزرگترین و درخشان‌ترین منطقه به وجود آمدن ستارگان جدید در نزدیکی کهکشان راه شیری است که گفته می‌شود بزرگترین و داغ‌ترین ستاره‌هایی که تا امروز شناخته شده‌اند را در خود جای داده است.
تلسکوپ فضایی هابل از یک کهکشان کوتوله غیرعادی به نام NGC۱۱۵۶ عکس گرفته است. این کهکشان نه مارپیچ و نه بیضوی است.
ناسا و آژانس فضایی اروپا اعلام کردند: «دید تیزبین جیمز وب، رشته‌های ظریفی از گاز و غبار را در بازو‌های مارپیچی بزرگی که از مرکز این تصویر به بیرون می‌پیچد آشکار کرده است.»
محققان با کنارهم قراردادن ۶۹۰ عکس، بزرگترین تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب را منتشر کردند که تعداد بیشماری کهکشان در آن وجود دارد.
تلسکوپ جیمز وب با بررسی دقیق از میان گردوغبار و گازها، فرایند تشکیل ستاره در یک کهکشان نادر به شکل چرخ را رصد کرده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ