کارشناسان جمهوری اسلامی ایران برای دومین بار در دو روز گذشته، دقایقی پیش به منظور ادامه مذاکراتی که با محور رفع تحریم‌ها در وین جریان دارد، وارد هتل کوبورگ شدند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
در ادامه گمانه زنی ها درباره فراز وفرودها برجام، صحبت ها از توافق غیرمکتوب احتمالی میان ایران و آمریکا است که هیچ کدام از طرفین آن را تایید و یا تکذیب نکرده‌اند.
اولیانوف در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که روسیه مصصم است مذاکرات برای تکمیل مذاکرات برجام در اسرع وقت انجام شوند.
نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین اعلام کرد کشورهای غربی به دلیل اشتباهات محاسباتی خود، اراده سیاسی لازم برای ادامه مذاکرات وین ندارند.
معاون وزیر خارجه با بیان اینکه ایران در معادله برجام مدعی است و بارها اعلام کرده که در چارچوب توافق گذشته حاضر به انجام مذاکرات است، گفت: ایران تعاملات خود را با طرف‌های مقابل ادامه می دهد.
معاون وزیر خارجه با بیان اینکه ایران در معادله برجام مدعی است و بار‌ها اعلام کرده که در چارچوب توافق گذشته حاضر به انجام مذاکرات است، گفت: ایران تعاملات خود را با طرف‌های مقابل به طرق مختلف ادامه می‌دهد. امیدوارم روند تلاش‌ها در مسیر مذاکرات، به نتایج مثبتی نیز ختم شود.
نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه ای با تکرار ادعای مضحک این کشور درباره آمادگی واشنگتن برای ادامه مذاکرات غیرمستقیم با ایران، گفت: دیپلماسی هرگز تمام نمی شود.
باقری‌کنی دریاره دور بعدی مذاکرات برجامی گفت: خبر جدیدی وجود ندارد. اما چارچوبی که ما در حال ادامه مذاکرات هستیم، بر اساس محور‌هایی است که بتوانیم مولفه‌های اصلی و اساسی مدنظر جمهوری اسلامی ایران را در فرآیند تدوین پیش‌نویس توافق مدنظر پیگیری کنیم و امروز هم در حال پیگیری است. یعنی هیچ تفاوتی با قبل نکرده است.
وزیر خارجه آلمان مدعی شد که در حال حاضر تمرکز اصلی آلمان به جای احیای برجام بر روی حمایت از ناآرامی‌های ایران است.
یک کارشناس مسایل بین‌الملل درباره هرگونه احتمال بازگشت طرف‌ها به میز مذاکره برای احیای برجام گفت: اگر همین سیاستی که از اسفند ۱۴۰۰ دنبال کردیم هم‌چنان ادامه یابد به نتیجه نمی‌رسیم. فکر می‌کنم آمریکا و اروپا هم به دنبال احیای برجام هستند اما در شرایط فعلی دست نگه داشتند که ببینند مسایل داخلی و سیاسی ایران چه می‌شود؟
طبیعتا مذاکرات برای احیای برجام بیشترین تاثیر را از وضعیت نابسامان سیاسی میان ایران و غرب گرفته است. رایزنی‌های حسین امیرعبداللهیان با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یا وزرای خارجه کشور‌های قطر و عمان به عنوان واسطه‌های همیشگی میان تهران و واشنگتن ادامه دارد، اما وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید احیای برجام اولویت واشنگتن نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضوع مذاکرات چهارچوب مشخصی دارد و مواضع ایران بار‌ها بیان شده و ما آماده هستیم همان مسیر را ادامه دهیم تا به توافق برسیم. تاکید می‌کنیم که بر مبنای احترام متقابل آماده تعامل دو سویه با همه طرفین برجام هستیم.
سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد ایالات متحده تا زمانی که ادامه مذاکرات احیای برجام در راستای امنیت ملی‌اش باشد، به این مذاکرات ادامه خواهد داد.
وزیر امور خارجه آمریکا درباره مواضع ایران در روند احیای توافق هسته‌ای مدعی شد: ایران به افزودن مسائل خارج از چارچوب به مذاکرات ادامه داده است که ما هم قرار نیست به سادگی به آن پاسخ مثبت بدهیم. ما توافقی بد را قبول نخواهیم کرد.
با وجود عدم برنامه‌ریزی مدون برای گفتگو‌های برجامی، اکنون نیویورک به محفلی برای تبادل مواضع در خضور ادامه مذاکرات و توافق تبدیل شده است. از یک سو، مقامات ایرانی با نشان دادن پالس‌های مثبت، آمادگی خود را برای حل اختلافات نشان داده و از سوی دیگر، غربی‌ها نیز با آگاهی نسبت به این‌که فرصت چندانی برای نجات توافق هسته‌ای وجود ندارد، نسبت به گام برداشتن در مسیر حل اختلافات با تهران روی خوش نشان داده‌اند.
طبق مفاد بیانیه، تقصیر ایران صرفاً عدم همکاری برای احیای برجامی نخواهد بود، بلکه ایران متهم به نقض پیمان ان. پی. تی و خدشه در رژیم عدم اشاعه - که مصداقی از تهدید علیه صلح و امنیت جهانی است - خواهد شد
طبق مفاد بیانیه، تقصیر ایران صرفاً عدم همکاری برای احیای برجامی نخواهد بود، بلکه ایران متهم به نقض پیمان ان. پی. تی و خدشه در رژیم عدم اشاعه - که مصداقی از تهدید علیه صلح و امنیت جهانی است - خواهد شد
یک مقام کاخ سفید روز پنجشنبه تصریح کرد که واشنگتن کماکان به مسیر دیپلماسی با ایران متعهد است.
«دولت بایدن به دنبال یک حرکت معنادار جهت خروج پرونده هسته‌ای ایران از چهارچوب معادلات مطرح در رابطه با دولت آمریکا، به سمتِ آژانس بین المللی انرژی اتمی است. از این منظر، من بر این باورم که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند یک توافقِ مانا، پایدار و معنادار با ایران داشته باشند.»
روشن است که ایران هنوز نسبت به نهایی بودن آنچه روی میز در وین قرار دارد مطمئن نیست و شاید ادامه بحث درباره برخی اختلافات از جمله بر سر سوالات پادمانی آژانس را ضروری بداند. از این رو تعیین تکلیف برخی طرف‌ها برای مذاکرات با اعلام اینکه متن نهایی روی میز است چیزی از واقعیت و جدی بودن بحث کم نمی‌کند.
انریکه مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته ای و علی باقری رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران برای ادامه مذاکرات در راستای احیای برجام راهی وین شدند.
آنچه از زبان مقامات ایرانی مطرح می‌شود، با عملکرد آنها‌ متفاوت است، همان‌گونه که مشابه این وضعیت در طرف آمریکایی هم دیده می‌شود. با‌این‌حال اگرچه نمی‌توان از شکست صددرصدی مذاکرات احتمالی پیش‌رو در وین و عدم احیای برجام گفت، اما به نظر می‌رسد وزنه مرگ کامل توافق هسته‌ای بر احیای آن می‌چربد.
جواد آرین‌منش گفت: هرچه قدر مذاکرات متوقف باشد، کار سخت تر می شود و هیچ بعید نیست که اگر وضعیت همین طور ادامه یابد، اساسا برجام از بین برود.
وحید جلال زاده، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگوی تفصیلی با شبکه العالم پیرامون آخرین وضعیت مذاکرات وین و برجام، هدف از سفر بشار اسد به تهران، آتش سوزی هفته گذشته در پارچین، مذاکرات ایران و عربستان در بغداد و ... توضیحاتی داد.
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد: «تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام را راستی‌آزمایی و نظارت کرد. با این حال از آن تاریخ، این فعالیت‌ها به‌طور جدی تحت تاثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات هسته‌ای برجامی خود، از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است».

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ