کوروش احمدی نوشت: سفر شی و استقبال فوق‌العاده سعودی‌ها از او در شرایطی انجام شد که روابط بین عربستان و امریکا با سردی بی‌سابقه‌ای مواجه است. سعودی‌ها طی چند سال اخیر پیوسته واشنگتن را متهم کرده‌اند که عربستان را تنها از لنز حقوق بشر، قتل قاشقچی و جنگ یمن می‌بیند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
وزیر امور خارجه کشور گفت: تاخیر در تبادل سفرا میان ایران و عربستان به علت تعطیلات سالانه در عربستان بود.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز دوشنبه طی سفری رسمی و در نخستین سفر خود به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، وارد جده عربستان شد.
رئیس‌جمهور ترکیه امروز طی سفری رسمی و در رأس یک هیئت بلندپایه وارد جده در عربستان سعودی شد.
نخست وزیر ژاپن در جریان سفری رسمی وارد جده عربستان شد و مورد استقبال مقامات سعودی قرار گرفت.
امروز فایل صوتی از علی اکبر رائفی‌پور منتشر شده که در باره حواشی سفرش به عربستان سعودی توضیحاتی داده است.
سفرای عربستان و سوریه در سلطان نشین عمان دیداری با یکدیگر داشتند.
مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور هیات بلند پایه وزارت دفاع ترکیه و جمعی از دیپلمات‌ها و مقامهای دولتی، نمایندگان مجلس و اعضای احزاب سیاسی برگزار شد. در این مراسم سفرای کشورهای عربستان و چین نیز حضور داشتند. / فرهیختگان
سفرای عراق و عربستان و ایران و سوریه در سلطان نشین عمان دیدار کردند.
سفرای عراق و عربستان و ایران و سوریه در سلطان نشین عمان دیدار کردند.
رئیس جمهور مصر امروز در سفری چند ساعته عازم عربستان سعودی می‌شود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در نروژ شب گذشته در ضیافت افطاری سفیر عربستان شرکت و با وی گفتگو کرد.
در بیانیه مشترک صادره از سوی پکن و مسکو که پس از اتمام سفر دو روزه «شی جین پینگ» به مسکو صادر شد، آمده است: روسیه و چین از عادی سازی روابط میان عربستان و ایران استقبال می‌کنند.
سرانجام خورخه مسی از دلیل سفر به عربستان پرده برداشت.
جورجینا به زودی سفری به اسپانیا خواهد داشت و قرار است که مصاحبه‌ای اختصاصی با تلویزیون اسپانیا داشته باشد.
بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس و هم چنین هیاهوی سفر شی به عربستان سعودی، لزوماً تغییر در سیاست چین را نشان نمی‌دهد. آن سفر در شدیدترین حالت خود راهی برای مشارکت بوده با هدف ایجاد توازنه مثبت، تا روابط دوجانبه‌ای را به نفع چین ایجاد کند.
سفر "شی جین پینگ" رئیس جمهور چین به عربستان سعودی بحث‌هایی را در ایران در مورد کارآمدی سیاست خارجی "نگاه به شرق" تهران برانگیخته است.
سفر شی به عربستان سعودی قابل توجه است، اما هم چنین نشان دهنده پیشرفت طبیعی روابط چین و عربستان است. روابط اقتصادی عربستان سعودی و چین برای سالیان متمادی در حال رشد بوده اگرچه تا حد زیادی به حوزه نفت و پتروشیمی محدود شده است. عربستان سعودی از سال ۱۹۸۹ میلادی زمانی که "علی النعیمی" مدیر اجرایی آرامکو بود نگاه‌اش به چین بوده است. او معتقد بود که چین روزی بازار اصلی نفت خام عربستان خواهد بود.
عربستان در طول سه روز اخیر شاهد حضور رئیس جمهور چین در ریاض و مشارکت وی در اجلاس مشترک با سران کشور‌های عربی بود. در جریان این حضور، توافقنامه راهبردی و قرارداد‌های تجاری و اقتصادی زیادی بین ریاض و پکن به امضا رسید.
دیدار اخیر شی با مقام‌های سعودی در راستای اتخاذ چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی است؛ پادشاهی سعودی مایل شده درهای عربستان را به روی تمام بازار‌های بین المللی و مشارکت‌های متنوع باز نگه دارد.
اینکه منطقه بعد از سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان و حضور در دو نشست شورای همکاری و دولت‌های عربی به میزبانی ریاض چه صورت‌بندی جدیدی پیدا خواهد کرد؟ و ایران در کجای این معادله ایستاده است؟ دو پرسش کلیدی در اهمیت زمانی این سفر و رقابت چین و آمریکا در منطقه است.
سفر سه روزه شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به عربستان سعودی که از روز چهارشنبه شروع شد نقطه عطفی در منطقه خاورمیانه و روابط خارجی عربستان با یک قدرت بزرگ دیگر به جز آمریکا به شمار می‌رود.
سفر "شی جین پینگ" که شامل سه نشست منطقه‌ای خواهد بود با هدف تعمیق روابط با کشور‌های خلیج فارس می‌باشد که بسیار فراتر از نفت رشد کرده است.
سفر "شی جین پینگ" که شامل سه نشست منطقه‌ای خواهد بود با هدف تعمیق روابط با کشور‌های خلیج فارس می‌باشد که بسیار فراتر از نفت رشد کرده است.
یک شهروند عربستانی سفری پرماجرا و پرمخاطره از عربستان را در پیش گرفته تا خود را به دوحه پایتخت قطر که میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ است برساند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ