سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به ارائه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران، گفت: مبنای ایران در ارتباط با آژانس این است که حقوق کشورمان باید محترم شمرده شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از پیشنهاد برخی مدیران ارشد اجرایی شرکت های هوش مصنوعی برای ایجاد یک سازمان ناظر بر این فناوری مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی پشتیبانی کرد.
مرندی با تأکید بر اینکه توافق هسته‌ای باید به گونه‌ای تنظیم شود که مجال تقلب در آن وجود نداشته باشد، گفت: رافائل گروسی، مدیرکل فعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «مستقل» نیست.
سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص موارد زیر به توافق رسیدند: تعاملات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران با روحیه همکاری و با رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بر اساس موافقتنامه‌های جامع پادمانی صورت خواهد پذیرفت. در خصوص مسائل پادمانی باقی‌مانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به منظور رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده اعلام کرد. ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران گفت: ارتباطات، رفت‌وآمدها و گزارش‌ها باید اعتمادآفرین باشد.
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست با محمد اسلامی گفت: باید شک‌ها و تردید‌ها را در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از بین ببریم و این کاری است که من و ایشان با هم انجام می‌دهیم.
سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: امید است این سفر، زمینه‌ساز همکاری‌های بیشتر و افق روشن‌تر میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی به محورهای گفت‌وگویش با وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد.
گروسی گفت: «ایران به ما اطلاع داد که ظرفیت خود را برای تولید اورنیوم با غنای ۶۰ درصد، سه برابر می‌کنند، نه دو برابر.» وی ادعا کرد که این میزان «بسیار نزدیک به سطح نظامی یعنی ۹۰ درصد است.»
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد نشست بعدی آژانس و ایران باید با هدف شفاف سازی مسائل باقی مانده صورت گیرد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد که این سازمان سوالاتی از ایران دارد که تهران باید پاسخ‌هایی برای آن‌ها ارائه دهد.
ند پرایس گفت: آنچه از سوی ایران شاهدش بوده‌ایم، فقط وقت‌کشی بوده است. ما از ایران می‌خواهیم در تحقیقات پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل را به عمل بیاورد تا آژانس اطمینان بیابد وجود تمام مواد هسته‌ای در ایران منطبق با شرایط پادمانی است.
علیرغم اینکه ایران به تعهداتش در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل کرده است، رئیس این آژانس مدعی است که تهران باید درباره برخی مسائل توضیح بدهد!
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آژانس باید ملاحظات محرمانگی را رعایت کند، البته هر مرتبه این گزارش‌های محرمانه ( گزارش‌های مربوط به فعالیت صلح‌آمیز هسته کشورمان) در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.
محمد اسلامی فردا در راس هیاتی برای شرکت در اجلاس سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهی وین پایتخت اتریش می‌شود.
وزیر امور خارجه کشور گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بر اساس وظایف و مسئولیت فنی خود عمل کند و از رویکرد سیاسی و دوگانه در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای فاصله بگیرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه گره توافق باید به دست کسی باز شود که آن گره را زده است، گفت: پرونده‌های ایران در آژانس باید مختومه شود تا به عنوان اهرم فشار مورد سو استفاده قرار نگیرد.
رئیس جمهور گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون ۱۵ بار بر صلح‌آمیز بودن و عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از مقررات این آژانس تاکید کرده است، آیا این گزارش‌ها برای کشور‌های غربی فاقد اعتبار است؟
عباس ملکی، کارشناس انرژی گفت: این حرف اشتباه است که مذاکره کننده‌های ما عمدا دارند مذاکرات را طول می‌دهند، هر لحظه که می‌گذرد، به ضرر ما است؛ ما باید این مسأله را تمام کنیم. با توجه به انتخابات نوامبر ایالات متحده و بعد هم ۲۰۲۴ ریاست جمهوری، بهتر است که این کار را زودتر انجام بدهیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و کارشناس برجسته انرژی با تأکید بر اینکه این کار دولت درست است که خودش را بی نیاز از برجام نشان بدهد، گفت: من این را قبول دارم که دولت ایران باید مسائلش با آژانس بین المللی انرژی اتمی را تمام کند، به خصوص در بخش پادمان؛ و آنها بگویند ما اینها را به نتیجه رسیده ایم و تمام شده؛ بعد توافق انجام می شود. چون اگر شما توافق کنید، هفته بعد دوباره آقای گروسی می گوید شما یک مشکل دارید و من نمی توانم تأیید کنم. چرا این «نمی توانم تأیید کنم» را تا حالا برای کشورهای دیگر نگفته است؟
نماینده ایران همچنین ضمن تأکید بر اینکه آژانس باید استقلال، بی طرفی و حرفه ای گری خود را حفظ کند، افزود: اعضای آژانس نیز باید از اعمال فشار بر این سازمان و تلاش برای استفاده ابزاری از آن در جهت مقاصد سیاسی خود، بطور جدی پرهیز کنند.
نماینده ایران در آژانس ضمن تأکید بر اینکه آژانس باید استقلال، بی طرفی و حرفه‌ای‌گری خود را حفظ کند، گفت: اعضای آژانس نیز باید از اعمال فشار بر این سازمان و تلاش برای استفاده ابزاری از آن در جهت مقاصد سیاسی خود، به طور جدی پرهیز کنند.
وزیر امور خارجه گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و صرفاً بر تکلیف و وظیفه فنی خودش متمرکز شود.
مرندی گفت: برای تهران موضوعی مطرح است که پیش از احیای برجام باید حل شود و آن اختلاف با آژانس بین المللی انرژی اتمی و ادعا‌های دروغ و جعلی علیه ایران است و تهران هیچ پیشرفتی را مگر در صورت حل این معضل نمی‌پذیرد.
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد: «تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام را راستی‌آزمایی و نظارت کرد. با این حال از آن تاریخ، این فعالیت‌ها به‌طور جدی تحت تاثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات هسته‌ای برجامی خود، از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است».

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ