در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد از این‌رو میزان قند خون افزایش یافته که به‌آن هیپرگلیسمی می‌گویند، وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند، بیماران مبتلا به دیابت نوع یک همواره باید روزانه انسولین تزریق کنند تا قند خون آن‌ها کنترل شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
در فناوری تجربی طراحی شده توسط دانشمندان سوئیسی از پالس‌های کوچک الکتریسیته، برای تحریک تولید انسولین در موش‌های آزمایشگاهی که به صورت ویژه از بافت‌های پانکراس انسانی بهره‌مند بودند، استفاده شده است. آن‌ها این را یک "رابط الکتروژنیک" نامیدند که می‌توان از آن برای هدف قرار دادن و فعال کردن ژن‌های هدف بهره برد.
در یک مطالعه حیوانی، عصاره خشک بذر شنبلیله با دوز ۱۵ میلی‌گرم بر کیلوگرم وزن حیوان توانسته است قند خون را در موش‌های آزمایشگاهی دیابتی کاهش دهد.
محققان دانشگاه پنسیلوانیا نوعی انسولین از گیاه ابداع کرده اند که ریسک کاهش قند خون را ندارد و جالب آنکه به جای تزریق می توان آن را بلعید.
یک گیاه دارویی قبل از کشف انسولین برای درمان دیابت مورد استفاده قرار می‌گرفت.
زکریای رازی شنبلیله را برای مداوای بیماری دیابت مورد استفاده قرار می‌داده است. دانه‌های شنبلیله دارای روغن ثابت حاوی اسید‌های چرب ۶ درصد ترکیبات موسیلاژ به میزان ۲۸ درصد و پروتئین ۲۲ درصد، اسید آمینه‌های آزاد، کربوهیدرات ها، فلاونوئیدها، روغن فرار، استرول‌ها است. در مطالعات حیوانی مصرف بذر شنبلیله گلوکز خون ناشتا را هم به صورت حاد و مزمن کاهش می‌دهد.
دانشمندان از طریق تبدیل سلول‌های بنیادی معدی به سلول‌های ترشح‌کننده انسولین، اولین گام مهم در درمان دیابت را برداشتند.
یک شرکت اسپین‌آف از دانشگاه سیدنی به نام اندوآگزیوم (Endo Axiom)، مبلغ ۲٫۲ میلیون دلار حمایت مالی برای تجاری سازی انسولین خوراکی دریافت کرده است.
در برخی موارد، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ممکن است برای کنترل سطح قند خون خود به انسولین‌درمانی نیز نیاز داشته باشند. این کار معمولاً زمانی پیشنهاد می‌شود که سایر درمان‌ها، مثل تغییر سبک زندگی یا دارو‌های خوراکی، در کنترل سطح قند خون به اندازهٔ کافی موثر نباشند. نوع انسولین مورد استفاده و دوز به نیاز‌های فردی بستگی دارد و ممکن است در طول زمان تغییر کند.
محققان یک فرمول ذرات نانو مبتنی بر انسولین ابداع کرده اند که تا حدی کنترل قند خون را بهبود می بخشد.
ثابت شده است که فیبر محلول موجود در هویج به تنظیم سطح قند خون و انسولین بعد از خوردن غذا کمک می‌کند.
پیاز یک ماده‌ی غذایی مفید برای بیماران مبتلا به دیابت است. به عقیده‌ی برخی از متخصصان نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد، زیرا حاوی میزان قابل ملاحظه‌ای گلوسید است. اما همین پیاز تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. همان کاری که انسولین به ویژه در افراد مبتلا به اضافه وزن انجام نمی‌دهد. واقعیت این است که پیاز حاوی ماده‌ای به نام گلوکوکینین است که حرف و حدیث زیادی در مورد آن وجود دارد. به عقیده‌ی برخی از متخصصان این ماده میزان قند خون را کاهش می‌دهد.
به گفته این متخصص تغذیه در موارد پیش دیابتی، مقاومت به انسولین و تخمدان پلی کیستیک تجویز رژیم کتوژنیک برای یک دوره کوتاه مدت می‌تواند مفید باشد.
به گفته این متخصص تغذیه در موارد پیش دیابتی، مقاومت به انسولین و تخمدان پلی کیستیک تجویز رژیم کتوژنیک برای یک دوره کوتاه مدت می‌تواند مفید باشد.
یافته‌های مطالعات اخیر نشان داد: مصرف روزانه بادام به مدت ۱۲هفته مقاومت به انسولین را کاهش داده، عملکرد پانکراس را بهبود بخشیده و به کنترل سطح گلوکز خون کمک می‌کند.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری از تولید انسولین بر پایه دانش و قلم آن تا سال آینده خبر داد و گفت: این ستاد ۵۰ میلیارد تومان از تولید انسولین و قلم آن در کشور حمایت کرده است.
وزیر بهداشت در خصوص روند توزیع داروهای خاص مانند انسولین گفت: داروهای خاص را به طور سهمیه بندی توزیع می‌کنیم.
دیابت یا قند خون یک بیماری متابولیکی است که بر اثر آن تولید انسولین در بدن مختل یا متوقف می‌شود و فرد مبتلا به تزریق انسولین نیاز پیدا می‌کند. شایع‌ترین نوع این بیماری به «دیابت خاموش» مشهور است چراکه فرد مبتلا می‌تواند سال‌ها از آن بی‌خبر باشد و همین مساله باعث وارد آمدن آسیب‌های جدی دیگر به بدن و سلامت وی شود.
پیکان‌پور تصریح کرد: در صورتی که بیماری با نسخه الکترونیک برای دریافت انسولین به داروخانه مراجعه کند، تغییر قیمت‌های اخیر شامل حال وی نمی‌شود و با قیمت‌های قبلی دارو را تهیه خواهد کرد.
البته این بار اولی نیست که مشکل کمبود دارو به جان بیماران افتاده است. از دو سال گذشته تاکنون چندین بار زنگ خطر کمبود یا نبود دارو برای برخی از بیماری‌ها به صدا درآمده است. بیماران ام‌اس، بیماران مبتلا به سرطان و دیابتی‌ها که هر چندوقت یک بار برای پیداکردن انسولین باید داروخانه‌های شهر را وجب به وجب گز کنند.
محققان دریافتند که زمان صرف شده برای انجام فعالیت بدنی متوسط تا شدید باعث کاهش میزان چربی کبد و مقاومت به انسولین می‌شود.
در دوران بارداری سلول‌ها نسبت به انسولین کمی مقاوم‌تر شده که این امر سبب افزایش قند خون می‌شود و قند اضافی باعث می‌شود جنین مواد مغذی بیشتری برای تکامل استفاده کند، اما اگر سلول‌ها بیش از حد مقاوم شوند و گلوکز به آن‌ها نرسد، سطح قند خون مادر افزایش می‌یابد.
دیابت زمانی رخ می‌دهد که بدن آنطور که باید از انسولین استفاده نمی‌کند و نمی‌تواند سطح قند خون را تنظیم کند. حدود ۹۰ درصد از افرادی که این بیماری را دارند به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند.
بر اساس تحقیقات، چای برگ گواوا به طور موثری گلوکز خون را در بیماران دیابتی کاهش می‌دهد. علاوه بر این، از جذب ساکارز و مالتوز توسط بدن جلوگیری می‌کند. در نهایت سطح قند خون کاهش می‌یابد. نوشیدن چای برگ گواوا به مدت ۱۲ هفته سطح قند خون را بدون افزایش تولید انسولین کاهش می‌دهد.
دانشمندان اخیرا پروتئینی را کشف کردند که می‌تواند سیگنال‌های طولانی‌مدت مانند گیرنده‌های انسولین در سلول‌ها را کنترل کند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ