رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره مرگ و میر‌های ناشی از آنفلوآنزا در سال جاری، تصریح کرد: مرگ و میر زیر ۱۰ سال ۶ نفر، بین ۱۰ تا ۲۰ سال دو نفر، بین ۲۰ تا ۳۰ سال سه نفر، بین ۳۰ تا ۴۰ سال ۴ نفر، بین ۴۰ تا ۵۰ سال ۳ نفر، بین ۵۰ تا ۶۰ سال ۵ نفر، بین ۶۰ تا ۷۰ سال یک نفر و بالای ۷۰ سال ۷ نفر بوده است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
با شروع فصل سرما معمولا شیوع بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا شدت پیدا می‌کند و سرفه یکی از نشانه‌های بروز بیماری در دستگاه تنفسی است که زمستان امسال نیز تعدد افرادی که در جامعه سرفه می‌کنند را بیشتر شاهدیم که در همین راستا با هدف معرفی سرفه و علل بروز آن با یک متخصص بیماری‌های عفونی به گفتگو نشستیم.
ترکیبی از کووید، آنفلوآنزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) چیزی که به عنوان «سه‌گانه» امسال شناخته شده موجب افزایش موارد بستری در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی است.
چرا هنوز کمبود دارو وجود دارد و اساسا ریشه این کمبود چیست؟ وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسشريال بی آنکه به نقش وزارت بهداست در پیش‌بینی بیماری‌ها اشاره کند، سخنان منصوبانش مبنی بر پیش بینی زودرس بودن موج آنفلوانزای امسال را زیر سوال برده و گفته: «کمبود دارویی که اخیرا ایجاد شد، مربوط به آنتی بیوتیک و سرم بود و علت کمبود این دو قلم دارویی نیز این بود که ما با یک آنفولانزای زودرس مواجه شدیم.»
چرا هنوز کمبود دارو وجود دارد و اساسا ریشه این کمبود چیست؟ وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال بی آنکه به نقش وزارت بهداست در پیش‌بینی بیماری‌ها اشاره کند، سخنان منصوبانش مبنی بر پیش بینی زودرس بودن موج آنفلوانزای امسال را زیر سوال برده و گفته: «کمبود دارویی که اخیرا ایجاد شد، مربوط به آنتی بیوتیک و سرم بود و علت کمبود این دو قلم دارویی نیز این بود که ما با یک آنفولانزای زودرس مواجه شدیم.»
سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: حدود ۲۰۰ نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا امسال جان خود را از دست دادند و بیشتر فوت شدگان سالمندان و افرادی که واکسن آنفلوآنزا را تزریق نکردند، هستند.
امسال در ابتلا به آنفلوآنزا با سویه عجیب و جدیدی درگیر نبودیم و می‌توان گفت که تقریبا شرایط مانند سال‌های قبل از کرونا بوده است. منتها امسال یک ویژگی که در اپیدمی آنفلوآنزا وجود داشت، این بود که علائم تنفسی را در کودکان بیشتر شاهد بودیم، اما به لحاظ تعداد و روند، تقریبا شرایط مانند قبل از کرونا بود.
دکتر محرز با توجه به افزایش موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کشور می‌گوید: ما هر سال با شیوع آنفلوآنزا مواجه بودیم و که پیک این بیماری هم ماه آذر بود، اما امسال با توجه به زمان راهپیمایی اربعین، شیوع آنفلوآنزا زودتر از سال‌های قبل اتفاق افتاد.
مدیر آزمایشگاه ملی آنفلوآنزا و استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه علامت و مشخصه اصلی آنفلوآنزا تب ناگهانی است، گفت: علائمی مانند تب، استخوان درد، بدن درد و ... در آنفلوآنزا دیده می‌شود. تب ناگهانی مشخصه اصلی آنفلوآنزا است، اما در کرونا اینطور نبود. البته اگر فرد مشکل و بیماری خاصی نداشته باشد، طی سه تا چهار روز بهبود می‌یابند، اما ممکن است سرفه‌شان برای مدتی ادامه داشته باشد. با این حال آنفلوآنزا هم جزو بیماری‌هایی است که کسانی که سن‌شان بالاست یا بیماری زمینه‌ای دارند، برایشان مقداری می‌تواند خطرناک باشد.
از ابتدای امسال تاکنون موارد مرگ ناشی از آنفلوانزا بین ۳۰ تا ۴۰ نفر در کشور بوده است و در گروه سنی زیر پنج سال نیز تنها یک مورد فوتی گزارش شد؛ این در حالیست که در سال ۹۶ شمار جانباختگان ۲۱ نفر بود و نتیجه آزمایش‌ها نشان می‌دهد که هرسال ۴۰ درصد از مراجعین با علائم سرماخوردگی به آنفلوانزا مبتلا هستند.
تبریز- بو وطعم بد آب تبریز بنابه گفته شهروندان همچنان ادامه دارد وبرخی ازآنها عنوان می کنند شیوع آنفلوآنزا به دلیل کیفیت آب بوده ولی علوم پزشکی اعلام کرد شیوع آنفلوآنزا ربطی به آب شرب ندارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از افزایش ۲۷ نفر مبتلای دیگر به جمع آنفلوآنزایی‌های استان طی مدت ۲۴ ساعت خبر داد و گفت: تا روز نهم آبان ماه، آمار مبتلایان ۳۷۷ نفر بود که این رقم تا روز دهم همین ماه به ۴۰۴ نفر رسید.
احمد مهری، اپیدمیولوژیست می‌گوید، امسال ۴۰ تا ۷۰ درصد موارد مراجعه بیماران با علائم تنفسی و سرماخوردگی مربوط به ویروس آنفلوانزا است. البته به گفته این کارشناس حوزه سلامت، طبق پیش‌بینی‌هایی که از اردیبهشت‌ماه امسال انجام شده بود احتمال موج جدید آنفلوانزا در فصول سرد وجود داشت، ولی این موج حدود دو هفته زودتر از پیش‌بینی‌های قبلی شروع شد. شرایط این‌چنینی نیز به کمبود دارو و افزایش مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها در طول یک ماه اخیر دامن زد.
سکته مغزی می‌تواند زندگی افراد را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل کاهش خطر بروز این عارضه در افراد بسیار ضروری است و یکی از راه‌های کاهش خطر ابتلا به عفونت ویروسی، تزریق واکسن‌های موجود برای مقابله با این بیماری‌ها از جمله واکسن آنفلوآنزاست.
سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از جمله علل این موضوع آن است که در دوسال گذشته تحت تاثیر پاندمی کرونا، موارد بهداشت فردی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی، پوشش ماسک، بهداشت دست‌ها و ... رعایت شده و البته مدارس نیز تا حدی تعطیل بوده و کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شده‌اند و به این ترتیب مواجهه کودکان با ویروس‌های تنفسی کمتر بوده و به همین دلیل نیز مستعدتر هستند که بیماری را با شیوع بیشتری بگیرند.
از زمان شیوع بیماری آنفلوآنزا در کشور و آغاز موج این بیماری، شاهد تجویز آنتی‌بیوتیک برای این بیماران هستیم در حالی که آنتی‌بیوتیک‌ها روی بیماری‌های ویروسی تأثیری ندارند و تنها خطر بروز مقاومت‌های میکروبی را افزایش می‌دهند.
شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان عید کریسمس را در انگلیس به هم زد.
معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد: علت اینکه امسال آنفلوآنزا ناگهانی همه‌گیرشد، به این بازمی‌گردد که دو تا سه سال است که به دلیل استفاده از ماسک در همه‌گیری کرونا، خوشبختانه آنفلوآنزا نداشتیم و در نتیجه سیستم ایمنی ما به تدریج در برابر این ویروس‌ها ضعیف شده و اکنون که دوباره بروز پیدا کرد و ماسک‌ها هم برداشته شد، یک همه‌گیری را ایجاد کرد.
مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: افرادی که قبلا به آنفلوآنزا مبتلا شده و علائم شدیدی را تجربه کرده اند حتما واکسن بزنند. افراد گروه‌های پر خطر شامل کودکان شش ماهه تا پنج ساله، افراد بالای ۶۰ سال، افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و خانم‌های باردار حتما واکسن بزنند.
رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران، در پاسخ به وضعیت آنفلوانزا در کشور و میزان شیوع آن با شروع فصل سرد، می‌گوید: پیش‌بینی ما این بود که از نیمه دوم شهریور شاهد شیوع آنفلوانزا در ایران باشیم که در کل دنیا هم همین اتفاق افتاد، با توجه به این دو سال کرونا، جمعیت حساس به آنفلوانزا هم بیشتر شده و با این حساب، انتظار می‌رود موارد جدید آنفلوانزا را امسال بیشتر داشته باشیم. روندی هم که الان در ایران گزارش می‌شود، نشان می‌دهد هرچه کرونا کمتر شده، روند افزایش موارد آنفلوانزا را داشته‌ایم.
در هفته گذشته شاهد بودیم که موارد بیماری به شدت افزایش یافت، تا جایی که حدود ۵۰ درصد نمونه‌هایی که علایم سرماخوردگی داشتند، مبتلا به این بیماری بوده اند. در دو سال گذشته که با شیوع بالای کرونا، شیوع آنفلوانزا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کاهشی بود؛ اما امسال که کمتر شاهد رعایت پروتکل‌ها هستیم، بروز موارد افزایشی دور از انتظار نیست.
در هفته گذشته شاهد بودیم که موارد بیماری به شدت افزایش یافت تا جایی که حدود ۵۰ درصد نمونه‌هایی که علائم سرماخوردگی داشتند، مبتلا به این بیماری بوده اند. در طول دو سال گذشته که با شیوع بالای کرونا، شیوع آنفلوانزا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کاهشی بود، اما امسال که کمتر شاهد رعایت پروتکل‌ها هستیم، بروز موارد افزایشی دور از انتظار نیست.
این فوق تخصص عفونی اطفال خاطرنشان کرد: با توجه به سختی تشخیص کرونا، سرماخوردگی و آنفلوآنزا از یکدیگر توصیه می شود افراد در صورت مشاهده هر نوع علائم مشابه سرماخوردگی حتما به پزشک مراجعه کرده و حتما در محیط منزل از ماسک استفاده کنند.
طی سال‌های گذشته از اواخر شهریور همیشه شناسایی موارد آنفلوآنزا آغاز می‌شد و به‌صورت تدریجی در اواخر آذر به یک پیک می‌رسید، اما امسال و در این ۲هفته موارد ابتلا به‌صورت قابل‌توجهی افزایش داشته است.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: امسال تامین ۲.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا پیش‌بینی شده که حدود یک میلیون دوز آن از محل واکسن‌های تولید داخلی و مابقی از طریق واردات تامین شده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ