روز شنبه ۷ آبان‌ماه ناسا گزارشی از تشکیل ابر ۵ کیلومتری گاز متان در جنوب تهران منتشر کرد که پس از بررسی محدوده در تصویر انتشار یافته مشخص شد این آلودگی حدوداً بر فراز مجتمع پردازش زباله آرادکوه تجمع یافته که از سال ۱۳۴۲ مرکز انباشت، زباله‌سوزی و دفن پسماند استان تهران است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
مدیر مجتمع بازیافت آرادکوه گفت: در بازیافت زباله‌های تهران چیز‌های عجیب زیاد پیدا می‌شود. اسلحه و مهمات پیدا شده در زباله‌ها با هماهنگی پلیس امنیت صورت‌جلسه و تحویل داده می‌شود.
مدیر مجتمع بازیافت آرادکوه در برنامه بی‌واسطه گفت: در بازیافت زباله‌های تهران چیزهای عجیب و غریب زیاد پیدا می‌شود؛ از انواع اسلحه و مهمات تا اعضای بدن انسان!
گودرزی در مورد تعداد سگ‌های جمع‌آوری شده، عنوان کرد: روزانه حدود ۵۰ تا ۶۰ قلاده سگ جمع‌آوری و به نقاهتگاه آرادکوه منتقل می‌شوند که حدود ۱۱ هزار متر مربع وسعت دارد و دارای یک کلینیک مجهز به همراه چندین متخصص شامل دامپزشکان، کمک دامپزشکان و البته نیرو‌های خدماتی به صورت شبانه روزی فعال است.
عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران گفت: برخلاف آنچه که رسانه‌ها گفتند منشأ متان در تهران مجموعه آراد کوه نیست و ما نیز با همراهی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به دنبال پیدا کردن منشا تولید متان در پایتخت هستیم. البته اینجا لازم است بگویم برای مجموعه آرادکوه نیز دارد اتفاقات خوبی می‌افتد که منجر به کاهش تجمیع پسماند در این منطقه می‌شود.
سلاجقه افزود: اگر مدیریت پسماندها به‌خوبی انجام شود، بوی نامطبوعی که در نزدیکی فرودگاه حضرت امام احساس می‌شود نیز حذف خواهد شد. در زمان حاضر بخشی از شیرآبه آرادکوه تصفیه و بازچرخانی می‌شود اما بخش عظیمی از آن در منطقه رها می‌شود.
رئیس شورای شهر تهران گفت: اینکه تجمع گاز متان بالای سر آرادکوه وجود دارد یا خیر، هنوز تأیید نشده است. عکس‌هایی منتشر شد و عده‌ای گفتند که این عکس برای کشور دیگری است و باید موضوع دقیقا بررسی و اثبات شود.
معاون سازمان پسماند شهرداری تهران ضمن تایید «انتشار گاز متان از مجتمع‌های دفن زباله در همه جای جهان به‌عنوان یک واقعیت مرتبط با این مراکز»، درباره آنچه انتشار ابرگاز از مجتمع دفن زباله در جنوب استان تهران توسط «ناسا» اعلام شد، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: مقصر انتشار گاز متان از مجتمع آرادکوه، عاملان تحریم ایران هستند که مانع از «امضای قرارداد ایران با شرکت خارجی برای تولید برق از گاز متان» شدند. همزمان با این گفت‌وگو «دنیای‌اقتصاد» با دسترسی به آمار رسمی شهرداری، حادترین مشکلات تهرانی‌ها را شناسایی کرد.
بخشدار کهریزک گفت: سایت آرادکوه به تازگی راه اندازی نشده که منشا تولید گاز و ابر متان باشد، اما اینکه اکنون سایت ناسا با چنین اعتبار علمی، ادعایی را به اتکای تصویری مطرح کند، جای تعجب است. سایت آرادکوه از سال ۵۴ راه اندازی و اکنون با وجود انبوه پسماند‌های دپو شده در آن، نسبت به ۱۰ سال قبل وضعیت بهتری دارد، این در حالی است که ناسا طی سال‌های گذشته در خصوص وجود ابر متان در این منطقه ادعایی نکرده بود.
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: موضوعی که ناسا در مورد تشکیل ابر متان در جنوب شهر تهران مطرح کرده است؛ با توجه به منبعی که در آنجا موجود است به لحاظ منطقی این امکان وجود دارد که گاز‌های گلخانه‌ای از جمله متان به صورت جدی در آن منطقه وجود داشته باشد اگرچه هنوز مطالعاتی در خصوص غلظت آن وجود ندارد و نمی‌توان میزان آن را سنجید. به تازگی درخواست‌هایی از سوی شهرداری به مرکز تحقیقات آلودگی هوا ارائه شده است تا میزان غلظت متان را هم در مرکز آرادکوه که محل دفع پسماند تهران است و هم در ارتفاع آن بسنجیم.
معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند از بازیافت ۱۲ هزار تن پسماند حجیم و جلوگیری از ورود آن‌ها به مرکز آرادکوه خبر داد و گفت: پسماندهای الکترونیکی در تمامی غرف پسماند بازیافت می‌شوند.
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر پنجم پایتخت گفت: بطور کلی یکی از پیامد‌های مراکز دفن زباله انتشار گاز متان ناشی از دفن زباله‌هاست و در آرادکوه نیز چندین سال است که زباله‌ها به صورت چند لایه روی هم دفن شده‌اند و به صورت بی‌هوازی گاز متان را از خود متصاعد کردند.
معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست درباره عکس ناسا از وجود گاز متان بر فراز سایت آرادکوه اظهار کرد: حجم مشاهده‌شده در آن مکان مشکوک است. شاید عکس در لحظه‌ای که باد غالب به‌صورت عمودی وزیده، گرفته شده باشد چراکه در بیشتر مواقع باد افقی می‌وزد. وی همچنین درباره ضخامت توده - نزدیک به پنج کیلومتر - گفت درباره ضخامت توده فرصت دهید تا بررسی کنیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد از زباله‌های آرادکوه دفن می‌شود و مابقی نیز تبدیل به کمپوست یا سوزانده می‌شود. عزیزی با بیان اینکه در تهران نیاز به زیرساخت‌هایی داشتیم تا دفن زباله در تهران را به ۱۰ درصد و کمتر برسانیم؛ در مورد هزینه تکمیل این طرح که پیش از این ۵۰ میلیارد عنوان شده بود، گفت: این مجموعه با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی راه‌اندازی شده تا پسماند با ارزش ۲۵ درصد در مبدا افزایش پیدا کند.
متخصص حوزه پسماند ضمن اشاره به اینکه سایت دفع زباله آرادکوه، خود یک مسئله اساسی است، اما بروز چنین پدیده‌ای را تنها ناشی از آرادکوه ندانست و توضیح داد: سیستم جزیره‌های حرارتی، سیستم خاص گردش هوا در سطح و ارتفاع و تاسیسات موجود در جنوب تهران عمدتا یکی از محصولات جانبی تولید گاز متان هستند. به عبارتی انبوه کشتارگاه‌ها و دامداری‌هایی که در جنوب تهران هستند در یک مساحت بسیار بزرگ‌تر از آنچه که ما از آرادکوه مدنظر داریم باعث به وجود آوردن این توده گاز شده‌اند.
مسوولان شهری گفته‌اند که این ابر متان را ندیده‌اند، البته باید خدمت آن‌ها عرض شود که گاز متان نه رنگ دارد، نه بو! چند روز پیش با اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست صحبت می‌کردم و او می‌گفت: «مشکل آرادکوه با دو دستگاه زباله‌سوز برطرف می‌شود.»
معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست عکس ناسا درباره وجود گاز متان بر فراز سایت آرادکوه گفت: حجم مشاهده شده در آن مکان مشکوک است. شاید عکس در لحظه‌ای که باد غالب به‌صورت عمودی وزیده، گرفته شده باشد چراکه در بیشتر مواقع باد افقی می‌وزد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران گفت: ما اقدامی که در کهریزک موجب تولید گاز متان شود انجام نداده‌ایم. البته بحث پسماند‌تر در مجموعه آرادکوه وجود دارد که هوادهی برای آن انجام می‌شود؛ اما اقدامی که گاز متان در این مجموعه تولید کند ما نداشته‌ایم.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ