ناصر ایمانی فعال سیاسی اصول گرا با اشاره به اینکه قوانین مربوط به حضور نیرو‌های امنیتی و انتظامی در دانشگاه‌ها کاملا روشن است، اظهار داشت: بر اساس قوانین موجود در کشور این نیرو‌های حق حضور در دانشگاه‌ها را ندارند، تنها نیرو‌های انتظامی در مواردی که جنایتی در دانشگاه انجام شود، می‌توانند در این محیط حاضر شوند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از تشکیل کارگروه ویژه حفاظت از محیط زیست در آموزش و پرورش و افزوده شدن ۲ واحد دانشگاهی برای همه دانشجویان در زمینه محیط زیست خبر داد.
آنیا شرمن، دانشجوی دکترا در مرکز میکروبیولوژی و علوم سیستم‌های زیست محیطی (CMESS) دانشگاه وین می‌گوید: اندازه گیری‌های ما نشان داد که کاهو تمام ترکیباتی را که ما بررسی کردیم از طریق ریشه هایش جذب کرد، آن‌ها را به برگ‌های کاهو منتقل و در آنجا جمع کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه محصول دانشگاه باید حل مشکلات از جمله چالش‌های محیط زیست باشد، گفت: هیچ بن بستی برای علم نیست.
مقیمی با اشاره به عفت به عنوان یکی از فضائل چهارگانه اخلاق، گفت: عفت در محیط دانشگاه موضوع روز ما است. متأسفانه برخی جوانان ما تبعیت قوه شهویه از قوه عاقله را کنار گذاشته و یا به زعم خودشان این رفتار‌ها را با استدلال‌های عقلی مادی توجیه می‌کنند که این ناشی از آن است که قوه عاقله‌ای که می‌تواند مبنا قرار گیرد، خوب مهذب نشده است و مبتنی بر فرزانگی نیست.
بر اساس این بخشنامه که از امروز لازم‌الاجراست، در مرحله اول افراد بی‌حجاب در بدو ورود و در داخل محیط دانشگاه از طریق کارت دانشجویی شناسایی خواهند شد. به این افراد در این مرحله تذکر داده می‌شود تا به رعایت قانون برگردند. نیرو‌های انتظامات بعد از شناسایی افراد، صرفا به تذکر قانونی برای رعایت حجاب بسنده خواهند کرد و حتی در قبال افرادی که به تذکر بی‌توجهی می‌کنند، اجازه ورود می‌دهند و برخوردی با آن‌ها نخواهند کرد، اما مشخصات این‌گونه افراد را ثبت نموده و آن را به مراجع ذیصلاح گزارش خواهند داد.
اختیارات جدید به روسای دانشگاه‌ها داده شد که ماهیت رابطه مدیریت دانشگاه و دانشجویان و اساتید را تغییر می‌دهد و آن را از فضای علمی و آکادمیک به محیطی امنیتی ـ پادگانی تبدیل می‌کند. بازبینی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان فضای کلی را تغییر و امکانات دانشجویان را در دفاع از خود کاهش داده است.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همان‌طور که در دانشگاه‌ها این‌طور فرهنگ شده که دانشجوی پسر با پوشش نامناسب و دانشجوی دختر با آرایش تند اجازه ورود به محیط دانشگاهی را ندارند، باید این فرهنگ در سایر عرصه‌های اجتماعی هم اجرا شود.
جلایی‌پور استاد جامعه شناسی در پاسخ به این سوال که چقدر ضرورت دارد تا کرسی آزاد اندیشی که همیشه بر شکل‌گیری آن تاکید شده بود بین تمام دانشجویان با هر گرایش فکری دایر شود تا هر دانشجویی بتواند آزادنه عقاید خود را بیان کند، گفت: کرسی آزاداندیشی بیشتر یک دستور ماند.برخی آن را اینگونه معنا کردند که اساتید بیایند مواضع حکومت را تایید کنند. آزاداندیشی به آزادی نهادی در جامعه و دانشگاه‌ها نیاز دارد. وقتی گزینش، حراست و کمیته‌های انضباطی بر محیط دانشگاهی حاکم است انجام پژوهش و گفت‌وگوی آزاد با مشکل روبرو می‌شود. تولید اندیشه دستوری نیست.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: گسترش فضای مجازی باعث شد که شاهد ادبیاتی در اغتشاشات و حوادث اخیر باشیم که چنین ادبیاتی نه در محیط دانشگاه‌های ما وجود داشته و نه در گذشته ایران. تمام این تغییرات، ناشی از گسترش استفاده از فضای مجازی در بین جوانان است.
در بخشی از اطلاعیه دانشگاه اصفهان آمده است: مقرر گردید تا ضمن تشدید نظارت‌ها بر مراکز حساس دانشگاه توسط کادر نظارتی دانشگاه و مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان، کارشناسان بهداشت محیط جهت نظارت بر کلیه فرآیند‌های تهیه و طبخ غذا و بهداشت اماکن و فضا‌های دانشگاه حضور داشته و ضمن انجام آزمایشات مستمر و معاینات کامل سلامتی از پرسنل شاغل در رستوران ها، از بکارگیری نیروی متفرقه به غیر از نیروی کار رسمی آشپزخانه در محل پخت و توزیع غذا ممانعت گردد.
در بخشی از اطلاعیه دانشگاه اصفهان آمده است: مقرر گردید تا ضمن تشدید نظارت‌ها بر مراکز حساس دانشگاه توسط کادر نظارتی دانشگاه و مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان، کارشناسان بهداشت محیط جهت نظارت بر کلیه فرآیند‌های تهیه و طبخ غذا و بهداشت اماکن و فضا‌های دانشگاه حضور داشته و ضمن انجام آزمایشات مستمر و معاینات کامل سلامتی از پرسنل شاغل در رستوران ها، از بکارگیری نیروی متفرقه به غیر از نیروی کار رسمی آشپزخانه در محل پخت و توزیع غذا ممانعت گردد.
معاون دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: شب گذشته (سه‌شنبه ۲۴ آبان) تجمع‌هایی در محیط پیرامونی خوابگاه دختران شکل گرفته بود. این تجمع‌ها با ورود سرویس دانشجویان به خوابگاه همزمان می‌شود و هنگامی که دانشجویان از سرویس پیاده شده و در محیط قرار می‌گیرند، شلوغی فضا موجب ترس و تشویش آن‌ها می‌شود. تعجیل دانشجویان برای ورود به خوابگاه، منجر به آسیب‌دیدگی برخی می‌شود. یکی از دانشجویان نیز دچار استرس شده و حال عمومی وی نامساعد می‌شود. دانشجویی دیگر نیز به درب ورودی برخورد می‌کند و آسیب می‌بیند.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه دانشجویان حق اعتراض دارند، تصریح کرد: دانشگاه یک موتور حرکت برای کشور است. اگر اعتراض دانشجویان درست بیان شود، درست تحلیل شود و پیشنهادات درست ارائه شود، این کار صحیحی است که ما دانشگاهیان می‌توانیم انجام دهیم. ولی اگر قرار باشد در داخل محیط دانشگاه با یکدیگر برخورد‌های ناشایستی داشته باشیم و صحبت‌های ناشایستی کنیم که بعضا در بیرون از دانشگاه هم عنوان نمی‌شود، این رفتار قابل قبول نیست و در هیچ کشوری در دنیا چنین چیزی پذیرفتنی نیست. شان و منزلت دانشجویان، اساتید، کارمندان و فضای دانشگاه باید حفظ شود.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه اعتراض حق دانشجویان است، گفت: نیازی به حضور افراد با لباس شخصی در محیط دانشگاه نیست.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درخصوص ایجاد فضای اعتراض و گفتگو برای دانشجویان در محیط دانشگاه اظهار کرد: این دانشگاه از جمله دانشگاه‌هایی است که بیشترین فضا را برای اعتراض دانشجویان فراهم کرده است. سند ما هم روزی است که آقای علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت به دانشگاه ما دعوت شدند. بهترین سالن آمفی تئاتر دانشگاه را برای این نشست انتخاب کردیم و تلاش کردیم حسن نیت خود را نشان دهیم. به تمامی دانشجویان از جمله دانشجویان همسو و غیر همسو با جریانات اخیر نیز اعلام کردیم که در نشست حضور پیدا کنند.
در حالی در اعتراضات اخیر، توهین ها و فحاشی ها در محیط دانشگاه ها همگان را غافلگیر کرده که بررسی عوامل موثر بر توهین ها نمایانگر اثرگذاری کنشگران داخل و خارج از دانشگاه بر اعتراضات دانشجویی دارد.
در حالی در اعتراضات اخیر، توهین ها و فحاشی ها در محیط دانشگاه ها همگان را غافلگیر کرده که بررسی عوامل موثر بر توهین ها نمایانگر اثرگذاری کنشگران داخل و خارج از دانشگاه بر اعتراضات دانشجویی دارد.
دانشجویی را فرض کنید که می‌تواند با همکلاسی‌های خود بدون هرگونه تفکیک جنسیتی به رستوران‌های شهر برود، اما به محض ورود به دانشگاه، با تفکیک جنسیتی در سلف‌سرویس دانشگاه روبه‌رو می‌شود. او چنین تفاوتی بینِ محیط بیرون و درون دانشگاه ِمحل تحصیل خود را نه تنها غیرمنطقی می‌بیند بلکه آن را بی‌احترامی به شأن و شخصیت و اعتبار خود قلمداد می‌کند.
معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با تاکید بر لزوم منع ورود نیروهای امنیتی به محیط دانشگاه‌ بر ادامه پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی از نهادهای مسئول تاکید و اعلام کرد که معاونت حقوقی تمام ظرفیت‌های خود را برای حل و فصل مشکلات در حد توان و اختیارات خود به کار می‌برد.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اطلاع رئیس دانشگاه از حضور افراد با لباس شخصی در محیط دانشگاه عنوان کرد: راجع به حضور لباس‌ شخصی‌ها در دانشگاه اطلاع نداشتم و من هم مصلحت دانشگاه را به مسئله شخصی ارجح می‌دانم.
اساسی‌ترین اصل گفتگو، وجود شرایط برابر است. در همان محیط دانشگاه، برخی از افراد و گروه‌ها همواره مستظهر به حمایت نهاد‌های نظارتی داخل و خارج از دانشگاه هستند، اما برای مخالفین آن‌ها هیچ‌گونه تضمینی وجود ندارد و بسیاری از دانشجویان به خاطر شرکت در همین تریبون‌های آزاد راهی کمیته انضباطی یا مراجعی فراتر از آن شده‌اند.
رئیس جمهور با اشاره به حرمت دانشگاه و محیط علم و آرمانخواهی، تصریح کرد: هیچ شخصی مجاز به شکستن حرمت این فضای مقدس نیست و همه از مسئولان تا اساتید و دانشجویان مکلفند برای حفظ تقدس و حرمت این محیط تلاش کنند.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس دهم گفت: انتقال پیام در هر حادثه‌ای که در محیط دانشگاه اتفاق می‌افتد، باید به عهده کسانی باشد که آشنا به محیط دانشگاهی هستند و همیشه با دانشجویان تعامل دارند و برای آنان افراد علمی و محترمی هستند.
این روز‌ها همه جا صحبت از جابه‌جایی و گم شدن مجسمه تعاملی و مکان ویژه محسن رافعی است. مجسمه‌ای که از زمان اجرا تا نصب و پس از آن حال‌وهوای خاصی به محیط و فضای دانشگاه هنر داده بود. محبوبیت این مجسمه در میان دانشجویان به حدی بود که آن را به نام‌های مختلفی می‌خوانند؛ از «گهواره دانشگاه هنر» گرفته تا «الاکلنگ» و «جای بجای» نامی که رافعی بر آن گذاشته بود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ