مجید رستگاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی اظهار کرد: «مرحله دوم رهاسازی حقابه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه از محل سد سیلوه پیرانشهر به سمت دریاچه آغاز شد.»
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
تبریز- استاندار آذربایجان شرقی گفت: امروز دریاچه ارومیه در شمال غرب کشور به یک چالش تبدیل شده و در این موضوع یک سری عوامل طبیعی و عوامل تصنعی وجود دارد.
محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی ۱۷ مرداد گفت: تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه باید ۱۲۷۴.۱۰، حجم آب اکولوژیک ۱۵.۵ میلیارد مترمکعب و وسعت اکولوژیک ۴۶۳۵ کیلومترمربع باشد که طبق آخرین آمار که روز /۱۵ مرداد/ اعلام شده، تراز دریاچه ۱۲۶۹.۹۸ سانتی‌متر، وسعت دریاچه ۶۸۲ کیلومترمربع و حجم آب ۹۱۰ میلیون مترمکعب است.
علی سلاجقه در جریان سفر یک روزه به ارومیه در جلسه بررسی وضعیت زیست محیطی پارک ملی دریاچه ارومیه با اشاره به وضعیت دریاچه اظهار کرد: مسئله این دریاچه یک موضوع بین‌المللی است، ولی متاسفانه وضعیت مناسبی ندارد.
ارومیه - رئیس سازمان محیط زیست گفت: امیدواریم در پاییز با بارش خوب، وضعیت دریاچه ارومیه تغییر کند البته مدیریت آبها یکی از اولویت‌های حوضه آبریز دریاچه است.
ارومیه - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست گفت: مسئله این دریاچه یک‌ موضوع بین‌المللی است ولی متاسفانه وضعیت مناسبی ندارد.
ارومیه - برای جلوگیری از وقوع فاجعه زیست محیطی در دریاچه ارومیه، امروز باید حق این دریاچه را بدهیم، درغیر این صورت ظرف ۱۰ سال آینده این دریاچه حقش را با قهر فاجعه‌بار طبیعت پس می‌گیرد.
نصیری از قوه قضاییه در خواست کرد با جدیت با افرادی که چاه‌های غیر مجاز حفر می‌کنند برخورد کند و توضیح داد: آبفا در این مسئله تنهاست و اتفاقی که برای دریاچه ارومیه افتاد به نوعی دیگر برای تهران در حال وقوع است و باید حفر غیر مجاز چاه‌ها و خشکسالی تهران جدی گرفته شود.
نماینده مجلس با بیان اینکه وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی است گفت: حجم قابل توجهی از آب دریاچه تبخیر شده است، جا‌های کم عمق تقریبا خشک شده است و در وضعیت بحرانی به سر می‌برد اگر وضعیت همین گونه پیش برود ما گرد و غبار‌ها و طوفان‌های نمکی را خواهیم داشت که شهر‌ها و استان‌های اطراف را برای زندگی تهدید می‌کند.
بخش نگران‌کننده این گزارش، اما هشدار درباره فرارسیدن ابربحرانی است که پیش‌تر کارشناسان فراوانی در شیپور هشدار آن دمیده بودند؛ خشک‌شدن دریاچه‌ای که ده‌ها کیلومتر اطراف آن باید خالی از سکنه شود و نمک آن به چشم هر جنبنده‌ای در شمال غرب ایران خواهد رفت. گزارش می‌گوید «ویژگی طبیعی تمامی تالاب‌ها و دریاچه‌ها تغییرات درون‌سالی پیکره آبی آنهاست. دریاچه ارومیه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همه‌ساله تراز این دریاچه بین روز‌های مختلف سال متغیر بوده است.»
معاون اول رییس‌جمهور گفت: توجه به مسائل زیست محیطی یکی از شعارهای دولت سیزدهم بوده و پیگیری‌های جدی دولت برای نجات دریاچه ارومیه، نمادی از توجه به حفاظت از محیط زیست به شمار می‌رود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه با ورود مستقیم و طرح مجلس و همچنین همکاری و اراده محکم دولت سیزدهم احیای دریاچه ارومیه تحقق یافت.
تراز دریاچه ارومیه به یک هزار و ۲۷۰ متر و ۲۱ سانتی متر رسیده که نسبت به دی ماه بیش از ۶ سانتی متر افزایش را نشان می‌دهد.
سخنگوی دولت گفت: اقدامات جدیدی برای ‎احیای دریاچه ارومیه در دست انجام است.
مرداد ۹۲ بود که به هشدار‌های خشک‌شدن دریاچه واکنش‌هایی نشان داده شد آن هم با تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه. ۶ ماه زمان برد تا برنامه ۱۰ ساله احیای دریاچه نوشته شود. البته دوسال طول کشید تا خبر‌ها از تثبیت وضعیت دریاچه و توقف روند کاهش تراز آب بگویند؛ یعنی به وقت شهریور ۹۵.
نایب رئیس هیئت رئیسه تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه یادآور شد: زمزمه خشکی کامل دریاچه ارومیه به گوش می‌رسد، اما هنوز به مرحله خشکی کامل نرسیده‌ایم؛ باید بپذیریم این دریاچه گاهی به عنوان ابزار‌های سیاسی مورد توجه قرار گرفته است، به گونه‌ای که در برخی از دوره‌ها با تبلیغات گسترده برای احیای دریاچه نه تنها شاهد حیات آن نبودیم بلکه زخمی عمیق از جنس سوء مدیریت بر پیکر بی جان دریاچه وارد شده، از طرفی بودجه‌ای که برای احیای دریاچه اختصاص داده شد، در جای خود هزینه نشده است.
نایب رئیس هیئت رئیسه تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه یادآور شد: زمزمه خشکی کامل دریاچه ارومیه به گوش می‌رسد، اما هنوز به مرحله خشکی کامل نرسیده‌ایم؛ باید بپذیریم این دریاچه گاهی به عنوان ابزار‌های سیاسی مورد توجه قرار گرفته است، به گونه‌ای که در برخی از دوره‌ها با تبلیغات گسترده برای احیای دریاچه نه تنها شاهد حیات آن نبودیم بلکه زخمی عمیق از جنس سوء مدیریت بر پیکر بی جان دریاچه وارد شده، از طرفی بودجه‌ای که برای احیای دریاچه اختصاص داده شد، در جای خود هزینه نشده است.
این دریاچه به نام شهر ارومیه نام‌گذاری شده است که در اصل یک اسم آشوری به معنای «گودال آب» است. نام فارسی قدیمی آن تلالو (Chichast) که اشاره به ذرات معدنی درخشان معلق در آب دریاچه و در سواحل آن دارد. در دوران قرون وسطی به دریاچه کبودان معروف شد. نام لاتین آن «لاکوس ماتیانوس» بود، بنابراین در بعضی از متون از آن به عنوان دریاچه «ماتیانوس» یا دریاچه «ماتین» یاد می‌شود.
ستاد احیای دریاچه ارومیه پس از صرف ۵۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار هیچ دستاورد مهمی برای نجات این دریاچه نداشته است و سوال اینجاست که بررسی ترک فعلها در این زمینه به کجا رسید؟
سخنگوی صنعت آب با بیان این‌که مساحت دریاچه ارومیه ۱۰۰۰ کیلومتر بوده در حالی که این عدد در سال ۱۳۹۴ حدود ۷۰۰ کیلومتر بوده است، اظهار کرد: حجم آب دریاچه اکنون به یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون متر مکعب رسیده در حالی که در سال ۱۳۹۴ این عدد یک میلیارد متر مکعب بوده است.
درپی منتشر شدن اخباری در فضای مجازی درباره خشک شدن کامل دریاچه ارومیه آرزو اشرفی‌زاده - مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست -، با تکذیب این خبر اظهار کرد: دریاچه ارومیه هنوز به‌صورت کامل خشک نشده، اما تقریبا دو قسمت شمالی و جنوبی آن از هم جدا شده است و حدودا ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از دریاچه باقی‌مانده است.
«محمد درویش» فعال محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه می‌گوید: با وضعیت فعلی، اگر میزان بارندگی ماه‌های آینده کمتر از حد نرمال باشد، قطعا باید خودمان را آماده توفان‌های نمکی شدید کنیم و اگر بارندگی نرمال یا بیشتر از نرمال داشته باشیم، این خطر کمی عقب خواهد افتاد.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه جز با فعال شدن و مشارکت محوری مردم امکان پذیر نیست، گفت: هرگونه تصمیم گیری برای احیا باید با درنظر گرفتن معیشت مردم برنامه ریزی شود.
صدای پای بحران از خیلی وقت پیش به گوش رسیده بود، موضوع از هشدار و خطر گذشته است و حالا شاهد نفس‌های آخر دریاچه ارومیه هستیم.
ارومیه – روند خشک شدن دریاچه ارومیه از سال ۷۶ آغاز شد اما امسال با خشک شدن ۹۵ درصد این تالاب بین المللی، بدترین وضعیت تاریخ دریاچه از نظر کم‌آبی رقم خورده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ