رضا نصری، کارشناس حقوق بین الملل معتقد است که اصلی ترین رقیب برجام در منطقه، پیمان ابراهیم با رهبری اسرائیل است و آنها بیشترین سود را از مرگ برجام خواهند برد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
خارج شدن یک دستگاه اتوبوس مسافربری از بزرگراهی در مکزیک دست کم ۱۵ کشته برجا گذاشت.
کرج- رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: به علت مصرف مشروبات الکلی در کرج ۱۰ نفر به علت شدت مسمومیت فوت کرده‌اند و دو نفر هم دچار مرگ مغزی شده‌اند.
هنوز برای ایراد این ادعا که مرگ برجام فرارسیده، زود است و هنوز برجام جای نتیجه‌گیری دارد. اگرچه دولت سیزدهم در این موضوع زمان خیلی زیادی را از دست داد. این هم به دلیل نظریه‌پردازی‌های غلط و بچگانه‌ای بود مانند زمستان سرد اروپا و .... این موضوعات باعث از دست‌رفتن زمان توسط این دولت شد. اما همانگونه که اشاره کردم، اگر حکومت واقعا قائل به احیای برجام باشد، می‌تواند بدون نگاه جناحی این مساله را حل کند.
صلح میان ایران و عربستان بخشی از توافق میان ابر قدرت‌ها است. بر این باور هستم که قدرت‌های جهانی تصمیم می‌گیرند که ایران از یک سو با صلح با اعضای منطقه ابزار فشار و اهرم‌های منطقه‌ای خود را از دست بدهد. از سوی دیگر، با مکانیزمی از محاصره منطقه‌ای، زمینه‌های خشک شدن عنصر مقاومت و گفتمان انقلابی را در ایران فراهم کنند
ممکن است توافق ایران و آمریکا ناممکن باشد اما با برقراری رابطه بهتر پادشاهی‌های غرب حوزه خلیج فارس با ایران که زمانی غیر ممکن به نظر می رسید، توافقی پایدارتر برخلاف برجام امکان‌پذیر است. این توافق تازه به تهران آرامش اقتصادی معنادارتر و پایدارتری ارائه می دهد و می تواند به طور دائم و نه موقت برنامه هسته ای ایران را مهار کند
همه شواهد نشان‌گر آن هستند که بیش از هر زمان دیگری به ایستگاه پایانی برجام نزدیک شده‌ایم؛ ایستگاهی که در آن یا باید مرگ را پذیرفت یا رستگاری. در چنین فضایی، همه چیز منوط به یک تصمیم سیاسی بزرگ از سوی تهران است. تصمیمی که شاید بخشی از آن فنی باشد، اما کلیت‌اش تماما سیاسی خواهد بود و سیاسی خواهد ماند!
سران سیاسی و رسانه‌های اروپایی با صراحت اعلام کرده‌اند که کمک‌های ایران به روسیه در جنگ اوکراین، مانعی بزرگ برای احیای توافق است. حتی برخی از ناظران سیاسی اعتقاد دارند، توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ آخرین قربانی جنگ روسیه با اوکراین است. برخی هم می‌گویند، ارسال موشک‌های بالتسیک از سوی ایران به روسیه، می‌تواند واپسین ضربه برای مرگ برجام باشد.
در حالی که بایدن در ویدئویی در جریان یک نشست انتخاباتی در پاییز این توافق را «مرده» خواند، مقامات دولت از اعلام مرگ آن خودداری کردند و فقط تا آنجا پیش رفتند که گفتند در حال حاضر تمرکز ما روی این توافق نیست. به گفته دولت بایدن، عدم همراهی تهران بر سر میز مذاکره در طول سال ۲۰۲۱، تلاش‌های ایران برای تامین پهپاد و سامانه‌های دیگر به ارتش روسیه و اعتراض‌های جاری در سراسر کشور، مذاکرات هسته‌ای را متوقف کرده است.
صحبت‌های اولیانوف مبنی بر بن‌بست مذاکرات و همچنین حرف‌های افرادی، چون بلینکن مبنی بر مرگ نزدیک برجام نشان از آن دارد که روسیه نه‌تن‌ها کوشیده است که از اوکراین یک سرزمین سوخته به‌عنوان دشمنی که در آینده می‌توانست خطرساز باشد بسازد بلکه ایران را نیز طوری دیگر به سرنوشت اوکراین نزدیک کرده است. سرنوشتی که با مرگ برجام اقتصاد ایران را به فروپاشی کامل نزدیک و خطر جنگ را بر سر ایران تقویت کرده است.
نمایندگان مردم در خانه ملت در نشست علنی امروز خود با ماده ۸ گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی که به سازوکار‌های تعیین هزینه‌های قابل قبول مالیاتی اختصاص دارد، موافقت کردند.
نمایندگان مردم در خانه ملت در نشست علنی امروز خود با ماده ۸ گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی که به سازوکارهای تعیین هزینه های قابل قبول مالیاتی اختصاص دارد موافقت کردند.
به نظر من حالا که بورل صحبت از عدم مرگ برجام به میان آورده، قطعا یک ایده دارد و این را با طرف آمریکایی هم در میان خواهد گذاشت؛ لذا به نظر می‌رسد باید منتظر شروع دور جدید مذاکرات باشیم.
رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان بیان کرد: کارآگاهان اقدامات خود را برای دستگیری قاتلی که از صحنه متواری شده بود را از همان شب حادثه آغاز کردند، اما چون این فرد هیچ ردی از خود برجای نمی‌گذاشت به همین دلیل تلاش‌های کارآگاهان به نتیجه نرسید.
رامین مهمانپرست می‌گوید که من فکر نمی‌کنم مرگ برجام شدنی باشد تا موقعی که دو طرف نسبت به نیت‌های خود جدی و واقع بین باشند، فضا برای یک توافق همیشه وجود دارد.
اخیر جو بایدن در قالب ویدئویی که از وی منتشر شده به این نکته اشاره کرده که توافق برجام مُرده است با این حال وی به دلایل زیادی نمی‌تواند این مساله را به صراحت اعلام کند. از این رو، فرارو در گفتگو با ۳ کارشناس حوزه سیاست خارجی، به ارزیابی و بررسی این سوال اساسی پرداخته که محرک‌ها و دلایل اصلی که رئیس جمهور آمریکا را از موضع گیری صریح در رابطه با آنچه شکست قطعی برجام و مذاکرات احیای آن گفته می‌شود باز می‌دارند، چیست؟
تیراندازی در شب کریسمس در شهر مرزیساید انگلیس، به مرگ یک نفر و زخمی شدن چند تن دیگر منجر شد.
تربت حیدریه ـ مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: تصادف ۲ دستگاه خودروی پژ و۲۰۶ و یک دستگاه کامیون یک کشته و چهار مصدوم برجای گذاشت.
«در واقع نوعی جنگ ترکیبیِ مدیریت شده علیه ایران راهبری خواهد شد تا از این طریق به نوعی آنچه پیشتر اسرائیل علیه ایران دنبال می‌کرد یعنی راهبرد "مرگ با هزاران ضربه چاقو"، به زعم غرب و متحدان منطقه‌ای‌اش محقق شود. از این رو، همانطور که مشخص است، من اساسا برجام را توافقی "مُرده" می‌دانم که دیگر نباید امیدی به احیای آن داشت و هرگونه سرمایه گذاری روی آن اشتباه است.»
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه مرگ برجام چه زمانی فرا خواهد رسید گفته پاسخ به این سوال بیشتر فنی است تا سیاسی.
از آنجایی که ایران نگاه به شرق و اتحاد با روسیه را به عنوان خط مشی سیاست خارجی خود در پیش گرفته روابط تهران با اروپا در حال فروپاشی است. هم چنین، تداوم همکاری‌های نظامی تهران – مسکو امید احیای برجام را نیز در معرض خطر مرگ قرار داده است.
دزفول- رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: واژگونی خودروی نیسان وانت حوالی روستای سید عنایت دزفول باعث مرگ یک نفر و مصدومیت ۹ نفر شد.
«دولت بایدن اساسا به این دلیل شکست قطعی مذکرات را اعلام نمی‌کند، زیرا یکی از وعده‌های بنیادین این دولت حتی قبل از اینکه بایدن رئیس جمهور شود، بازگشت آمریکا به توفق برجام و احیای این توافق بود. حال اگر وی بخواهد شکستِ مذاکرات و مرگ برجام را اعلام کند، این مساله در نوع خود آسیب‌های جدی را به حیثیت و اعتبار رئیس جمهور آمریکا و همچنین حزب دموکرات وارد خواهد کرد. از طرفی، آمریکایی‌ها تا حدی نیز نگران تبعات منطقه‌ای و بین المللی اعلام شکست قطعی مذاکرات احیای برجام مخصوصا در بُعد امنیتی هستند.»
آنچه از زبان مقامات ایرانی مطرح می‌شود، با عملکرد آنها‌ متفاوت است، همان‌گونه که مشابه این وضعیت در طرف آمریکایی هم دیده می‌شود. با‌این‌حال اگرچه نمی‌توان از شکست صددرصدی مذاکرات احتمالی پیش‌رو در وین و عدم احیای برجام گفت، اما به نظر می‌رسد وزنه مرگ کامل توافق هسته‌ای بر احیای آن می‌چربد.
یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: آنچه که گروسی تکرار می‌کند با مکمل سخنان جوزپ بوررل و تحولات تل‌آویو و تغییر دکترین بایدن در قبال خاورمیانه همگی بصورت همگن پیش می‌روند و نماینده این ادعا هستند که اکنون افکار عمومی آماده پذیرش بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، بازگشت پرونده ایران به شورای امنیت و حتی قرار گرفتن این پرونده ذیل فصل هفتم منشور است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ