رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: قطعاً آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران روی سفره و معیشت مردم تأثیر مثبت خود را نشان خواهد داد، اما عده‌ای این دستاوردها را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
نوید رجایی گفت: آزادسازی منابع تأثیر به سزایی در ارزش پولی ندارد و زمانی می‌تواند این ازادسازی معنا داشته باشد که معادل ریالی خرج نشده باشد ولی چشم انداز انتظارات را کاهش می‌دهد.
آزادسازی منابع ارزی همراه با افزایش تبادلات ارزی ایران با کشورهای مختلف شرق و غرب دنیا می‌تواند ثبات را به اقتصاد ایران بازگرداند.
به دلایل متعدد، توافق مذکور از نگاه منافع ملی، دستاورد غیر قابل انکاری است. دستاوردی که هم حاصل هم افزایی دستگاه‌های مختلف درگیر در مسائل مربوط با سیاست خارجی و امنیت ملی است و هم در بخش‌هایی ناشی از تلاش‌هایی است که در دوران گذشته، انجام شده و اینک به ثمر نشسته است.
در جلسه هیئت دولت رئیس جمهور آزادسازی بخشی از منابع ارزی بلوکه شده کشورمان را جلوه‌ای از دستاوردهای دیپلماسی عزتمندانه در مقابل دیپلماسی ملتمسانه توصیف و تصریح کرد: این اقدامی ارزشمند، مایه افتخار و در راستای تامین منافع ملی بود.
در جلسه هیئت دولت رئیس جمهور آزادسازی بخشی از منابع ارزی بلوکه شده کشورمان را جلوه‌ای از دستاوردهای دیپلماسی عزتمندانه در مقابل دیپلماسی ملتمسانه توصیف و تصریح کرد: این اقدامی ارزشمند، مایه افتخار و در راستای تامین منافع ملی بود.
عباس آرگون گفت: بانک مرکزی توانسته به منابعی دسترسی پیدا کند که قبلاً به دولت ریال آن را پرداخت کرده است و از این منظر آزادسازی ۶ میلیارد دلار پول بلوکه شده مثبت ارزیابی می‌شود.
بررسی جزییات آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ۲ بانک کره جنوبی حاکی از پیچیدگی‌های فنی قابل توجه می‌باشد.
علی فراقی گفت:دولت قبل از این که این پول‌ها وارد چرخه آزاد اقتصاد شود آنان را خرج کرده است و اگر منابع جدیدی در آینده به دست دولت برسد صرفاً خرج اقتصاد انقباضی و کنترل شدید قیمت‌ها خواهد شد.
محمد غفوری گفت: آزادسازی منابع ارزی ایران در کوتاه مدت آثار خوبی بر روی اقتصاد دارد
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: آزادسازی منابع بلوکه شده ایران قطعاً برای ما گشایش‌های اقتصادی به دنبال خواهد داشت و این منابع به چرخه اقتصادی کشور وارد می‌شود.
تحلیلگر ارشد روابط بین الملل و امور راهبردی گفت: آزادسازی منابع بلوکه شده ایران نشاندهنده عقب نشینی غربی‌هاست.
فرزین گفت: متاسفانه نزدیک به ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان طی سال‌های پایانی دهه ۹۰ بصورت وون به بانک‌های کره جنوبی واریز شده بود و به آن هم، هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت و نزدیک به یک میلیارد دلار آن با کاهش ارزش برابری مواجه شد.
در پی توافقات صورت گرفته به زودی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق آزاد شده و در اختیار شش بانک ایرانی قرار می‌گیرد.
در پی توافقات صورت گرفته به زودی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق آزاد شده و در اختیار شش بانک ایرانی قرار می‌گیرد.
دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق معتقد است که کاهش قیمت ارز که اخیرا اتفاق افتاد هیجانی نبود بلکه مبتنی بر فرمول‌های اقتصادی بود. اگر بتوانیم به شکل تثبیت شده‌ای به منابع‌مان در کشور‌های هدف و طرف قرارداد دسترسی داشته باشیم مطمئنا در گام اول موجب تثبیت نرخ ارز و در گام دوم کاهش نرخ ارز خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت:: بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارز در کشور‌های مختلف داریم که بعضا مشخص نیست چرا پول ما در آن کشور‌ها مانده، بنابراین باید دست به اقدامات سیاسی و دیپلماتیک برای آزادسازی آن بزنیم.
منابع خبری از آزادسازی ۲.۷ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در عراق به عنوان بخشی از طلب پیشین خبر می دهند.
منابع آگاه دیپلماتیک و دولتی در سئول مدعی شدند که مقامات کره جنوبی و آمریکا در حال رایزنی در چارچوب یک کارگروه برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در بانک‌های کره هستند.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: با هماهنگی و همکاری خوبی که با وزرات امورخارجه انجام شده است در روزهای آینده خبرهای خوبی از آزادسازی منابع ارزی ایران اعلام می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: دولت‌هایی که سرمایه ملی ایران در آنجا وجود دارد بر مبنای مناسبات دوستانه و قوانین و مقررات بین‌المللی موظفند منابع مالی ایران را آزاد کنند.
خبرگزاری رویترز با اشاره به خبر آزادی این دو فرد دو تابعیتی ایرانی - امریکایی به نقل از یک منبع آگاه نوشت :« به واسطه تبادل زندانیان و میانجی گری یکی از کشورهای همسایه منابع بلوکه شده ایران به خاطر تحریم ها به زودی آزاد می شود.»
مصطفی قمری وفا سخنگوی بانک مرکزی در توئیتی نوشت: پیگیری‌های مستمر برای آزادسازی منابع ارزی مسدود شده کشورمان با همکاری نزدیک دستگاه دیپلماسی در حال انجام است.
آزادسازی همزمان زندانیان ایران و آمریکا و همچنین آزادسازی ۷ میلیارد دلار از منابع بلوکه‌شده ایران با میانجی‌گری قطر انجام شده است، ضمن اینکه سوییس و سازمان ملل نیز به‌عنوان کانال ارتباطی در این امر درگیر هستند.
طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ