فضاپیمای لونا ۲۵ روسیه که روز جمعه به فضا پرتاب شده تا به قطب جنوب ماه برود، نخستین عملیات اصلاح مسیر پرواز را انجام داد و سیستم پیشرانش آن به مدت ۴۶ ثانیه روشن شد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
سازمان فضایی روسیه به خبرنگاران اعلام کرد طبق اطلاعات تایید نشده به نظر می رسد فضاپیمای لونا ۲۵ پس از برخورد با سطح ماه از بین رفته است.
کاوشگر چاندرایان ۳ هندوستان قبل از فرود روی ماه طی چند روز آینده، تصاویر خارق العاده ای از این سیاره منتشر کرده است.
سازمان فضایی روسیه اعلام کرد ماموریت لونا ۲۵ به طور موفقیت آمیز به مدار ماه رسیده و به نظر می رسد فضاپیما در وضعیت مناسبی است.
نخستین فضاپیمای روسی که پس از ۱۹۷۶ میلادی به سمت ماه سفر کرده، تصاویری از فضا را به زمین ارسال کرده است.
سازمان فضایی روسیه اعلام کرد ابزارهای علمی فضاپیمای خودکار لونا۲۵ برای نخستین بار فعال شده اند. این فضاپیما هم اکنون در مسیر خود به سمت ماه قرار دارد.
فضاپیمای ماموریت هندی «چاندرایان۳» نخستین تصاویر از ماه را قبل از فرود روی قطب جنوب این سیاره به زمین فرستاده است.
این تنها برداشت جونو از رعد و برق در مشتری نبود، در واقع این فضاپیما ضربات زیادی را در جو ضخیم مشتری مشاهده کرده است که به دانشمندان کمک می کند تا تشخیص دهند که رعد و برق در غول گازی کاملاً شبیه به آن چیزی است که در اینجا روی زمین می بینیم.
آپولوی ۱ گرچه هرگز زمین را ترک نکرد، ولی آن هم در لیست حوادث مرگبار پرواز‌های فضایی انسان‌ها قرار گرفته. پکهام در این رابطه گفته: «من شخصا فرقی بین اینکه این سانحه روی زمین رخ داده یا نه، نمی‌بینم.» در هر حال، سه فضانورد در فضاپیما بودند؛ ولی یک آزمایش ساده پیش از پرتاب، باعث آتش‌سوزی در داخل فضاپیما شد و هر سه خدمه داخل آن کشته شدند.
فضاپیمایی شنگژو ۱۶ (Shenzhou XVI) ساخت این کشور روز سه شنبه ۹ خرداد ماه جاری با سه فضا نورد چینی عازم پایگاه فضایی تیانگونگ می‌شود تا این افراد را جایگزین سه فضانور دیگری کند که از نوامبر گذشته (آذرماه سال گذشته) در این سفینه حضور داشته اند.
هواپیمای فضایی و مرموز چینی بعد از ۹ ماه حضور در مدار زمین اخیرا برای دومین بار روی زمین فرود آمد و بدین ترتیب چین تبدیل به یکی از معدود کشور‌هایی شد که موفق به فرود و استفاده مجدد از یک فضاپیما شده است.
دو فضانورد روس برای نصب یک محفظه هوایی آزمایشی از ایستگاه بین‌المللی فضایی خارج شدند. تیمی از ناسا نیز از راه دور این دو فضانورد را در انجام عملیات همراهی کردند. پیاده‌روی فضایی اصطلاحی است که به خروج فضانورد از فضاپیما یا ایستگاه فضایی گفته می‌شود.با وجود بالا رفتن تنش میان ایالات متحده و روسیه پس از حمله نظامی این کشور به اوکراین، همکاری فضایی دو کشور در ایستگاه فضایی بین‌المللی مانند گذشته در جریان است.
یک شرکت ژاپنی تصمیم دارد کاوشگری را روی ماه فرود بیاورد.  لندر«هاکوتو-آر» در صورت موفقیت آمیز بودن عملیات، نخستین فضاپیمای ساخت بخش خصوصی خواهد بود که روی ماه فرود می آید.
سوخت استارشیپ از اکسیژن و متان مایع است. دو بخش بدنه فضاپیمای استارشیپ از فولاد ضدزنگ ساخته شده است و می‌تواند تا ۱۰۰ تن تجهیزات را حمل کند. هر دو بخش این فضاپیما با قابلیت استفاده مجدد طراحی شده‌اند به نحوی که می‌توانند با فرودهای نرم بر روی زمین مجددا به فضا پرتاب شوند.
بنا به اعلام یک منبع آگاه، روسیه به فناوری جهت ایجاد اختلال در ارتباطات فضاپیماهای واقع در مدار زمین دست یافته است.
آژانس فضایی روسیه اعلام کرده که قصد دارد یک فضاپیمای جایگزین سایوز را برای بازگرداندن خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین در اواخر این ماه به فضا پرتاب کند.
دلیل این نشتی که در ۱۴ دسامبر رخ داده برخورد شهاب سنگ با کپسول بوده است.
«سازمان فضایی فدرال روسیه» (Roscosmos) روز ۱۱ فوریه اعلام کرد که کنترل‌کنندگان ماموریت در مسکو متوجه کاهش فشار در فضاپیمای رباتیک «پراگرس ۸۲» (Progress ۸۲) شده‌اند.
مأموریت ESCAPADE برای مطالعه روی مگنتوسفر مریخ به سیاره سرخ سفر می‌کند و شامل دو فضاپیمای یکسان می‌شود که داده‌هایی را در مورد نحوه تعامل مگنتوسفر مریخ با باد خورشیدی و چگونگی حرکت پلاسما و انرژی در میدان مغناطیسی مریخ جمع‌آوری می‌کنند.
برای دومین بار در ۲ ماه اخیر، یک فضاپیمای روسی که در ایستگاه فضایی بین المللی پهلو گرفته بود، دچار نشتی شد.
اگر همه چیز طبق برنامه ریزی پیش برود، هاکوتو آر در آوریل به ماه می‌رسد و نخستین فرود نرم یک فضاپیمای ژاپنی روی ماه را ثبت خواهد کرد. این فضاپیما در مرحله بعد یک کاوشگر کوچک به نام رشید (توسعه یافته در امارات متحده عربی) را روی ماه آزاد می‌کند تا به مدت یک روز ماه (معادل ۱۴ روز زمین) فعالیت کند.
قرار است یک شرکت ژاپنی فضاپیمایی به ماه بفرستد و پس از جمع آوری خاک سیاره، آن را به ناسا بفروشد. این نخستین باری خواهد بود که یک شرکت خصوصی روی ماه عملیاتی انجام می دهد.
با توجه به تحلیل جدیدی از تصاویر راداری فضاپیمای کاسینی قرار است در  کاوشگر «دراگون فلای» روی سطحی از تپه ها و سنگ های یخی شکسته و متلاشی شده بزرگترین قمر زحل فرود خواهد آمد.
برای نخستین بار در تاریخ یک فضاپیما به سیارکی برخورد کرد تا روشی برای جلوگیری از انقراض حیات روی زمین را آزمایش کند.
موشک Soyuz-۲.۱ a که حامل فضاپیمای MS-۲۲ است از مرکز فضایی بایکونور سفر خود به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی را آغاز کرد. خدمه فضاپیمای روسی متشکل از فضانوردان آژانس فضایی روسکاسموس روسیه، سرگئی پروکوپیف (Sergey Prokopyev) و دیمیتری پتلین (Dmitry Petelin) و فضانورد ناسا فرانسیسکو روبیو (Francisco Rubio) است. ماموریت فضایی آن‌ها تا روز ۲۸ مارس به مدت ۱۸۸ روز به طول خواهد انجامید. این فضاپیما علاوه بر سرنشینان خود، حدود ۱۲۰ کیلوگرم محموله را نیز به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد برد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ