یکی از آثار تاریخی منحصر به فرد که در این پروژه مورد بررسی قرار گرفت، یک خوشه انگور شیشه‌ای متعلق به تمدن بین‌النهرین است که در عراق کشف شد و نشان می‌دهد مردمان منطقه بین‌النهرین نیز شیشه‌گران ماهری بوده و با دیگر تمدن‌های جهان باستان نیز مبادلات تجاری گسترده داشته‌اند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
اصفهان- محققان دانشگاه صنعتی اصفهان به روش نوین شیمی‌درمانی برای تیمار درختانی که بر اثر بیماری، آفت و خزان زودرس دچار زوال می‌شوند، دست یافتند.‌
دانشمندان در پژوهش‌های قبلی فهمیده بودند که قدیمی‌ترین زنبور‌ها از زنبور‌های وحشی بی‌عسل به‌وجود آمده‌اند، و به‌جای شکار به گردآوری شهد و گرده روی آورده‌اند. اکنون این تحقیق جدید می‌گوید این تغییر در اوایل دوره کرتاسه در مناطق خشک گوندوانای غربی رخ داده است.
مطالعه ای در سال 2014 ژن هایی را مورد بررسی قرار داد که بر پاسخ فرد به متابولیسم کافئین تاثیر داشتند. امروزه محققان می توانند از این نشانگرهای ژنتیکی برای پیش بینی تمایل افراد به مصرف قهوه استفاده کنند. در نتیجه این موضوع نشان می دهد که هوس قهوه شما و نشانه هایی که به دنبال ترک آن تجربه می کنید، ممکن است ژنتیکی باشند!
محققان با همکاری ۲ پژوهشگر ایرانی باتری پروتونی توسعه داده اند که تراکم انرژی آن ۳برابر باتری های لیتیوم یونی است و به محیط زیست آسیب کمتری می رساند.
محققان با همکاری ۲ پژوهشگر ایرانی باتری پروتونی توسعه داده اند که تراکم انرژی آن ۳برابر باتری های لیتیوم یونی است و به محیط زیست آسیب کمتری می رساند.
محققان روس پس از رصد ۳ شعله خورشیدی در روز گذشته، پیش بینی می کنند شعله های خورشیدی قدرتمند در ارتباطات با طول موج کوتاه اختلال به وجود بیاورد.
پستاندارانی که دانشمندان موسسه روچستر آمریکا آن‌ها را کشف کرده‌اند، شامل یک موش جیبی با وزنی کمتر از یک لامپ، یک بیدستر کوهی در اندازه موش‌ها و یک نیای موش‌های کانگورویی است.
همجوشی هسته‌های اتمی، همان فرآیندی است که به خورشید نیرو می‌دهد و محققان بیش از صد سال است که به دنبال بازآفرینی این امر در کره زمین هستند؛ چرا که این واکنش، انرژی به مراتب بیشتری نسبت به سوخت‌های فسیلی ایجاد کرده، بدون آنکه کربن یا محصولات جانبی رادیواکتیو تولید و منتشر کند.
محققان با ایجاد سوراخی در عمق یک مایلی کف اقیانوس در کوه های زیر آبی  وسط اقیانوس آتلانتیک به جبه زمین نفوذ و نمونه هایی از صخره ها از عمق ۴ هزار و ۱۵۷ فوتی زیر سطح دریا جمع کرده اند.
محققان دانشگاه واشنگتن با رصد نوع نوری که اتم ها هنگام تحریک با لیزر منتشر می کنند، ارتعاشات مکانیکی بین دو لایه اتم یا همان تنفس اتم ها را ردیابی کردند.
دانشمندان از طریق تبدیل سلول‌های بنیادی معدی به سلول‌های ترشح‌کننده انسولین، اولین گام مهم در درمان دیابت را برداشتند.
کارشناسان معتقدند آکریل آمید(acrylamide) که یک ماده شیمیایی است که هنگام سرخ کردن و پختن غذاهای نشاسته‌دار مانند سیب زمینی در دمای بالا ایجاد می‌شود؛ ممکن است با التهاب در مغز مرتبط باشد.
رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از انتقال ژن با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا در جهت رفع مشکل بیماران تالاسمی و مبتلایان به سرطان معده خبر داد.
«ادوارد گارنرو» از دانشگاه ایالتی آریزونا می‌گوید: «سیستم تصویربرداری باکیفیت ما با تحلیل [هزاران]فایل لرزه‌نگاری از جنوبگان، موادی غیرعادی را در هر نقطه از CMB [= مرز هسته-گوشته]که بررسی کردیم، نشان داد. ضخامت مواد در آنجا از چند کیلومتر تا چند [ده]کیلومتر متغیر بود. این یعنی ما شاهد وجود کوهستان‌هایی روی هسته هستیم که در برخی نقاط ارتفاعشان به پنج‌برابر کوه اورست می‌رسد.»
نتایج تحقیق جدید محققان مرکز اپیدمیولوژی چاقی در دانشگاه کلرادو آنشوتز در آمریکا نشان می‌دهد ۹۰ درصد زنان باردار مواد مغذی کافی را در طول بارداری تنها از طریق غذا دریافت نمی‌کنند و باید دنبال مکمل‌ها برای پر کردن این کمبود باشند.
محققان، کشورهای سراسر جهان را بر اساس ۶ عامل پیچیده رتبه‌بندی می‌کنند؛ حمایت اجتماعی، درآمد، سلامت، آزادی، سخاوت و عدم وجود فساد. آنان همچنین دو معیار بدبختی را دنبال می‌کنند که حول محور جمعیتی است که ارزیابی‌های پایینی از زندگی و رتبه‌بندی پایینی از زندگی دارند.
محققان با استفاده از نرم‌افزاد آزاد سامانه اطلاعات جغرافیایی (QGIS)، که طبقه‌بندی اطلاعات زیست جغرافیایی، با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی گذشته است، به دنبال ساخت مدلی هستند که بتوانند مسیری که کمترین هزینه و خطر (Least-Cost-Path:LCP) را برای آن‌ها داشته را بیابند.
محققان به دنبال توسعه دارویی بودند که پروتئینی به نام کیناز وابسته به سیکلین ۲ (CDK ۲) را که به خانواده پروتئین کیناز وابسته به سیکلین تعلق دارد مهار می‌کند. این خانواده از پروتئین‌ها در تولید سلول‌های اسپرم و توسعه تومور نقش دارند. موش‌های فاقد گیرنده CDK ۲ عقیم هستند، که این امر نشان می‌دهد این گیرنده می‌تواند یک هدف موثر برای مهار به عنوان یک ضد بارداری باشد.
زانودرد، شکایتی است که کمتر سالمندی آن را به زبان نمی‌آورد. این مشکل که به دنبال افزایش سن و یا عوامل دیگر به وجود می‌آید، دردی آزاردهنده را به فرد تحمیل می‌کند که او را از ادامه فعالیت‌های عادی زندگی بازمی‌دارد. اما محققان با ترکیب سه گیاه دارویی، معجونی عالی برای این درد یافته‌اند.
محققان با امید اینکه پیامی از بیگانگان پیدا کنند، امواج رادویی کیهان را اسکن می‌کنند. از آنجایی که کهکشان بسیار وسیع است، یک سوال کلیدی برای دانشمندان این است که دقیقا کجا به دنبال تماس با بیگانگان بگردند.
گرگور مندل در برنو، دومین شهر بزرگ جمهوری چک، زندگی و کار می‌کرد. در سال ۲۰۲۲، او ۲۰۰ ساله شد. محققان جمهوری چک به دنبال راه‌هایی بودند تا به این مناسبت از مندل که قهرمان زادگاهش به‌شمار می‌رود، تجلیل کنند. گزینه‌های پیش روی آن‌ها عبارت بود از برگزاری جشنواره، برپایی یک کنفرانس علمی و ساخت یک مجسمه.
محققان توضیح داده اند: تا به حال مطالعات متعددی به بررسی نقش عوامل رژیمی یا تغذیه ‌ای در عملکرد شناختی افراد مسن پرداخته اند، ما به دنبال کشف این بودیم که آیا ویتامین D در مغز نیز وجود دارد یا خیر، و در صورت وجود، غلظت های مختلف این ویتامین، چگونه بر زوال شناختی تاثیر می گذارند.
محققان ناسا، ظرف ۵ ماه گذشته و به دنبال نصب طیف سنج تصویربرداری (EMIT) در ایستگاه فضایی بین‌المللی با قابلیت تشخیص گاز‌های گلخانه‌ای از جمله متان و دی‌اکسیدکربن، موفق به شناسایی ۵۰ ابر ساطع‌کننده متان در چند منطقه جهان از جمله آسیای مرکزی (ترکمنستان) خاورمیانه و جنوب غربی ایالات متحده (حوزه پرمین، جنوب شرقی نیومکزیکو و یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان) شده‌اند که به استناد تصاویر ثبت شده توسط این طیف‌سنج، یکی از این کانون‌ها شامل ابری از گاز متان به طول ۵ کیلومتر، در آسمان جنوب تهران و بر بالای یک مجتمع دپوی زباله شناسایی شده و طبق تصاویر به دست آمده، این ابر ۵ کیلومتری در هر ساعت حدود ۸۵۰۰ کیلوگرم متان به هوا می‌فرستد.
محققان دریافتند که در یکی از شاخه‌های خشک شده رودخانه نیل به نام شاخه خوفو، افراد به دنبال آبراهی برای انتقال ابزار‌ها و مصالحی مثل سنگ به فلات جیزه برای ساخت اهرام ثلاثه جیزه بوده‌اند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ