رئیس‌کل بانک مرکزی پایبندی بانک‌ها بر نرخ سود سپرده‌های بانکی مصوب شورای پول و اعتبار را مهم و ضروری دانست و گفت: بانک‌هایی که این موضوع را رعایت نکنندبه هیئت انتظامی‌ معرفی می شوند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
فرزین با تاکید بر اینکه در اجرای مصوبه نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات با هیچ کس رو دربایستی نداریم تصریح کرد: نرخ‌های سود کنونی، نرخ‌های خوبی است و اگر بانک‌ها بر این اساس کار کنند مشکلی پیش نمی‌آید.
معاون نظارت بانک مرکزی گفت: اگر قرار است شکاف میان نرخ سود تسهیلات و سپرده را کم کنیم باید اجازه دهیم که کارمزد شبکه بانکی اصلاح شود.
کارشناس بازار سرمایه گفت: مصوبه تغییرات نرخ سود می‌تواند کمک به بازگشت تعادل در صورت‌های مالی بانک‌ها کند.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، اصلاح نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی امروز در دستور کار شورای پول و اعتبار بوده و این شورا با اصلاح نرخ سود موافقت کرده است. تغییری که با افزایش نرخ‌های قبلی همراه شده است.
بازرسی های میدانی بانک مرکزی از شعب بانکی در زمینه رعایت ضوابط این بانک در مورد نرخ سود سپرده های بانکی از روز گذشته آغاز و اقدامات تنبیهی لازم در مورد بانکها و شعبه های متخلف انجام شد.
روند ورود پول حقیقی به بورس نشان می‌دهد امروز 721 میلیارد تومان وارد بورس شده است که نسبت به روز چهارشنبه 14 دی، رشد‌ قابل توجهی داشته است.
«نرخ سپرده‌های سالیانه بانک‌ها حداکثر ۲۰ درصد است» این جمله‌ای است که امروز از سوی دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی مطرح شد. این در حالی است که بر اساس مصوبات بانک مرکزی، حداکثر نرخ سود قانونی ۲ واحد درصد کمتر از نرخ بیان شده است.
به تازگی بانک‌های دولتی و خصوصی در اطلاعیه‌ای از پایبندی به نرخ سود قانونی خبر دادند، این مساله می تواند در نهایت رشد بورس را تضمین کند، از سوی دیگر رشد بورس در ماه‌های آینده می‌تواند به عنوان یک سپر برای افزایش تورم عمل کند.
در شرایطی که در هفته های اخیر، صحبت های رئیس کل سابق و فعلی بانک مرکزی مبنی بر استفاده از ابزار نرخ بهره برای تقویت ارزش پول ملی مطرح شده بود اما ساعتی قبل شورای هماهنگی بانک‌ها و کانون بانک‌های خصوصی اطلاعیه‌ای مشترک در این باره منتشر کرد که نشان از عدم تغییر نرخ سود دارد!
شورای هماهنگی بانک‌ها و کانون بانک‌های خصوصی در اطلاعیه‌ای مشترک بر لزوم رعایت نرخ سود قانونی از روز شنبه ۱۷ دی ماه تاکید کردند.
شورای هماهنگی بانک‌ها و کانون بانک‌های خصوصی در اطلاعیه‌ای مشترک بر لزوم رعایت نرخ سود قانونی از روز شنبه ۱۷ دی ماه تاکید کردند.
بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی با تاکید بر لزوم پایبندی بانک ها در خصوص نرخ مصوب سپرده های بانکی از اعمال اقدمات تنبیهی و انتظامی برای بانک ها و موسسات اعتباری متخلف خبر داد.
«افزایش نرخ سود بانکی تا پایان امسال اجرایی می‌شود» این خبری بود که یک هفته قبل از زبان وزیر اقتصاد مطرح شد. حال امروز خبر افزایش نرخ سود سپرده به رقم ۲۵ درصد مطرح شد؛ خبری که دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و غیر دولتی نسبت به آن واکنش نشان داد.
با اضافه شدن هشت بانک دیگر به مجموع بانک‌های عرضه کننده اوراق گواهی سپرده مدت دار با نرخ سود ۲۳ درصد شمار بانک‌های اراده کننده این اوراق به ۲۵ بانک رسید.
چند ماه قبل، یک مقام مسئول در بانک مرکزی گفته بود: نرخ سود سپرده‌ها در کشور به دلیل وجود عوامل و ملاحظات مختلف تغییری نکرده است، اما سیاستگذار پولی می‌تواند در افق پیش روی و با توجه به شرایط نسبت به تعدیل نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی اقدام کند. صحبت‌هایی که حالا از زبان رئیس کل بانک مرکزی هم شنیده شده است.
عدم پایبندی بانک‌های خصوصی به اجرای نرخ سود
بانک مرکزی معتقد است ادامه روند نقض ضوابط ابلاغی در خصوص نرخ‌های سود علی الحساب بدون توجه به پیامد‌های آن توسط برخی بانک‌ها، ضمن افزایش بهای تمام شده پول در شبکه بانکی موجب تضییع حقوق سایر ذینفعان و همچنین تهدید ثبات، سلامت و استحکام مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری شده است.
بانک مرکزی معتقد است ادامه روند نقض ضوابط ابلاغی در خصوص نرخ‌های سود علی الحساب بدون توجه به پیامد‌های آن توسط برخی بانک‌ها، ضمن افزایش بهای تمام شده پول در شبکه بانکی موجب تضییع حقوق سایر ذینفعان و همچنین تهدید ثبات، سلامت و استحکام مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری شده است.
بانک صادرات طی سال‌های اخیر وام‌هایی قرض الحسنه با دوره بازپرداخت ۱۸۰ ماهه و تسهیلاتی با نرخ سود ۴ تا ۱۰ درصد با دوره بازپرداخت تا ۲۵۰ ماهه به مدیران خود پرداخت کرده است.
به گفته معاون نظارت بانک مرکزی، حسب بازرسی‌های انجام شده و گزارش‌های واصله، برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی همچنان با توسل به روش‌ها و شیوه‌های مختلف از نرخ‌های مصوب ابلاغی تخطی می‌کنند.
معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد: بانک‌های متخلف در زمینه عدم رعایت نرخ سود علی الحساب سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار، به هیأت انتظامی بانک‌ها معرفی می‌شوند.
پس از سیر منفی بازارهای جهانی به دلیل فشارهای تورمی و افزایش خطر رکود در هفته گذشته، تمرکز سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بر روی مجامع بانک‌های مرکزی قرار گرفته است که در هفته آینده تصمیم نرخ سود را اعلام می‌کنند.
بانک مرکزی در بخشنامه اخیر خود بر آخرین اخطار و تذکر به بانک‌ها و موسسات اعتباری ناقض نرخ‌های سود اشاره داشته است؛ بنابراین انتظار می‌رود که این بانک گزارشی شفاف از برخورد بانک‌های متخلف ارائه کند تا مشخص شود که نهاد ناظر اقدام موثری داشته است.
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی ضمن تاکید بر لزوم پایبندی بانک‌ها در پرداخت سود علی‌الحساب به سپرده‌ها از معرفی مدیران متخلف به هیئت انتظامی بانک‌ها خبر داد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ