اگرچه توافق بالقوه بین ایالات متحده و ایران می‌تواند به‌عنوان یک راه‌حل عملی کوتاه‌مدت تلقی شود، اما برای واشنگتن در نهایت راهی برای خرید زمان تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده خواهد بود. شرایط گزارش‌شده چیزی نزدیک به یک راه‌حل جامع برای حل‌وفصل مسائل عمیق بین دو طرف نخواهد بود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
چه بر سر سازمان منافقین خواهد آمد؟ این سوالی است که بعد از برخورد پلیس ضد تروریست آلبانی با اعضای کمپ اشرف در ذهن‌ها نقش بسته است. عراق آن‌ها را از کشور خود بیرون کرد. باراک اوباما از دولت آلبانی خواست که به آن‌ها پناه دهد.
در پی توافق ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در سودان، آتش‌بس دو روزه‌ای در این کشور اجرایی می‌شود.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد گزارش‌ها در مورد توافق موقت با ایران در زمینه هسته‌ای صحت ندارند و درست نیست.
یک مقام آمریکایی گزارش‌ها درباره تماس‌های اخیر میان ایران و آمریکا را رد نکرد، اما گفت که اظهارات درباره این که این مذاکرات بر سر توافقی موقت بوده‌اند، نادرستند.
بلینکن گفت: «ما هنوز بر این باوریم که دیپلماسی به طور کلی بهترین راه اطمینان‌یابی پایدار، قابل راستی‌آزمایی و موثر از این است که ایران هیچ گاه به یک سلاح اتمی دست پیدا نکند. بنابراین، ما پذیرای دیپلماسی هستیم و (دیپلماسی) به وضوح، بهترین مسیر است.» همزمان با این تحولات، سی‌وپنج قانون گذار مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به رهبران کشور‌های انگلیس، فرانسه و آلمان (تروئیکای اروپا)، سه عضو اروپایی توافق هسته‌ای (برجام) خواستند مکانیسم ماشه را ذیل برجام علیه ایران فعال کنند.
راه‌حل دیپلماتیک بهترین راه برای حل نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران است؛ اما برنامه جامع اقدام مشترک صرفا یک مرجع یا منبع مفید برای این راه‌حل دیپلماتیک خواهد بود. جملات به‌کار گرفته شده در بیانیه گروه هفت دقیقا همسان با بیانیه وزرای خارجه کشور‌های گروه هفت در تاریخ ٢٣ آوریل ٢٠٢٣ است؛ در این بیانیه نیز برجام نه به عنوان راهکار نهایی بلکه به مثابه منبع مفید برای راهکار‌های دیپلماتیک در نظر گرفته شده بود.
علی مطهری: ریزش قیمت ارز بیش از هر چیز ناشی از مذاکراتی است که بین ایران و آمریکا برای یک توافق موقت جریان دارد
به نظر می‌رسد برجام موقت، بیشتر خواست کشور‌هایی اروپایی و آمریکا است که تلاش دارند ایران بیش از این جلو نرود. به ظن آنان، اگر ایران از این سطح جلوتر برود به سمت تولید سلاح حرکت خواهد کرد. رویکرد ایران در قبال شرایط، بستگی به این خواهد داشت که منافع خود را در خطر ببیند یا خیر. سیاست خارجی مثل اقتصاد و بر اساس نظام هزینه و فایده تعریف می‌شود. باید ببینیم هزینه‌های سیاست فعلی برای کشور ما بیشتر است یا درآمد آن.
اگر گزارش گروسی به گونه‌ای باشد که پرونده به شرایط اضطرار نیفتد به معنای فراهم شدن مقدمات توافق موقت خواهد بود. اما اگر گزارش به گونه‌ای سیاسی تنظیم شود، معتقدم کل دیپلماسی تحت الشعاع خواهد بود. متاسفانه بخشی از گزارش گروسی مرتبط با اعلام رضایت یا عدم رضایت آمریکایی‌ها از دیپلماسی با ایران است. یعنی اگر آمریکایی‌هایی که دیپلماسی پنهان و واسطه‌ای با ایران دارند، از نتایج این دیپلماسی به گونه‌ای اعلام رضایت نکنند، گزارش گروسی به شدت تحت تاثیر خواهد بود و با سنگلاخ در توافقات برجام رو به رو خواهیم شد.
اگر گزارش گروسی به گونه‌ای باشد که پرونده به شرایط اضطرار نیفتد به معنای فراهم شدن مقدمات توافق موقت خواهد بود. اما اگر گزارش به گونه‌ای سیاسی تنظیم شود، معتقدم کل دیپلماسی تحت الشعاع خواهد بود. متاسفانه بخشی از گزارش گروسی مرتبط با اعلام رضایت یا عدم رضایت آمریکایی‌ها از دیپلماسی با ایران است. یعنی اگر آمریکایی‌هایی که دیپلماسی پنهان و واسطه‌ای با ایران دارند، از نتایج این دیپلماسی به گونه‌ای اعلام رضایت نکنند، گزارش گروسی به شدت تحت تاثیر خواهد بود و با سنگلاخ در توافقات برجام رو به رو خواهیم شد.
رحمان قهرمان پور پژوهشگر و کارشناس سیاست خارجی بر این باور است که ایران توافق موقت را نمی پذیرد و هدفش چیزی جز احیای برجام نیست.
مجلسی در خصوص اینکه آیا ایران و طالبان بر سر حقآبه هیرمند کنار می‌آیند؟ گفت: مساله فی ما بین ایران و طالبان فقط هیرمند نیست. طالبان با در پیش گرفتن سیاستی ضد ایرانی که متاسفانه این سیاست ضد ایرانی، ایران را در جهان از منظر سیاست بین المللی در انزوا قرار داده است، این پیش بینی‌ها را به وجود می‌آورد که در آینده طالبان در داخل کشور افغانستان با درگیری با جمعیت بالای خراسانی و تاجیک مواجه کند.
طرف‌های درگیر در سودان بر سر برقراری یک آتش بس موقت توافق کردند.
سخنگوی جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد که تا این لحظه توافقی برای توقف موقت درگیری‌ها بین مقاومت و اشغالگران تحت نظارت مصر حاصل نشده و مذاکرات همچنان ادامه دارد.
هادیان گفت: تداوم وضعیت موجود مستلزم توافق موقت با ایران است که به موجب آن ایران با برخی شروط موافقت می‌کند و در ازای آن، میزانی از تخفیف در تحریم‌ها را دریافت می‌کند؛ شبیه به سلف برجام، یعنی برنامه اقدام مشترک.
وبگاه آمریکایی آکسیوس به نقل از منابع خود اعلام کرد: واشنگتن برای توافق موقت با تهران در تلاش است؛ اما ایران این پیشنهاد آمریکا را در حال حاضر رد کرده است.
آکسیوس به نقل از چهار تن از مقامات اسرائیلی، دیپلمات‌های غربی و کارشناسان آمریکایی نوشت که پیشنهاد موردنظر شامل رفع برخی از تحریم‌ها در مقابل توقف بخشی از فعالیت هسته ای ایران عمدتاً غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد می شود.
وبگاه آمریکایی آکسیوس به نقل از منابع خود اعلام کرد: واشنگتن برای توافق موقت با تهران در تلاش است.
به گفته این منابع، دولت بایدن بررسی این طرح را در ماه ژانویه (دی - بهمن) آغاز و آن را در ماه فوریه (بهمن - اسفند) با اسرائیل و تروئیکای اروپایی مطرح کرده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: خط قرمز ایران منافع ملی و حقوق قانونی و شناخته شده ملت ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است.
طبیعتا مذاکرات برای احیای برجام بیشترین تاثیر را از وضعیت نابسامان سیاسی میان ایران و غرب گرفته است. رایزنی‌های حسین امیرعبداللهیان با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یا وزرای خارجه کشور‌های قطر و عمان به عنوان واسطه‌های همیشگی میان تهران و واشنگتن ادامه دارد، اما وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید احیای برجام اولویت واشنگتن نیست.
نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان روز پنجشنبه امضاء خواهد شد.
ورامین- امام جمعه موقت ورامین گفت: از مسئولان محترم درخواست می‌کنم، که در هرگونه تصمیم گیری و توافق احتمالی فرمایشات رهبری را مدنظر داشته باشند.
نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با صدر اعظم آلمان بار دیگر مخالفت خود را با احیای توافق هسته ای ایران تکرار کرد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ