قبل از شورش دیروز (۲۴ ژوئن)، نقش کلیدی واگنر در جنگ اوکراین غیرقابل کتمان بود. اما دوران اوج پریگوژین و نیروهایش به عنوان «یک ارتش مستقل» که در برابر فشار برای جذب به وزارت دفاع روسیه مقاومت می‌کنند، رو به پایان بود. حال با پایان یافتن این شورش ۲۴ ساعته و تبعید فرمانده به بلاروس این پرسش مطرح است که نیرو‌های واگنر چه خواهند کرد
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
سخنگوی کرملین اعلام کرد که رئیس جمهور روسیه پنج روز پس از لشکرکشی ناکام ارتش خصوصی «واگنر» به مسکو، با فرمانده این گروه شورشی دیدار کرده است.
وزیر دفاع روسیه برای نخستین بار به شورش نافرجام گروه «واگنر» علیه مسکو که به طور مشخص او را هدف گرفته بود، واکنش نشان داد.
‌برخلاف پیش‌بینی‌ها، شبه‌نظامیان واگنر با همان سرعتی که به مسکو یورش بردند، عقب‌نشینی کردند. این اقدام واگنر به تنش‌های داخلی در روسیه ارتباط می‌یافت یا نتیجه توافقی پشت‌پرده بود؟
تقریبا یک هفته پس از شورش گروه واگنر و گمانه‏‌زنی‏‌ها درباره ارتباط احتمالی آمریکا با این شورش، واشنگتن با مسکو تماس گرفته‏ و به روسها اطمینان داده‏ که هیچ دخالتی در این رویداد نداشته است.
نخست‌وزیر هند اعلام کرد اقدامات روسیه در راستای تضمین ثبات در این کشور در زمان شورش اخیر گروه واگنر قابل درک است.
‌برخلاف پیش‌بینی‌ها، شبه‌نظامیان واگنر با همان سرعتی که به مسکو یورش بردند، عقب‌نشینی کردند. این اقدام واگنر به تنش‌های داخلی در روسیه ارتباط می‌یافت یا نتیجه توافقی پشت‌پرده بود؟
رئیس جمهور سابق آمریکا در گفتگو درباره اوکراین مدعی شد، در صورتی که هنوز رئیس جمهور آمریکا بود "همه چیز مورد مذاکره قرار می‌گرفت" و اوکراینی‌ها می‌توانستند نبردی قدرتمند در دفاع از کشورشان به راه بیندازند و "اعتباری زیاد کسب کنند."
با شورش مسلحانه واگنر علیه حکومت روسیه، پرسش درباره سرانجام این ارتش خصوصی، به یک سؤال پرتکرار مبدل شده است.
پوتین خطاب به ارتش روسیه گفت: تصمیم و شجاعت شما و همچنین تحکیم جامعه، نقشی تعیین‌کننده در سرکوب شورش ایفا کرد.
شورش یک گروه مزدور نظامی علیه فرماندهان نظامی روسیه به سرعت در مرکز توجه جهان قرار گرفت و این سؤال را پیش آورد که در صورت بروز فتوری جدی در ارکان رهبری پوتین سرنوشت فدراسیون روسیه با اقوام گوناگون و بیش از شش هزار کلاهک هسته‌ای چه خواهد شد.
رئیس‌جمهور آمریکا امروز در اظهاراتی عوام‎فریبانه ادعا کرد: در شورش «واگنر» علیه کرملین دخالتی نداشتیم!
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شویگو از مرکز فرماندهی نیرو‌های روسی در غرب در منطقه عملیاتی روسیه در اوکراین بازدید کرد.
براساس بیانیه کاخ کرملین، رئیسی در تماس تلفنی با پوتین از اقدامات دولت روسیه در رابطه با تحولات روز ۲۴ ژوئن که در آن روز گروه واگنر علیه ارتش روسیه شورش کرده بود، حمایت کرد.
شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد که واشنگتن انتظار داشته که شورش خنثی‌شده ارتش خصوصی «واگنر» علیه مسکو، «به مراتب خونین‌تر» باشد!
به ادعای مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شورش اخیر در روسیه نشان‌دهنده تاثیر جنگ اوکراین بر تجزیه قدرت در مسکو است.
جمهوری اسلامی نوشت: نتیجه بسیار مهمی که از شورش یک روزه واگنر می‌توان گرفت اینست که جنگ اوکراین و این شورش یک روزه، پوتین را از جایگاه رئیس جمهور یک کشور قدرتمند آنگونه که وانمود می‌شد به یک رئیس جمهور ناتوان که نه موفقیتی در جنگ اوکراین به دست آورده و نه در داخل کشور تکیه‌گاهی دارد تبدیل کرده است.
شورش ارتش خصوصی واگنر در روزهای اخیر داغ‌ترین موضوع در رسانه‌های جهان بوده اما دلایل آغاز آن و البته فروکش کردن سریعش، هنوز مبهم باقی مانده است.
یوگنی پریگوژین گفت که واگنر نیروهای خود را به عقب برمی‌گرداند و به اردوگاه‌های خود می‌روند.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت قانون در فدراسیون روسیه حمایت می‌کند.
عباس عبدی: در باره واگنر و جزییات اتفاقات روسیه چیزی نمی‌دانم. ولی این حوادث بیانگر ناپایداری ساختاری نهاد حکومت و سیاست در روسیه است
سرویس امنیت ملی بلاروس اعلام کرد که این کشور در اهداف عملیات ویژه نظامی با روسیه مشترک است.
رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه تاکید کرد که تلاش گروه واگنر برای به راه انداختن جنگ داخلی در این کشور شکست خورده است.
پریگوژین با متهم کردن ارتش روسیه به حمله راکتی به مواضع شبه‌نظامیانش گفته «نیروی اهریمنی فرماندهی ارشد ارتش روسیه» باید متوقف شود و از حرکت به سوی مسکو برای برقراری عدالت خبر داده است.
فرمانده ارتش خصوصی روسیه از آغاز شورش در میان برخی نظامیان اوکراینی خبر داد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ