وزارت ارتباطات عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد طرح توسعه فیبر نوری پیچیده، پرهزینه و زمان‌بر بوده و به‌همین دلیل دولت این کشور قصد دارد اینترنت ماهواره‌ای را در عراق راه‌اندازی کند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
استارلینک برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای به تمام نقاط زمین طراحی شده است و قرار است در هر نقطه‌ای از جهان حتی جنگل‌های آمازون مردم را متصل نگاه دارد.
منبع انرژی کوچک این وسیله، می‌تواند یک توپ مایکروویو که در بخش بالای وسیله نقلیه یا پشت بام قرار دارد را برای حمله غافلگیرکننده به اهداف دشمن که در حال پرواز هستند، فعال کند.
در همین راستا قرار است یک موشک لانگ مارچ۵B با قسمت دوم Yuanzheng-۲ برای نخستین بار از بندر فضایی ونچانگ در نیمه دوم سال جاری میلادی به فضا پرتاب می شود.
کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) در حال تنظیم قانونی است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد خدمات اتصال ماهواره‌ای را مستقیماً به گوشی‌های موبایل ارائه کنند.
در این توییت آمده است: «استارلینک اکنون در تمام نقاط جهان آماده خدمات‌رسانی است. حالا مشتریانی که به نقاط گوناگون جهان سفر می‌کنند، می‌توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند؛ جا‌هایی که پیش‌تر امکان چنین چیزی فراهم نبود.»
نگرانی‌های غرب درباره شبکه ماهواره‌ای چینی تنها به ارائه خدمات اینترنتی محدود نمی‌شود، بلکه آن‌ها نگران این موضوع هستند که ماهواره‌های چینی از استارلینک جاسوسی کرده و بسیاری از اسرار نظامی آمریکا و ناتو را به چنگ آورند.
که این فناوری نیازی به دکل‌های مخابراتی ندارد و ظاهراً به‌زودی قرار است همراه با تراشه‌های اگزینوس، اینترنت ماهواره‌ای را در دسترس کاربران موبایل قرار دهد.
زارع‌پور: از فعالیت منظومه‌های ماهواره‌ای خارجی استقبال می‌کنیم، منوط به اینکه طبق قوانین بین‌المللی که اتحادیه بین‌المللی مخابرات اعلام کرده، قوانین سرزمینی کشور ما را بپذیرند.
زارع‌پور در رابطه با خطر ورشکستگی اپراتور‌ها در راستای فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای عنوان کرد: تعداد مشترکین و کاربران اینترنت ماهواره‌ای در تمام دنیا، یک درصد کل کاربران اینترنت هم نمی‌شود و این اینترنت برای شرایط ویژه و خاص است.
رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تهران با استناد به گفته‌های یک مقام مسئول، دیش‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک فعال در ایران را ۸۰۰ عدد اعلام نمود و خاطرنشان کرد که به‌علت قاچاق این تجهیزات، این رقم مدام بالاتر رفته و امکان استفاده از آن روز به روز راحت‌تر خواهد شد!
در حال حاضر بیش از ۳ هزار ماهواره استار لینک در مدار زمین قرار دارد و اسپیس اکس در حال برنامه ریزی برای پرتاب ماهواره‌های بیشتر است. هدف اصلی این ماهواره فراهم کردن اینترنت پرسرعت برای مکان‌های پرت و دورافتاده است,، اما کاربرد‌های دیگری هم برای این صورت فلکی انقلابی برنامه ریزی شده است.
هیاهو در صنعت ماهواره ادامه دارد. در بخش تلفن‌های ماهواره‌ای تحرکاتی مشاهده شده، شرکت‌هایی مثل ای. اس. تی اسپیس موبایل و اسپیس اکس با پروژه استارلینک با پرتاب‌های تجاری خود در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته‌اند. اما تیم فارار تحلیل گر موسسه تی. ام. اف باور دارد شرکت‌هایی که به دنبال اتصال تلفن به ماهواره هستند با موانعی زیادی روبه‌رو هستند، چه از نظر مقرراتی و چه از نظر مالی.
اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۰ سرویس خود را برای عموم باز و در سال ۲۰۲۱ شروع به دریافت سفارشات کرد. از آن زمان تا به امروز، اسپیس ایکس با استفاده از راکت فالکون ۹ در حال افزایش تعداد ماهواره‌هایش در اطراف زمین بوده است و حالا ۳۰۰۰ ماهواره فعال دارد.
اینترنت ماهواره‌ای استارلینک با هدف فراهم کردن ارتباط ماهواره‌ای به مناطق دورافتاده راه‌اندازی شده و طرحی جاه‌طلبانه از اسپیس ایکس برای راه‌اندازی مجموعه‌ای از ماهواره‌ها است.
یکی از آخرین قرارداد‌های این شرکت دسترسی به اینترنت برای شرکت هواپیمایی ژاپنی KDDI است. خدمات این شرکت به اینجا ختم نمی‌شود و در حال توسعه است. حالا ژاپن به فهرست دریافت‌کنندگان خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به عنوان اولین کشور آسیایی اضافه می‌شود.
چندی پیش ایلان ماسک خبر داد که می‌تواند سرویس اینترنت ماهواره‌ای‌اش را در ایران راه‌اندازی کند. اما آیا این سرویس پیش از این موفق بوده و اصلا می‌تواند در کشور ما فعالیت کند؟
با این وجود، بدون هر سه مورد ضروری یعنی ترمینال ها، دسترسی به شبکه ماهواره‌ای و ایستگاه زمینی طرح این ادعا که استارلینک در ایران «فعال شده است» اساسا بی‌معنی می‌باشد.
«علی کیائی‌فر»، کارشناس امنیت سایبری در همین رابطه گفت: «اساسا دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای با استفاده از این روش ممکن نیست و هر گونه لینک یا فایلی که از منابع غیر رسمی و شماره‌های شخصی ارسال می‌شود، قابل اعتماد نیست.»
آذری جهرمی نوشت: برای حضور در شبکه فیلتر‌گریز نیازی به نصب آنتن‌های استارلینک در «همه» جا نیست، گوشی هر فرد احتمالا میکروبی‌تی‌اس یک شبکه فیلترگریز خواهد بود؛ بنابراین اصولا چالش هزینه یا ظرفیت در این میان جدی نیست.
سایت رسمی استارلینک در چندین ISP ایرانی فیلتر شده است.
عیسی زارع پور گفت: اگر بخواهند خدمات به ایران بدهند باید ضوابط کشورمان را رعایت کنند. بعید میدانم به این زودی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال شود.
خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که صاردات «برخی تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای» به ایران بلامانع است.
ایلان ماسک، مالک شرکت استارلینک، روز سه‌شنبه گفت که برای معافیت از تحریم‌های ایران و راه‌اندازی اینترنت استارلینک ایران اقدام خواهد کرد. استارلینک تنها فرستنده اینترنت ماهواره‌ای جهان است.
موانع زیاد بر سر راه توسعه 5G، بالا بودن قیمت اینترنت همراه و همچنین فیلترینگ گسترده از عواملی است که می‌تواند ضریب نفوذ این خدمات ماهواره‌ای در کشورهای هدف ایالات متحده را تقویت کند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ