سخنگوی دولت گفت: مطابق گزارش بانک مرکزی سال ۱۴۰۱ با رشد اقتصادی ۴ درصد پشت سر گذاشته شد که بعد از رشد ۴.۴ درصدی در سال ۱۴۰۰ نشانه استمرار رشد اقتصادی در دو سال گذشته بوده است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
سمنان- معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: صنعت کشورمان در سال ۱۴۰۱ بنا به اعلام مرکز آمار کشور توانسته رشد اقتصادی ۷.۷ درصدی را از خود بر جای بگذارد.
غرایاق زندی، گفت: در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۱ از کل ۳.۸ درصد رشد اقتصادی کشور، ۳.۴ درصد از محل بهره‌وری محقق شده است که نشان از سهم بیش از ۸۰ درصدی بهره‌وری در رشد اقتصادی کشور دارد.
اقتصاد ایران با وجود محدودیت های مختلف تحریمی و با وجود مشکلات متعدد زیرساختی توانسته است رشد ۴ درصدی را در سال ۱۴۰۱ رقم بزند.
سخنگوی دولت گفت: مطابق گزارش بانک مرکزی سال ۱۴۰۱ با رشد اقتصادی ۴ درصد پشت سر گذاشته شد که بعد از رشد ۴.۴ درصدی در سال ۱۴۰۰ نشانه استمرار رشد اقتصادی در دو سال گذشته بوده است.
تحقق رشد اقتصادی ۴.۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ در امتداد رشد اقتصادی ۴.۴ درصدی سال‌ ۱۴۰۰، حکایت از تداوم رشد قابل قبول فعالیت‌های اقتصادی در کشور دارد.
آلبرت بغوزیان، کارشناس اقتصادی در مورد ادعای تحقق ۹۷ درصدی بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: اعلام این رقم به این معنی است که درآمد‌هایی که در بودجه سال قبل پیش‌بینی شده بود با هزینه‌هایی که برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته بودند تنها ۳ درصد اختلاف داشته و کسری بودجه چندانی نداشته‌ایم و رشد نقدینگی هم از جانب کسری بودجه نبوده است.
رئیس جمهور گفت: رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ طبق برخی از امار‌ها ۵ و خورده‌ای بوده؛ طبق برخی از امار‌ها ۴.۴ درصد؛ اما شما میانگین را ۴ در نظر بگیرید.
رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ طبق محاسبات رئیس جمهور، طبق برخی از امار‌ها ۵ و خورده‌ای بوده؛ طبق برخی از امار‌ها ۴.۴ درصد؛ اما ابراهیم رئیسی برای گرفتن میانگین میان این دو عدد، فرمول جدیدی را مورد استفاده قرار داد. منبع: ایرنا
با توجه به اینکه دستمزد فقط ۲۷ درصد رشد کرد، در سال ۱۴۰۲ مشوقی که بتواند نیروی کار را برای ورود به بازار ترغیب کند وجود ندارد و بار دیگر بنگاه‌های اقتصادی با معضل کمبود نیرو مواجه خواهند شد.
نرخ رشد تشکیل سرمایه در ماشین آلات به صورت تجمعی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ به ۱۹.۷ درصد رسید؛ این در حالیست که این شاخص در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۲.۵ درصد بوده است.
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: بر اساس گزارش‌های بانک جهانی در سال آینده با رشد حداقل پنج درصدی مواجهیم و باتوجه رفع موانع تولید در کشور و بازشدن زمینه‌های صادرات به ویژه به کشور‌های همسایه و افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی از جمله چین و روسیه، پیش‌بینی می‌شود اوضاع خوب می‌شود و سال ۱۴۰۲ سال خوبی از نظر اقتصادی باشد».
سخنگوی دولت در رابطه با افزایش حقوق ۲۰ درصدی کارمندان در بودجه ۱۴۰۲ گفت: پیشنهاد دولت افزایش پلکانی حقوق به نفع کسانی است که پایین‌ترین حقوق را دریافت می‌کنند. بودجه هنوز نهایی نشده و به نظر می‌رسد همچنان بتوان در روش سنتی که فاصله حداکثر و حداقل ایجاد کرده تغییر ایجاد کرد. حقوق برای سال آینده پیش بینی می‌شود. مجلس هم لازم است بودجه را غیر تورمی ببندد و هزینه‌های مازاد غیر ضرور به آن اضافه نکند. باید دید پس از اظهار نظر شورای نگهبان مجلس چه تصمیمات اصلاحی را اتخاذ می‌کند.
تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم سال به ۳۸۲۱.۹ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰، رشد ۵.۳ درصدی را نشان می‌دهد.
تحقق رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی در نه‌ماهه سال ۱۴۰۱ در امتداد رشد اقتصادی ۴.۴ درصدی سال‌ ۱۴۰۰، حکایت از روند رو به بهبود فعالیت‌های اقتصادی در کشور به رغم تداوم تحریم‌های اقتصادی دارد.
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: با رشد ۶۰ درصدی درآمدهای بودجه ای و ۵۵ درصدی هزینه ها، ناترازی بودجه کاهش یافت.
رئیسی با اشاره به رسیدن نرخ رشد اقتصادی در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به رقمی نزدیک به ۵ درصد خاطرنشان کرد: دولت مردمی توانست در این مدت نرخ تورم را از ۵۹.۳ درصد به زیر ۴۰ درصد برساند، اما اجرای طرح عادلانه کردن پرداخت یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی که تکلیف قانونی بودجه ۱۴۰۱ بود، باعث افزایش دوباره نرخ تورم شد.
تحقق رشد اقتصادی ۳ درصدی در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ در امتداد رشد اقتصادی مثبت سال‌۱۴۰۰ (معادل ۴.۴ درصد)، حکایت از بهبود عملکرد فعالیت‌های اقتصادی در کشور به رغم تداوم تحریم‌های اقتصادی دارد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود به بررسی گزارش شور اول کمیسیون تلفیق پیرامون کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور می پردازند. در همین حال، دقایقی پیش، رئیس جمهور برای دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.
عدم پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۶ و پیش از آن شاید به معنای منفی بودن آن است به‌ویژه که پیش‌تر اعلام شد که سرمایه‌گذاری در کشور حتی کمتر از مقدار لازم برای جبران استهلاک است. این‌ها یعنی اینکه یک فاجعه تمام‌عیار برای اقتصاد و مردم ایران در راه است. برای درک این مساله کافی است که به یکی از آخرین تصمیمات اعلام شده اشاره کنیم که می‌خواهند حقوق کارکنان را در سال ۱۴۰۲ فقط به میزان متوسط ۲۰ درصد افزایش دهند. طبعا با تجربه‌ای که از افزایش ۵۷ درصدی سال گذشته کارگران به دست آورده‌اند، حقوق بخش کارگری را هم خیلی کمتر افزایش خواهند داد. این به معنای فقیرتر شدن حقوق‌بگیران خصوصی و عمومی است.
رشد اقتصادی بخش کشاورزی کشور در تابستان سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۲ درصد و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه کشاورزی در ۹ ماهه نخست امسال، ۴۵ درصد افزایش یافت.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگرچه در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ وعده‌های فراوانی برای دسترسی به رشد اقتصادی ۸ درصدی از سوی دولت داده شده بود، اما این اتفاق نیفتاد.
تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱ نسبت به سه ماهه دوم نیمه نخست سال گذشته، رشد ۳.۶ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل ۳.۱ درصد بود.
سخنگوی اقتصادی دولت گفت:کاهش قطعی برق و اقدامات حمایتی دولت از تولید موجب شد تا رشد اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۱ به ۴.۳ درصد برسد.
سخنگوی اقتصادی دولت گفت:هش قطعی برق و اقدامات حمایتی دولت از تولید موجب شد تا رشد اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۱ به ۴.۱ درصد برسد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ