معاون اول قوه قضائیه گفت: سالی که گذشت سالی بسیار مهم و تأثیرگذار برای قوه قضائیه بود و نوع چالش‌هایی که در حوزه امنیتی و اجتماعی داشتیم، بی سابقه بود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
سال گذشته سال افتان و خیزانی برای گاز بود که در زمستان چالش‌های فراوانی را پشت سر گذاشت و روزهای گذشته شرکت ملی گاز ایران تعرفه گازبهای مصوب امسال را اعلام و ابلاغ کرد.
معمار بریتانیایی و مدیر عامل بنیاد نورمن فاستر توضیح می‌دهد: ما مسائل مرتبط با چالش‌های شهرنشینی و مفهوم پایداری را تجزیه و تحلیل کردیم، اما تمرکز اصلی تیم در درجه اول بر بحران پناهندگان و آنچه که می‌توانیم برای پاسخ به آن انجام دهیم، بنا شده بود.
رضا مراد صحرایی، جانشین یوسف نوری شده است. تصدی او به وزارت آموزش و پرورش در شرایطی است که از اواخر سال گذشته تا کنون، مشکلات زیادی از جمله تعویق در پرداخت حقوق معلمان، پیرامون وزارت اموزش و پرورش وجود دارد. بنابراین، صحرایی برای اداره وزارتخانه تحت هدایت خود به طور حتم با چالش‌هایی جدی رو به رو خواهد شد.
هر سال با شروع تابستان چالش‌های آبی اوج می‌گیرد، اما به نظر می‌رسد امسال این روند تسریع شده و در روزهای پایانی فروردین ماه بسیاری از شهرها با مشکلات آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.
طبق بررسی‌های صورت گرفته ظرف چهار سال گذشته، به موازات برنامه ریزی دولت برای برقی کردن پمپ‌ها و هوشمند سازی کنتور چاه‌های کشاورزی، میزان برداشت روزانه آب در برخی از مناطق به نحو قابل توجهی افزایش یافته که قطعاً بالاتراز نیاز کشاورزان نواحی اطراف بوده است.
ملک و حواشی آن، بخش عمده‌ای از پرونده‌های دستگاه قضا را به خود اختصاص داده است. پرونده‌هایی که گاها کثیرالشاکی هستند و صدها نفر را درگیر کرده است. برای کاهش گرفتاری مردم و تعداد پرونده‌های قضایی اقدامات مختلف و طرح‌های گوناگونی تدوین و تهیه شده است؛ از جمله طرح الزام تبدیل سند عادی به سند رسمی و... که به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده
چالش‌هایی که ما در سال جاری با آن‌ها مواجه هستیم، چالش‌های جدیدی نیستند و همان‌هایی هستند که ما هرساله با خود به سال جدید بردیم به طور مشخص ما سال‌هاست درگیر مسئله آب، آلودگی و عدم توسعه ناپایدار هستیم و هر ساله نه تنها بهتر نشده بلکه اوضاع بدتر هم شده است.
سال ۱۴۰۲ سال تصمیم‌های سخت خواهد بود. اگر مسئله‌ها حل نشود، تنگنا‌ها بیش‌تر شود، چالش‌های اقتصادی، امنیتی با ما بماند و ناکارآمدی جولان دهد، دیگر معلوم نیست روزگار با ما چه خواهد کرد.
فیصل بن فرحان، وزیرخارجه عربستان در اظهاراتی گفت که توافق با ایران نتیجه دو سال مذاکره بود که در نهایت به توافقاتی مبتنی بر رعایت اصل حسن همجواری و احترام به حاکمیت دو کشور وتداوم گفتگو‌ها برای برطرف کردن چالش‌های امنیتی منطقه رسیدیم.
برخلاف بیست سال پیش، امروز احتمال بیشتری هست که مردم آمریکا با یک حمله تروریستی از سوی مهاجمان منفرد مواجه شوند تا از سوی یک سازمان تروریستی بسیار ساختارمند. تهدیدات انفرادی امروز می‌تواند به شیوه‌ای غیرقابل پیش‌بینی براساس انگیزه‌های گوناگون فعال شود.
یک کارشناس حوزه دارو: امروزه دارو‌ها یا موجود نیستند یا اگر هم در کشور وجود داشته باشند، قیمت بالایی دارند و ما را در تهیه اقلام دارویی با چالش‌های فراوانی مواجه می‌سازند. از سوی دیگر در زمینه تولید دارو، ما در طول سال جاری به طور مکرر با تغییرات قیمتی روبه‌رو شدیم؛ مثلاً اگر در سال‌های گذشته تنها یک‌‎بار در سال تغییر قیمت داشتیم، امسال دیدیم که قیمت یک دارو دو الی سه مرتبه تغییر کرد.
فعالان دانش بنیان معتقدند در سالی که به نام دانش بنیان نامگذاری شد همچنان با چالشهایی قدیمی مواجه بودند و تمامی ارکان کشور هنوز به فهم و درک مشترکی برای افزایش تولید دانش بنیان نرسیده اند.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: برای مطالعه بیشتر داوطلبان و چالش‌های تعطیلی مراکز آموزشی در ایام پایان سال، آزمون به هشتم اردیبهشت سال آینده موکول شد.
در سال ۲۰۲۲، ایالات‌متحده، نقش‌آفرینی دوباره محدودی در خاورمیانه را کلید زد، با سفر رئیس‌جمهور جو بایدن به اسرائیل و عربستان سعودی در ماه ژوئیه که اهمیت منطقه را به‌عنوان عرصه‌ای برای رقابت ژئوپلیتیک گسترده‌تر با چین و روسیه برجسته کرد. اما سال ۲۰۲۳ با سایه سنگین سوالات بسیاری درباره اولویت‌های ایالات‌متحده در منطقه شروع می‌شود.
با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی کشور پیش‌بینی مسیر آتی کسب درآمد دولت دور از ذهن نبوده و با نگاهی اجمالی به لایحه بودجه‌ می‌توان به این نکته پی‌‌برد که درآمدهای دولت با توجه به موارد اعلامی در بودجه‌۱۴۰۲ حدود ۴۰‌درصد رشد کرده‌است. البته باید به این نکته توجه داشت که با تغییرات عمده در اعداد و ارقام بودجه ‌هر سال‌ نسبت به سال‌گذشته، بازار سرمایه به تغییرات عکس‌العمل نشان داده و برخی صنایع با رشد و برخی دیگر با افت همراه می‌شوند.
نشست ۲۰۲۳ مجمع جهانی اقتصاد در حالی برگزار می‌شود که یک هفته پیش، کریستالینا جورجیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول در اظهاراتی عنوان کرد که «سال ۲۰۲۳ «سال سختی» برای اقتصاد جهان خواهد بود.» او همچنین در ابتدای ژانویه هشدار داده بود که «در سال ۲۰۲۳ میلادی یک سوم از اقتصاد جهانی وارد رکود خواهند شد.» اقتصاد دنیا امروز با چالش‌های بزرگی روبروست.
دانش‌آموزانی که دو سال از دریافت حداقل‌های آموزش حضوری محروم بوده‌اند حالا و در مواجهه با تعطیلی‌های گاه و بیگاه با دلایل عجیب‌وغریب، بیش از قبل چالش‌های آموزشی را تجربه می‌کنند و اگر قرار بر همین منوال باشد باید فاتحه آموزش عمومی در کشور را بخوانیم.
باستان شناسان در جایی که در گذشته پایه فواره بود، آثاری از جمله ۲۶ سنجاق برنزی لباس، یک دستبند، دو مارپیچ فلزی، یک دندان حیوان، مهره‌های کهربا و بیش از ۷۰ ظرف سرامیکی کشف کردند. باستان شناسان معتقدند که کشف چنین وسایلی در این چاه، آن را از سایر چاه‌های کشف شده در این محل متمایز می‌کند.
این کارشناس ارشد مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که به نظر وی مهم‌ترین چالش‌های پیش رو در عرصه بین‌الملل در سال ۲۰۲۳ چه خواهد بود؟ تصریح کرد: احتمالا در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه جنگ اوکراین و تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس و مذاکره بین روسیه و اوکراین مهمترین و دامنه‌دارترین و اثرگذارترین تحول در عرصه بین‌المللی خواهد بود.
تساوی سهم ارث بین پسر و دختر همواره یکی از چالش‌های تقسیم ارث بوده است. برخی بر این باورند که در سال ۱۴۰۱ سهم ارث پسران و دختران برابر شده است، که البته این سخن درست نیست. به عبارت دیگر قانون ۱۴۰۱ تقسیم ارث بین دختر و پسر، همان قانون مدنی است که به موجب آن ارث پسر دو برابر دختر است. این قانون را از زبان وکیل انحصار وراثت بخوانید.
یک فعال سیاسی گفت: چالش‌های بزرگی پیش روی ۱۰ سال آینده ایران وجود دارد که هیچ اقدامی برای پیشگیری از آن‌ها و بهبود وضعیت انجام نمی‌شود.
در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ از بین کل دانش‌آموزان ثبت‌نامی غیر‌ایرانی، هزارو ۶۱۰ نفر در رده پیش‌دبستانی، ۳۳۵‌هزار‌و ۹۶۳ نفر در دوره اول و دوم ابتدایی، ۱۰۴‌هزار‌و ۴۵۸ نفر در دور اول متوسطه و ۵۵‌هزار‌و ۵۹۰ دانش‌آموز در دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل هستند. یک‌سوم دانش‌آموزان ثبت‌نام‌شده بدون مدرک و غیرقانونی هستند.
وزیر صمت با بیان اینکه ۷۳۰۰ خودروی ناقص در پارکینگ‌ها داریم، گفت: خودروسازی چالش های زیادی دارد که برای رفع آنها یک برنامه ۴ ساله تهیه کرده ایم که تاکنون ۸ ماه از این برنامه گذشته است.
چند ماه پیش و در زمستان سال ۱۴۰۰ نیز دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس، در گزارشی چالش‌های تقنینی و نظارتی ساماندهی کودکان زباله‌گرد در ایران را بررسی کرد که در بخشی از آن آمده است: «مدیریت پسماند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان مدیریت شهری، پیش‌تر عمدتا موضوعی زیست‌محیطی و اقتصادی تلقی می‌شد، اما امروزه با تبدیل‌شدن به کانون و زمینه شکل‌گیری پدیده نابهنجار و آسیب‌زایی مانند زباله‌گردی کودکان، به‌مثابه مسئله اجتماعی و فرهنگی نیز رخ عیان کرده است».

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ