سال گذشته سال افتان و خیزانی برای گاز بود که در زمستان چالش‌های فراوانی را پشت سر گذاشت و روزهای گذشته شرکت ملی گاز ایران تعرفه گازبهای مصوب امسال را اعلام و ابلاغ کرد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
افزایش تعرفه گاز برای مشترکان پرمصرف، پرشدگی ۲۹ درصدی حجم آب مخازن سدهای کشور، افزایش 9درصدی مصرف برق و ظرفیت ۷.۲ میلیون تنی اتان در کشور از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.
رحمانی گفت:مشترکان بد مصرف به ازای هر متر مکعب در پلکان ۱۱ در اقلیم‌های مختلف ۵,۰۰۰ تومان و در پلکان ۱۲ به بعد ۶,۰۰۰ تومان تعریف شده‌اند یعنی به ازای هر متر مکعب ۶,۰۰۰ تومان باید پرداخت کند.
چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی مباحثی را در این زمینه مطرح کردند.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، گزارش این کمیسیون در خصوص بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی را قرائت کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آنچه که در مصوبه دولت در بحث تعرفه ها و پلکان های قبوض گاز اجرا شد، تصویب هیات وزیران بود و مجلس نقشی در تعیین پله ها و تعرفه ها نداشت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارتخانه‌های نفت و نیرو را موظف کردند تا تعرفه آب، برق و گاز مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف را به صورت غیریارانه‌ای و پلکانی تعیین کنند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعرفه گاز و برق مصرفی ‌تأسیسات گردشگری، صنایع دستی، آب‌درمانی‌ها و هتل‌ها را تعیین کردند.
طبق مصوبه جدید هیئت وزیران برای مشترکان گاز خانگی، آن دسته از مشترکانی که در پله ۱۲ تعرفه قدیم گاز خانگی قرار داشتند، از تخفیف ۷۰ درصدی رئیس‌جمهور برای افزایش قبوض گاز مستثنی شدند که معادل ۴۶ هزار مشترک است.
در حالی که آذرماه امسال هیات دولت مصوبه جدید ‎اصلاح تعرفه گاز خانگی را ابلاغ و اعلام کرد: تعرفه گاز حدود ۷۰ درصد مشترکان در پله‌های اول و مصرف درون الگوی بهینه، هیچ تغییری نکرده است، روز گذشته خبری مبنی بر توقف مصوبه دولت رسانه‌ای شد که نشان داد پرمصرف ها، مشمول تخفیف گازی دولت شده اند.
شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بالا است، روزهای گذشته این موضوع را به خوبی نشان داد تاجایی که دولت مجبور شد برای کنترل مصرف چند روزی را تعطیل کند.
براساس لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲ تعرفه گاز تأسیسات گردشگری براساس تعرفه خدماتی محاسبه می شود.
رحمانی گفت:برمبنای آئین‌نامه اجرایی درباره افزایش تعرفه گازبها، مشترکان خانگی پرمصرف درقبض‌های جدید خود شاهدافزایش گازبهاخواهندبود وضروری است این مشترکان نسبت به اصلاح الگوی مصرف اقدام کنند.
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: آخرین باری که تعرفه گاز مشترکانی که در سه پله اول مصرفی قرار دارند تغییر کرده، مربوط به سال ۹۴ است؛ در واقع از سال ۹۴ تا امروز، تعرفه گاز مصرفی مشترکانی که تا سقف الگو مصرف می‌کنند، تغییری نداشته است.
سرانجام هیات دولت، مصوبه جدید ‎اصلاح تعرفه گاز خانگی را ابلاغ کرد. بنا بر این مصوبه، تعرفه گاز حدود ۷۰ درصد مشترکان در پله‌های اول و مصرف درون الگوی بهینه، هیچ تغییری نکرده است، اما مشترکان پله آخر و بسیار پرمصرف که ۴ درصد مشترکان را تشکیل می‌دهند، نقره‌داغ شده‌اند.
هیئت دولت بالاخره مصوبه جدید ‎اصلاح تعرفه گاز خانگی را ابلاغ کرد. طبق این مصوبه، تعرفه گاز حدود ۷۰ درصد مشترکان در پله‌های اول و مصرف درون الگوی بهینه، هیچ تغییری نکرده است اما مشترکان پله آخر و بسیار پرمصرف که ۴ درصد مشترکان را تشکیل می‌دهند، نقره‌داغ شده‌اند.
قائم مقام سابق مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: هر جایی که صحبت از تعرفه به میان می‌آید، منظور مدیریت است. مثلاً تعرفه در واردات، تعرفه در گمرک و تعرفه در هر بخشی به معنای مدیریت چیزی است. در بخش انرژی نیز تعرفه گذاری به معنای مدیریت مصرف است.
در هفته جاری چندروزی مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد؛ کارشناسان معتقدند اگر نظام تعرفه گذاری پلکانی گاز اجرایی شود کمتر شاهد این آلودگی هوا خواهیم بود.
در هفته جاری چندروزی مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد؛ کارشناسان معتقدند اگر نظام تعرفه گذاری پلکانی گاز اجرایی شود کمتر شاهد این آلودگی هوا خواهیم بود.
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران معتقد است: افزایش قیمت در بخش پرمصرف گاز، باعث کاهش مصرف این مشترکین می‌شود و با ارائه تخفیف در بخش مشترکان عادی و درون الگوی مصرف، انگیزه کاهش مصرف را نیز در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد.
امان الله حسین پور گفت: در حوزه خانگی سیاست‌های نادرستی که در قیمت گذاری و تعرفه گذاری داشته ایم باعث شده هدر رفت در حوزه خانگی بیشتر شود.
رئیس کمیسیون تسهیل کسب وکار اتاق بازرگانی تهران گفت: در شرایط کنونی بهترین حالت این است که تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی اجرا و سقف مشخصی برای مصرف گاز خانگی در نظر گرفته شود.
لیدرئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت:تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی اقدامی است که می‌تواند مردم را به سمت کاهش استفاده از انرژی سوق دهد.
با آغاز فصل‌های سرد سال نگرانی‌های کمبود گاز به یک دغدغه برای متولیان و مردم تبدیل می‌شود.از این جهت اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز برای کنترل مصرف می‌تواند، کمک قابل توجهی به مدیریت مصرف کند.
عضو کمیسیون انرژی با اشاره به لحاظ طرح تعرفه پلکانی گاز در بودجه سال جاری گفت: دستگاه مربوطه هرچه سریعتر باید آیین نامه اجرایی آن را ارسال کند تا در مجلس تصویب شود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ