رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: همان روز اعلام از سرگیری روابط با عربستان، از ریاض پیام دریافت کردیم که از برقراری مجدد روابط ابراز خرسندی کرده بودند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
سفیر عربستان سعودی در لبنان در اظهارنظری جدید، اعلام کرد که عامل فراخوان این کشور از اتباع خود جهت ترک لبنان، درگیری‌های اردوگاه عین‌الحلوه بوده است.
عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای در پی تشدید درگیری‌ها در اردوگاه «عین الحلوه» از شهروندان خود خواست فورا خاک لبنان را ترک کنند.
ریاض محرز، ستاره الجزایری سابق منچسترسیتی، از پنج سال حضور در این تیم ابراز خوشحالی کرد.
همانطور که انتظار می رفت، ریاض محرز با قراردادی چهار ساله راهی الاهلی عربستان شد.
ریاض محرز می‌خواهد به عربستان برود و دستمزد هنگفت دریافت کند اما منچسترسیتی مخالف فروش او است.
در پی عملیات ددمنشانه دیروز صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان در شهر جنین که به شهادت و مجروح شدن شماری از فلسطینیان انجامید، وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای به شدت اقدامات این رژیم را محکوم کرد.
برقراری نخستین پرواز تجاری از مبدا یمن به عربستان از زمان آغاز جنگ یمن (در سال ۲۰۱۶) و البته تشدید گمانه‌زنی‌ها در مورد پیام‌های فیصل بن فرحان برای طرف ایرانی با محوریت پایان دادن به بن بست سیاسی در لبنان، دو سیگنال و پالس مهم سفر اخیر وزیر خارجه عربستان به ایران به شمار می‌روند که در نوع خود می‌توانند سنگ محک‌های جدی برای تداوم روند تنش زدایی از روابط تهران-ریاض نیز باشند.
مجله آمریکایی بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که با کاهش نفوذ آمریکا در منطقه خاورمیانه، چین شریک تجاری اصلی عربستان، در آینده خواهد بود.
در نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس با مصر مهمترین موضوعات مورد علاقه مشترک و راه‌های تقویت همکاری بین شورای همکاری خلیج فارس و قاهره بحث و تبادل نظر شد.
علی الدروانی، نویسنده و روزنامه نگار یمنی گفت: ریاض بیش از هر زمان دیگری می داند تعلل و مثبت جلوه دادن فضای مذاکره کافی نیست، مگر اینکه گام عملی برای پایان دادن به تجاوز بردارد.
پیش‌نویس بیانیه به ادعای حاکمیت امارات بر جزایر سه‌گانه ایران و همچنین برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض می‌پرداخت اما در بیانیه پایانی، هر دو بند حذف شده است.
مشاور شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد که عربستان باید بداند دوران وابستگی یمن به این کشور تمام شده است.
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در این گفتگوی تلفنی در مورد مناسبات تهران و ریاض و دیگر موضوعات منطقه ای از جمله برقراری صلح در اوکراین رایزنی کردند.
بعضی گمان کرده‌اند که عربستان سعودی به دلیل فشار چین به برقراری مجدد رابطه متقاعد شده و خودش در وضعیت نیاز نبوده است و از این‌رو معتقدند برای اینکه عربستان به عقب بازنگردد، باید امتیازاتی را برای آن در منطقه در نظر بگیریم! این در حالی است که از یک سو در عالم واقعیت این عربستان بوده که از چین درخواست وساطت در بازگشایی روابط ریاض ـ تهران کرده و از سوی دیگر ما نمی‌توانیم از جیب مردم منطقه چیزی را که متعلق به خودمان نیست، به کسی بدهیم.
برخی تحلیلگران می‌گویند، اقدامات دیپلماتیک عربستان می‌تواند موجب ایجاد دوباره پویایی در منطقه شود، زیرا پس از چند سال جنگ نیابتی، به نظر می‌رسد که عربستان سعی دارد آرامش را در خارج برقرار کند تا تمرکز خود را بر اصلاحات در داخل معطوف کند. به نظر می‌رسد تغییرات اجتماعی و طرح‌های بزرگ اقتصادی، موثرترین راه برای کسب اعتبار بین‌المللی است که ریاض آرزوی آن را دارد.
قاسم محبعلی در خصوص اطمینان با پایدار بودن بهبود روابط میان تهران و ریاض، با توجه به فراز و نشیب‌های رابطه دو کشور در ۴۰ سال گذشته می‌گوید: شرایط منطقه خاورمیانه سیال است و قابل پیش‌بینی نیست. طرفین با توجه به ضرورت‌های تاکتیکی با هم رابطه برقرار می‌کردند. این بار تفاوتی با گذشته دارد. حضور چین به عنوان یک میانجی یا یک کشور ثالث باعث می‌شود مساله روابط ایران و عربستان مدیریت بشود.
همان روز اعلام ازسرگیری روابط با عربستان، از ریاض پیام دریافت کردیم که از برقراری مجدد روابط ابراز خرسندی کرده بودند و ما حتما با آن‌ها تعامل و همکاری خواهیم کرد. در راستای خدمت به مردم عربستان همکاری‌هایی در زمینه رادیودارو میان دو کشور صورت خواهد گرفت.
"کمال خرازی" وزیر پیشین خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که برقراری رابطه میان تهران – ریاض برای دو کشور و منطقه مفید است، اظهار داشت: هنر جمهوری اسلامی ایران این است که تهدیدات را به فرصت تبدیل کند.
سید جواد صالحی، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه روابط ایران و عربستان تابع متغیر‌های بسیار زیادی است، گفت: «درواقع در کنار مولفه‌هایی که برای همگرایی بین این دو کشور بزرگ اسلامی و در عین حال دو بازیگر اثرگذار در جهان وجود دارد، اما برخی متغیرها، آینده روابط تهران و ریاض را با برخی ابهامات مواجه کرده است.»
یک رسانه عرب زبان از بحران در روابط آمریکا و عربستان و نگاه ریاض به شرق و برقراری روابط قوی با چین و روسیه پرده برداشته است.
رئیس کمیسیون قضایی با بیان اینکه ابتدا باید در طرف سعودی نشانه‌ای از تمایل به برقراری مجدد ارتباط دیپلماتیک با ایران باشد، عنوان کرد: شیوه گفت‌وگو این نیست که با یک دست خنجر در پهلوی ایران بزنند و دست دیگر را با هدف حسن نیت به سمت ایران دراز کنند.
رئیس پلیس فتا استان فارس گفت: شاکی این طور عنوان کرد که در یکی از سایت‌های آگهی محور، یک آگهی تحت عنوان «فروش پرنده زینتی» برخورد کرده و ضمن برقراری تماس با فرد تبلیغ کننده وی مبلغ ۵۰ میلیون ریال وجه بعنوان بیعانه از شاکی درخواست می‌کند و پس از دریافت وجه؛ دیگر جوابگو پیام‌ها و تماس‌های تلفنی متقاضی نبوده است.
جنبش مقاومت اسلامی «حماس» خبر شبکه المیادین درباره پیش شرط جدید ریاض برای برقراری ارتباط با عربستان و آزادی همه بازداشتی های این جنبش در زندان های عربستان را از اساس تکذیب کرد.
جنبش مقاومت اسلامی «حماس» با صدور بیانیه ای به اخبار مربوط به پیش شرط جدید ریاض برای برقراری ارتباط با این جنبش واکنش نشان داد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ