وزیر کشور در خصوص وضعیت مرزهای مشترک ایران و افغانستان پس از درگیری‌های اخیر طالبان با مرزبانان کشورمان، گفت: طالبان توجیه شده و مرزهای ما آرام و رفت و آمدها برقرار است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
روشی که مسئولان ایرانی در برابر طالبان درپیش گرفته‌اند نیز به این گروه برای بالابردن طمع ورزی‌های خود کمک می‌کند. علاوه بر موارد دیگر، اگر فقط به ماجرای حقابه ایران از هیرمند توجه کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که مسئولان ایرانی با این حق کشورمان بطور جدی برخورد نکرده‌اند. آن‌ها وعده دادند در صورت استنکاف طالبان از تحویل حقابه ایران، به فشار متوسل خواهند شد.
رسانه‌ای در ترکیه گزارش داد که آغاز عملیات‌های ارتش پاکستان علیه مواضع جنبش طالبان پاکستان در افغانستان با توجه به رویدادهای اخیر، دور از ذهن نیست.
وزیر کشور در مورد مرز‌های مشترک ایران و افغانستان، گفت: ما به حاکمان افغانستان تذکر دادیم که بیشتر باید افراد خود را توجیه و مراقبت کنند البته یگان‌های مرزی ما هم با قدرت از منافع ملی دفاع می‌کنند و اجازه تخطی در مرز‌ها را به کسی نمی‌دهند، اما آن‌ها باید رعایت کنند.
وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مرزهای مشترک ایران و افغانستان پس از درگیری‌های اخیر طالبان با مرزبانان کشورمان، گفت: طالبان توجیه شده و مرزهای ما آرام و رفت و آمدها برقرار است.
کلیپی است ساعاتی پیش با عنوان لحظه شلیک تیر خلاص نیروهای طالبان به مرزبانان جمهوری اسلامی ایران در حال انتشار است که این فیلم نه‌تنها مربوط به درگیری روز ۶ خرداد نیست که با توجه به جغرافیای کوهستانی این فیلم، مشخص است که در چنین منطقه‌ای در هیچ نقطه از سیستان وجود ندارد.
پس از درگیری روز گذشته مرزبانان ایرانی با طالبان توئیت‌های علی علیزاده و سخنان رائفی پور درباره طالبان مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته و واکنش‌های زیادی را در پی اشته است.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات مقام‌های ایران که باید هیئت فنی این کشور، میزان آب رود هلمند در بند‌های افغانستان را سنجش کند گفت در معاهده ۱۳۵۱ درباره سفر هیئت ایرانی چیزی گفته نشده است و با توجه به معاهده، ممکن است طالبان به هیئت ایرانی اجازه بازدید از بند‌های آب افغانستان را ندهند.
تصاویر از ماهواره‌های بین‌المللی و ماهواره خیام از نقاط مختلف بالادست هیرمند اعم از سد کجکی و سد کمالخان، مقادیر قابل توجهی آب پشت این سد‌ها را نشان می‌دهد و ادعای اخیر حاکمان افغانستان را رد می‌کند.
به رسمیت شناخته نشدن حکومت خودخوانده طالبان بر افغانستان به معنای نامشروع بودن این حکومت است. با توجه به این واقعیت، اکنون سؤال اینست که دولت جمهوری اسلامی ایران چگونه به یک حکومت نامشروع امتیازاتی می‌دهد که معمولاً به حکومت‌های قانونی و مشروع داده می‌شوند؟
صبح صادق در آخرین یادداشت خود به موضوعاتی، چون تکثرگرایی، قانون‌گرایی و فعالیت‌های حزبی به عنوان ضرورت‌های لازم برای افزایش مشارکت در انتخابات تاکید می‌کند. حسین نورانی نژاد درباره این یادداشت می‌گوید که مطلب خوبی است، اما توجهی به آن نمی‌شود و نتیجه‌ای از آن گرفته نشده است. فراموش نکنید اصلاح طلبان سال‌هاست به خاطر بیان همین عبارات و مفاهیم از عرصه رسمی قدرت بیرون نگه داشته شده‌اند. بنابراین از کلیت این نوع مباحث که در صبح صادق منتشر شده باید دفاع و آن را تایید کرد.
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه سابق آمریکا در امور افغانستان در اقدامی هدفمند، از طالبان خواست مولوی عبدالحمید امام جمعه مسجد مکی زاهدان را الگو قرار دهند.
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه سابق آمریکا در امور افغانستان در اقدامی هدفمند، از طالبان خواست مولوی عبدالحمید امام جمعه مسجد مکی زاهدان را الگو قرار دهند.
با وجودی‌که امروز کم‌آبی و تلاش کشور‌ها برای تامین منافع خود در این حوزه به یکی از اولویت‌های سیاست خارجی هر کشوری تبدیل شده است، اما به نظر می‌رسد در ایران در حوزه دیپلماتیک توجه خاصی به این موضوع نمی‌شود و پیگیری‌ها و نگرانی‌ها بیشتر از جانب رسانه‌ها یا استادان و فعالان محیط‌زیست است. به طور کلی یکی از مقولاتی که دستگاه سیاست خارجی ایران کمتر نسبت به آن فعال بوده مساله تغییرات اقلیمی است که تاثیر مستقیمی روی ماجرای آب می‌گذارد.
مقام طالبان در یک پیام ویدئویی گفت: "تظاهرات امور داخلی آن‌ها (ایران و پاکستان) است، مردم آن‌ها تظاهرات می‌کنند، شما زندگی خودتان را خراب نکنید. "
عباس عبدی نوشت: اصلاح‌طلبان به جای اینکه به عاملی که باعث از دست رفتن پایگاه اجتماعی آن‌ها شده، توجه کنند، دست به توجیه زدند و گفتند: «نمی‌گذارند».
احمد وحیدی گفت: تا حالا پنج تا شش مورد تیراندازی از سوی مرزبانان طالبان داشتیم که این مسئله هم به دلیل توجیه نبودن مرزبانان طالبان است و هربار هم با تماس با کابل حل شده و شکل جدی پیدا نکرده است.
دولت قبل برای موضوع انتخابات لایحه‌ای داشته و مجلس نیز طرحی برای آن ارائه کرده است. لایحه دولت نیاز به نقاط تکمیلی دارد و مبنای ما در این رسیدگی، سیاست‌های کلی انتخابات است که این لایحه باید بر آن منطبق باشد. این مسائل چندین سال است بر زمین مانده‌اند بنابراین یکی از مسائل جدی ما تهیه این لایحه است.
طالبان در تاریخ ۱۵ آگوست ۲۰۲۱ میلادی حکومت اشرف غنی را سرنگون کردند و قدرت را در افغانستان به دست گرفتند. یک سال پس از آن این کشور با چالش‌های متعددی مواجه شده که نیازمند توجه فوری جامعه بین المللی است.
اعرافی امام جمعه قم با انتقاد از عملکرد طالبان در افغانستان در خصوص جلوگیری از برپایی مراسم‌های عزاداری ماه محرم ابراز داشت: تذکر جدی به طالبان می‌دهیم که ایران با شما تاکنون حکیمانه رفتار کرده و سیاست کشور همین بوده است، اما از طالبان انتظار می‌رود که عقاید اهل سنتی که محبت اهل بیت علیهم السلام هستند و اعتقادات شیعیان را در برپایی مجالس عزاداری مورد توجه قرار دهد.
اگر بازیگران خارجی با نفوذ از ناتوانی طالبان در حل چالش‌های پیش روی کشور ناامید شوند حمایت از نیرو‌های مخالف ممکن است به میزان قابل توجهی افزایش یابد. بر این اساس، این وضعیت ممکن است به دور جدیدی از یک جنگ داخلی تمام عیار بر اساس تقابل بین قومی منجر شود.
طالبان به موضع گیری درباره محرم پرداخت و از توصیه های داده شده در این زمینه به کارکنان خود سخن گفت.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تکذیب شایعات مطرح شده درباره حذف کارت سوخت جایگاهداران، گفت: هیچ ابلاغیه‌ای درباره حذف کارت سوخت جایگاه‌داران از چرخه عرضه بنزین وجود ندارد و چنین طرحی در برنامه نیست.
منابع آگاه اعلام کرد: یک شرکت بیمه دولتی در روسیه حالا به اصلی‌ترین مرجع بیمه کشتی‌ها در این کشور تبدیل شده است.
وزیر کشور در خصوص تیراندازی و درگیری روز گذشته مرزبانان افغانستانی با مرزبانان ایرانی گفت: بروز چنین حوادثی که مسبوق به سابقه نیز هست به نفع مسئولان افغانستان نیست، لذا به آن‌ها توصیه می‌کنیم که با توجیه مرزبانان خود از وقوع هرگونه درگیری، پیشگیری کنند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ