مجله آمریکایی بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که با کاهش نفوذ آمریکا در منطقه خاورمیانه، چین شریک تجاری اصلی عربستان، در آینده خواهد بود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
در پی توافق تهران و ریاض در پکن، اخیرا ایران سفارت، کنسولگری و دفتر نمایندگی سازمان همکاری اسلامی خود در عربستان را بازگشایی کرد.
تقویت روابط عربستان سعودی و چین برای ریاض و پکن به طور فزاینده‌ای مهم است، زیرا این پادشاهی با چشم انداز ۲۰۳۰ و چین با طرح کمربند و جاده (BRI) پیش می روند.
منابع آگاه از طرح هسته‌ای آرامکو اخیراً به پایگاه سِمافور گفته‌اند که این موضوع به دلیل اعتقاد ریاض مبنی بر اینکه در صورت مخالفت ایالات متحده می‌تواند با چین یا روسیه شریک شود، پیچیده‌تر شده است. واشنگتن و پکن درگیر رقابت شدیدی بر سر نفوذ در خاورمیانه و آسیا هستند. این افراد می‌گویند تصمیم بن سلمان برای متحدشدن با چین در زمینه انرژی هسته‌ای می‌تواند عربستان را برای همیشه در جناح چین قرار دهد.
یک کارشناس مسائل منطقه‌ای معتقد است در شرایط فعلی رخدادهایی عربستان و شخص ولیعهد سعودی منجر به تصمیم ریاض برای ارتباط و گرایش به سمت تهران شده است.
سفر جاری رئیس جمهور چین به روسیه و همچنین میانجی‌گری ازسرگیری روابط تهران-ریاض، تشکیل‌دهنده بخشی از تلاش‌های پکن برای بازتعریف چهره بین‌المللی چین و مقابله با هژمونی آمریکا است.
زیدآبادی نوشت: اینکه چین میزبانی وزیران خارجۀ ایران و عربستان را به عهده گرفته است، نشانگر ارادۀ این کشور برای کمک به عادی‌سازی رابطۀ تهران و ریاض است. ظاهراً چینی‌ها می‌دانند که بدون میانجیگری مداوم و مؤثر آنها، روند عادی‌سازی رابطه، شانس بالایی برای موفقیت ندارد و از همین‌رو، در صدد برآمده‌اند تا مرحلۀ نهایی کار، از اهرم‌های تشویقی و تنبیهی احتمالی در برابر دو کشور استفاده کنند.
زمانی که حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه درباره طولانی بودن زمان سفر از تهران به پکن صحبت کرد، وزیر خارجه عربستان پاسخ داد: پرواز ریاض_تهران بیش از دو ساعت نیست.
سخنگوی وزارت خانه چین ضمن استقبال از توافق ایران و عربستان سعودی برای بهبود روابط، از آمادگی پکن برای کمک به تقویت امنیت و ثبات غرب آسیا خبر داد.
شبکه الاخباریه با انتشار ویدئویی از دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان نوشت: وزیر امور خارجه ایران از طولانی شدن پرواز تهران به پکن گلایه کرد و وزیر امور خارجه عربستان در پاسخ به او گفت: پرواز بین ریاض و تهران فقط دو ساعت طول می‌کشد.
توافقی که با میانجی گری پکن انجام شد می‌تواند با موفقیت‌های بیش تری در سراسر منطقه همراه شود و سیلی‌ای به چهره سیاست‌های شکست خورده واشنگتن باشد. پکن از دید تهران و ریاض میانجی‌ای صادق بود در حالی که واشنگتن اغلب خود را به عنوان وکیل مدافع اسرائیل نشان داده است.
کیهان نوشت: در بعضی از رسانه‌ها - در تحلیل‌هایی که فارغ از اغراق هم نبود - توافق عربستان در پکن به‌عنوان علامتی از واگرایی میان ریاض و واشنگتن ارزیابی شد. نطفه این توافق هم در سفر شی‌جین‌پینگ در ریاض بسته شد. رئیس‌جمهور چین در آن سفر توانست لحن عربستان و دولت‌های همراه آن در شورای همکاری خلیج‌فارس را نسبت به ایران پایین بیاورد.
امیر کویت به مقامات ایران و عربستان به سبب امضای توافق آشتی میان دو کشور تبریک گفت.
«بن‌بست سیاسی» در روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی سعودی پس از وقفه‌ای هفت ساله، این بار نه در واشنگتن، پاریس یا حتی لندن، بلکه در پکن پایتخت چین شکسته شد.
پس از انجام چند روز مذاکرات فشرده میان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با همتای سعودی خود در شهر پکن، امروز توافق حاصل شده برای از سرگیری روابط میان دو کشور، طی مراسمی با امضاء بیانیه‌ مشترک میان ایران، عربستان سعودی و چین به صورت رسمی اعلام شد.‌
به‌دنبال سفر بهمن‌ماه اقای رئیسی به پکن، شمخانی در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رییس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران-ریاض با همتای سعودی آغازکرد.
وزیر دارایی عربستان به موضع گیری درباره روابط ریاض با پکن به ویژه در عرصه اقتصادی پرداخت و از چین به عنوان شریک راهبردی نام برد.
گزارشات حاکی از آن است که روند توسعه استفاده از یوآن چین در معاملات نفتی به خصوص بین ریاض و پکن آغاز شده و به زودی شاهد گسترش آن خواهیم بود.
به نظر می رسد سفر اخیر رئیس جمهور چین به عربستان سعودی و استقبال گرم مقامات عرب از وی تنها در حد دیدارهای روتین باقی نمانده و پیام هایی را برای واشنگتن مخابره کرده است.
وزیر خارجه پیشین آمریکا می‌گوید که نزدیک شدن چین و عربستان، نتیجه مستقیم «سیاست‌های بد آمریکا» است.
عربستان در طول سه روز اخیر شاهد حضور رئیس جمهور چین در ریاض و مشارکت وی در اجلاس مشترک با سران کشور‌های عربی بود. در جریان این حضور، توافقنامه راهبردی و قرارداد‌های تجاری و اقتصادی زیادی بین ریاض و پکن به امضا رسید.
همکاری نظامی رو به رشد پکن با ریاض به تنش در روابط آمریکا و عربستان سعودی دامن می‌زند با این وجود، واقعیت آن است که تهران کماکان در چنگ چین است.
منابع آگاه می‌گویند به خاطر افزایش محدودیت‌های کرونایی در چین، تقاضا کاهش پیدا کرده و احتمالا ریاض مجبور شود در آینده نزدیک نفت خود را به قیمت کمتری به پکن بفروشد.
وزیر انرژی عربستان سعودی پس از تصمیم جدید اوپک پلاس درخصوص کاهش تولید نفت و تاثیر آن بر بازار جهانی نفت، با همتای چینی خود تماس گرفت و خواستار همکاری بیشتر با این کشور شد.
منابع سعودی از پیام مکتوب رئیس جمهور چین به پادشاه عربستان خبر دادند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ