وزیر نفت با بیان اینکه به‌زودی قرارداد گازی میان ایران و ترکمنستان به امضا خواهد رسید، گفت: بر اساس این قرارداد واردات روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمستان در همین ماه آغاز می‌شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: در دولت سیزدهم، بیش از ۵۲۹۷ روستا با ۳۰۷ هزار خانوار و ۴۱ شهر با ۹۴ هزار خانوار به شبکه گاز کشور متصل شده‌اند.
قراردادی مبنی برافزایش حجم صادرات گاز ایران به ارمنستان بین مقام‌های ۲ کشور امضا شد.
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق شامگاه سه‌شنبه خبر داد که این کشور به چارچوب توافقی برای تسویه بدهی خود به ایران رسیده است.
ایران در سال ۱۳۴۶ با مشارکت یک شرکت ژاپنی در میدان آرش نفت و گاز کشف کرد و در سال ۲۰۱۳ شروع به تولید کرد. ذخیره گاز درجای میدان با یک تریلیون فوت مکعب و میزان نفت ذخیره‌شده آن با ۴۲ میلیون بشکه، مهم‌ترین میدان توسعه نیافته و استراتژیک کشور است که ۴۰ درصد آن در ساختار‌های زمین‌شناسی و آب و خاک ایران قرار گرفته است
یک کارشناس انرژی تصریح کرد: باید همه تلاش خود را به کار ببندیم که از کشور‌هایی مانند روسیه، ترکمنستان و قطر گاز را وارد کنیم و آن را به کشور‌هایی مانند عراق، ترکیه و پاکستان بفرستیم. به منظور تقویت جایگاه کشور در تجارت گازی منطقه باید این موضوع را در دستور کار اصلی حوزه‌ی انرژی کشور بگذاریم.
یک کارشناس انرژی تصریح کرد: باید تمام تلاش خود را به کار ببندیم که از کشور‌هایی مانند روسیه، ترکمنستان و قطر گاز را وارد کنیم و آن را به کشور‌هایی مانند عراق، ترکیه و پاکستان بفرستیم. به منظور تقویت جایگاه کشور در تجارت گازی منطقه باید این موضوع را در دستور کار اصلی حوزه‌ی انرژی کشور بگذاریم.
ماجرایی باعث واکنش جواد ظریف شده به این موضوع برمی‌گردد که مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در توییتی ادعا کرده که بدهی گازی ترکمنستان بدون برجام پرداخت شده و قرارداد واردات گاز از این کشور هم در چارچوب «من‌های برجام» امضا شده است. البته او در بخش دیگری از توییت خود از محمد جواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه ایران پرسیده است که آیا در یک جلسه خصوصی، نگفته است که زنگنه در خصوص پرونده ترکمنستان، خیانت کرده است یا خیر؟
صالحی گفت: اگر قرارداد واردات گاز از ترکمنستان به ایران برای یک بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵سال منعقد شودبه ما کمک میکند به هاب انرژی منطقه تبدیل شویم و نقشی قوی برای مدیریت گاز درمنطقه داشته باشیم.
اگر بتوانیم گاز را با قیمت مناسبی از ترکمنستان تحویل بگیریم و در مناطق شمالی کشور استفاده کنیم و مجبور نباشیم گاز را از جنوب کشور به شمال بیاوریم، هم هزینه ی انتقال و ترانزیت را کاهش داده ایم و هم نیاز داخلی را پاسخ می دهیم.
وزیر نفت با یادآوری اینکه ایران هم‌اکنون دو قرارداد انتقال گاز با نیروگاه‌های بغداد و بصره عراق دارد، گفت: بر اساس توافق دو طرف این دو قرارداد طی پنچ سال آینده تمدید خواهد شد.
شرکت ملی گاز ایران و صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت به‌منظور حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، طرح‌های ساخت داخل و توسعه‌ای اشتغال‌آفرین تولید بار اول قرارداد امضا کردند.
روسیه توافقنامه عرضه گاز به چین از مسیر خاور دور را با پکن امضا کرد.
روز گذشته قرارداد طرح توسعه فاز نخست میدان گازی کیش به امضا رسید طرحی که می تواند در سال های آینده از مشکلات گازی ایران بکاهد.
منابع قطری اعلام کردند که این کشور یک قرارداد ۱۵ ساله که از سال ۲۰۲۶ شروع می شود برای صادرات گاز مایع به آلمان به امضا رسانده است.
رئیس هیئت مدیره شرکت انرژی قطر از امضای توافقنامه خرید و فروش به مدت ۲۷ سال با شرکت سینوبک چین خبر داد.
یک کارشناس انرژی در خصوص قرارداد سوآپ گاز روسیه گفت: سوآپ گاز روسیه می تواند کمبود تولید گاز کشور را جبران کند بنابراین قرارداد گاز با روسیه فراتر از سوآپ است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از آغاز مذاکرات ایران با عراق درباره تداوم صادرات گاز به این کشور خبر داد.
یک منبع آگاه از وزارت نفت به مهر گفت: «صادرات گاز به عراق در حال انجام است و اخبار منتشر شده در فضای مجازی صحت ندارد.»
یک کار شناس انرژی با اشاره به اینکه گاز ابزار چانه زنی های سیاسی است گفت: سواپ گازی ایران و روسیه یک قرارداد برد برد است.
ایران و ارمنستان یادداشت تفاهم همکاری اقتصادی در بخش انرژی امضا کردند.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از امضای قرارداد صادرات ۴۰ دستگاه توربین ساخت ایران به روسیه خبر داد و اعلام کرد که تولید گاز ایران در دوران تحریم دو برابر شده است.
در صورت توافق روسیه و ترکمنستان، قرارداد سوآپ 6 میلیون متر مکعب و خرید 9 میلیون متر مکعب گاز روسیه توسط ایران تا پایان امسال اجرایی خواهد شد.
یک شرکت دانش بنیان در قالب یک قرارداد دوهزارتن پوشش نانویی لوله های انتقال نفت، گاز پتروشیمی، آب و ...را به تولید می رساند.
اوجی با اشاره به مذاکرات سازنده با دستیار ویژه رئیس‌جمهوری روسیه گفت: در آینده‌ای بسیار نزدیک قرارداد نهایی خرید و سوآپ گاز از روسیه بین شرکت ملی گاز ایران و طرف روس در مسکو امضا خواهد شد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ