رهبر اپوزیسیون ترکیه و یکی از کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری، روسیه را به اشاعه توطئه و اخبار نادرست پیش از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه متهم کرد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
قلیچداراوغلو ۴۰ پرونده قضایی از جمله ۲۸ پرونده مرتبط با مسئولیت او در محاکم قضایی ترکیه دارد که با از دست دادن مصونیت سیاسی خود، روند محاکمه وی آغاز خواهد شد.
تحلیلگران سیاسی بر این باورند که مخالفین اردوغان غیر از تاکید مکرر بر پیامدهای بحران اقتصادی و تورم و نسبت دادن آن با سیاست های اردوغان، شعار و رویکرد دیگری نداشتند.
نامزد شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه گفت: «اجازه نمی‌دهم که مردم ستمدیده وجود داشته باشند برای آن مبارزه کرده و به مبارزه خود ادامه خواهم داد».
با توجه به اینکه ائتلاف جمهور اکثریت پارلمان را به دست آورده و با توجه به حمایت سنان اوغان، احتمال پیروزی اردوغان بیشتر است مگر اینکه قلیچداربتواند،جوانان بیشتری را به صندوق رای بیاورد.
کسب اکثریت آرای پارلمانی توسط حزب عدالت و توسعه و جریان‌های ائتلافی حامی اردوغان، احتمال پیروزی شخص او در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را افزایش داده است. قلیچدار اوغلو اگر هم بتواند اردوغان را شکست دهد باز هم با یک مانع بزرگ رو به رو خواهد بود و آنهم پارلمانی است که اکثریت آن‌را ائتلاف اردوغان و ملی‌گرا‌ها کنترل می‌کنند. تحلیلگران می‌گویند که این نتیجه هم مزیت بیشتری به اردوغان می‌دهد و باعث می‌شود که بسیاری از رای‌دهندگان از او حمایت کنند تا با یک دولت ضعیف در آینده رو به رو نشوند.
ترکیه فردا برای نخستین بار در تاریخ خود دور دوم انتخابات را برگزار خواهد کرد، یکی از بالاترین آمار مشارکت در انتخابات در جهان را دارد و میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمان ترکیه در ۱۴ مه نزدیک به ۸۸ درصد بود. بر اساس داده‌های جهانی، معمولا میزان مشارکت دور دوم انتخابات کمتر از دور اول خواهد بود
سایت شبکه المیادین در گزارشی به اوضاع انتخاباتی کنونی در ترکیه و شرایط مخالفان رجب طیب اردوغان در این کشور پرداخت.
اردوغان برای پیروزی در این انتخابات، همان مسیر همیشگی‌اش را طی کرده است. کرد‌ها را در کنار تروریست‌ها قرار داده، بر ایدئولوژِی اسلامی تاکید کرده، صدای غرب‌ستیزی و موازنه منفی را بلند کرده است، از استراتژی‌های نوعثمانی‌گری‌اش استفاده کرده و در یک کلام، همان اردوغانی ظاهر شد که همیشه بوده است.
رییس جمهور ترکیه و نامزد ائتلاف جمهور، پیروزی کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت و رقیب خود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را به معنی پیروزی آمریکا خواند.
نشریه روسی در تحلیلی با هشدار به سیاست خارجی کمال قلیچداراوغلو ضد همسایگان اقلیمی قدرتمند خود گفت که در صورت شکست اردوغان، ترکیه در مسیر خطرناکی ضد همسایگان خود و همسو با غرب قدم بر می‌دارد.
طبق نتایج منتشرشده توسط شورای عالی انتخابات ترکیه، اردوغان توانست ۴۹.۵ درصد آراء شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص دهد و رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق نیز موفق به کسب ۴۴.۸۹ درصد آراء شد.
رقیب اصلی رئیس جمهور ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری، در آستانه دور دوم انتخابات این کشور گفت که در صورت پیروزی، تمام پناهجویان را از ترکیه اخراج خواهد کرد.
قایچدار اوغلو گفت: کشورمان را به کسانی که به زن به عنوان کالا می نگرند، واگذار نمی کنیم.
دستیار «کمال قلیچدار اوغلو»، رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه از مقام خود در این حزب کناره‌گیری کرد. جزئیات بیشتری درباره چرایی استعفای این این چهره نزدیک به قلیچدار اوغلو منتشر نشده، اما کناره‌گیری او همزمان با کشیده شدن رقابت‌های حساس میان قلیچدار اوغلو و رجب طیب اردوغان صورت می‌گیرد.
دستیار «کمال قلیچدار اوغلو»، رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه از مقام خود در این حزب کناره‌گیری کرد. جزئیات بیشتری درباره چرایی استعفای این این چهره نزدیک به قلیچدار اوغلو منتشر نشده، اما کناره‌گیری او همزمان با کشیده شدن رقابت‌های حساس میان قلیچدار اوغلو و رجب طیب اردوغان صورت می‌گیرد.
شورای عالی انتخابات ترکیه امروز در بیانیه‌ای تأیید کرد: رقابت میان اردوغان و قلیچداراوغلو به دور دوم کشیده شد.
احمد ینر افزود: نتایج شمارش آرای هر صندوق در سامانه اینترنتی مربوط ثبت و درج می شود و با توجه به تعیین هر صندوق برای رای دادن حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از واجدان شرایط، شمارش آرا در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.
اردوغان با کسب ۴۲.۸۶ درصد آرا جایگاه دوم و پس از آن سینان اوغان قرار دارد.
سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز «قلیچداراوغلو» درباره دخالت مسکو در انتخابات ترکیه را رد کرد
نتایج حاصل از نظرسنجی انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی و خبری SAROS نشان می‌دهد که آرای «قلیچدار اوغلو» به‌بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.
آقای اردوغان برای ما یک تهدید بزرگ و درعین‌حال یک فرصت بزرگ است؛ چراکه در دوران تحریم‌ها ایستادگی کرد. اما کمال قلیچدار اوغلو اهل ریسک نیست و فرصت ها و تهدیداتش برای ایران کم است.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه و اصلی ترین رقیب رئیس جمهور فعلی این کشور وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات حداکثر طی دو سال همه پناهجویان سوری و افغانستانی را به کشورشان بازمی گرداند.
برای محافل رسانه‌ای و افکار عمومی ایرانی این مساله قابل طرح است که پیروزی کدام جریان در راستای منافع ایران خواهد بود؟ اردوغان یا قلیچدار اوغلو؛ کدام‌یک گزینه مطلوب ایران خواهد بود؟ یا به روایت دیگر، مساله مهم این است که تداوم قدرت اردوغان یا به قدرت رسیدن قلیچدار اغلو، چه تاثیرات را بر مناسبات تهران و آنکارا خواهد گذاشت؟
ائتلاف احزاب مخالف ترکیه رسما اعلام کردند که «کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب جمهوری‌ خواه خلق را نامزد خود در انتخابات ریاست جمهوری ماه می در این کشور انتخاب کرده اند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ