روابط عمومی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شفافیت آرای نمایندگان در قانون شفافیت قوای سه‌گانه به تصویب رسیده است و با تایید شورای نگهبان و در انتظار نهایی شدن، در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
محمدباقر قالیباف گفت: طرح شفافیت آرا در مجلس تصویب شده، شورای نگهبان هم تأیید کرده و مجمع تشخیص نیز خود طرح را تأیید کرده اما آن بخشی که درباره خود مجمع است باید از سوی خودش تصمیم‌گیری شود.
آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: توصیه اینجانب به همه دلسوزان نظام آن است که اجازه دهند مجمع تشخیص در فضایی آرام و سازنده، آنچه را که تشخیص می دهد انجام دهد. در جلسه گذشته هم صراحتاً عرض کردم که با اصل شفافیت مخالف نیستم و آن را معقول می دانم.
الیاس نادران نماینده منتقد مدیریت قالیباف در مجلس، با توزیع نامه‌ای بین نمایندگان مجلس برای ریاست سال آخر مجلس یازدهم، رسما اعلام نامزدی کرد. او نوشته است: شفافیت آرا شعار رئیس و پاره از منتخبین تهران بود. صرف نظر از اینکه آیا کسی میتواند از طرف کلیت مجلس بعدی وعده انتخاباتی بدهد یا نه، انتظار این بود که حداقل آن‌ها که شعار شفافیت داده اند به آن عمل می‌کردند. اگر مدیریت مجلس شفاف عمل می‌کرد داستان خودرو‌های شاسی بلند مربوط به سال۱۴۰۰ که در حوزه اجرایی مجلس اتفاق افتاده است این چنین دامن مجلس را نمی‌گرفت.
رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی گفت: ۱۷۰ راهکار داریم که بیش از ۵۰ راهکار آن نیاز به تغییر قانون و همت مقننین دارد. هشت لایحه مهم ما پشت در‌های مجلس شورای اسلامی مانده است؛ با این حال، مجلس اولویت‌های دیگری دارد؛ همانند شفافیت آرای نمایندگان مجلس. این شفافیت تا چه میزان به کیفیت آرای نمایندگان اثرگذار است؟
رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضائی گفت: ۱۷۰ راهکار داریم که بیش از ۵۰ راهکار آن نیاز به تغییر قانون و همت مقننین دارد. ۸ لایحه مهم ما پشت درهای مجلس شورای اسلامی باقی مانده است،با این حال مجلس اولویت های دیگری دارد همانند شفافیت آرای نمایندگان مجلس. این شفافیت تا چه میزان به کیفیت آرای نمایندگان اثرگذار است؟
میرسلیم نوشت: شفافیت در رفتار و درآمد نمایندگان لازم است، ولی شفافیت آرا یک تله است تا تحت تاثیر گروه‌های فشار و با تهدید و تطمیع، استقلال رای نمایندگان را از بین ببرند.
قوه قضائیه با برگزاری دادگاه‌های علنی برخط که یکی از تکالیف سند تحول قضائی بوده، قدم مهمی در زمینه شفافیت رسیدگی‌های قضائی و همچنین تقویت اتقان آرا برداشته است.
انتشار توییتی درباره صداوسیما و انتقاد از سبک و سیاق تولیدات این سازمان در شب عید فطر توسط یکی از نمایندگان مجلس، با واکنش فعالان فضای مجازی مواجه شد و آنها این انتقادات را به طرح شفافیت آرای نمایندگان مرتبط دانستند.
کمیسیون حقوقی و قضائی مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر روز چهارشنبه۳۰ فروردین ۱۴۰۲ به ریاست حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای تشکیل جلسه داد.در این جلسه کمیسیون حقوقی و قضائی مجمع، طرح «شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها»، اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، مورد بررسی قرار گرفت.
روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شفافیت آرای نمایندگان با رأی بیش از دوسوم نمایندگان مجلس در قانون شفافیت قوای سه‌گانه به تصویب رسیده است و شورای نگهبان نیز آن را تأیید کرده و بیش از ۳ ماه است که در انتظار نهایی شدن، در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
شب گذشته حاج محمود کریمی انتقادات صریحی خطاب به نمایندگان مجلس و بانک‌ها کرد و از سوی دیگر راه‌حل مساله حجاب را از زاویه عدالت دانست و گفت: اگر مردم از نحوه اداره مملکت راضی باشند، همه یکسان باشند، یک آقازاده‌ی بیشتر نبرد یکی کمتر، در این صورت مشکل حجاب هم حل می‌شود. در انتخابات پیش‌رو سرمان کلاه نرود، مگر نگفتند شفافیت آرا، چی شد؟
برخی نمایندگان مجلس در حالی برای شفاف‌سازی آرای خود داوطلبانه اقدام کرده‌اند که طرح شفافیت هنوز در مجمع تشخیص مصلحت در پروسه قانون‌گذاری گیر افتاده و منتقدان و مخالفان سرسختی مقابل خود دارد.
پس از راه‌اندازی سامانه شفافیت نمایندگان مجلس، آرای قالیباف نیز شفاف شده و در این سامانه در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری مهر، مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از فعال شدن سامانه شفافیت آرای نمایندگان به صورت آزمایشی در سایت پارلیران خبر داد.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: باید تمهیدات لازم برای شفافیت آرای نمایندگان فراهم شود و معاونت اجرایی مجلس اقدامات لازم را در این باره انجام شود.
داماد رئیس کمیته شفافیت شورا از مسئول دفتری این عضو استعفا کرد.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی از راه اندازی سامانه شفافیت آرای نمایندگان خبر داد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از راه اندازی سامانه شفافیت آرای نمایندگان خبر داد.
نماینده مردم کاشمر در مجلس گفت: در سامانه مجلس این اجازه داده شده که نمایندگانی که می‌خواهند آرا و مطالب خود را شفاف کنند که سایر قوا نیز باید نسبت به اجرای شفافیت اقدام کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه گفت: زمزمه هایی به صورت غیررسمی شروع شده که کسانی به اسم دلسوزی می خواهند دولت بودجه را بدون جداول اطلاعاتی ارائه دهد که دعا می کنم صحت نداشته باشد و فقط یک شیادی رسانه ای باشد. اگر کسانی فکر می کنند عدم شفافیت به دولت کمک می کنند تجربه احمدی نژاد در زمینه شفافیت گریزی چه کارنامه ای برای کشور رقم زد.
هادی طحان‌نظیف؛ سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح شفافیت قوای سه‌گانه نیز برای چندمین‌بار در شورای نگهبان بررسی شد. البته شورا در ابتدا نسبت به این مصوبه ایرادات زیادی داشت که همه موارد در رفت و برگشت‌های قبلی مرتفع شد به جز یک مورد که در ارتباط با شفافیت آرای هیئت عالی نظارت و مجمع تشخیص مصلحت بود که مغایرت اصل ۱۱۲ قانون اساسی است و مجلس همچنان به این مسئله اصرار دارد. همچنین هیئت عالی نظارت نیز این مصوبه را از جهات مختلف مغایرت با سیاست‌های کلی اعلام کرده بود که شورا این موارد را به مجلس ابلاغ کرده است.
تلاش برای از دستور کار خارج‌کردن طرح شفافیت آرای کمیسیون ماده ۵ در حالی صورت می‌گیرد که افشای برخی از مصوبات این کمیسیون نگرانی کارشناسان شهری را در پی داشته است. این کمیسیون به‌تازگی برای ملکی ۱۰‌هزار‌متری در منطقه یک در زیر‌پهنه G۳۱۲ (فضای سبزرود دره‌ها که هرگونه بارگذاری و طراحی بر اساس توجیه مطالعات زیست‌محیطی و هیدرولوژیک و طبق طرح‌های مصوب) واقع شده، تصمیم‌گیری کرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع شفافیت در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست رسیدگی است، گفت: سیستم مجلس این آمادگی را دارد تا آراء آن دسته از نمایندگانی که داوطلب باشند، به صورت شفاف اعلام شود.
نمایندگان مجلس با تصویب ماده ۳ طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه گانه، چگونگی شفافیت آرای مجمع تشخیص، مجلس، هیات وزیران و شوراهای اسلامی شهر و روستا را تعیین کردند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ